November 14-én hozzák nyilvánosságra, melyik autó viselheti a 2006-os Év Autója címet. Európa legrangosabb díjára heten pályáznak, az egyik magyar zsűritag, Gajdán Miklós (Autó-Piac/Autó Magazin) segítségével elemezzük az esélyeket.

[bekkep]Alfa Romeo 159

Kedvező a 159-es visszhangja a nemzetközi sajtóban, rendre nyeri az összehasonlító teszteket a német konkurenciával szemben az autó. Gajdán Miklós legalább 70 százalékos esélyt jósol az olasz autónak. Nagy a motorválaszték, erős, közvetlen befecskendezésű benzinmotorokból és jó dízelekből áll a paletta.

A 159-es előrelépés az előző típushoz képest, üde színfolt az idei felhozatalban. Kis csomagtartója miatt a funkcionalitás nem tökéletes, illetve egyelőre hiányzik a kombi vagy az összkerék-hajtás, ez is negatív tényező. Gazdaságossági szempont alapján csorbát szenvedhet még a 159-es, a Lexus GS és a Mercedes S-osztály például ezért nem juthatott a hét közé.

[bekkep]BMW 3-as

BMW még sosem nyert, mégis kevés a sansz, hogy ő fusson be elsőnek. Pedig maga az autó jó, nyerési esélyét 60 százalékra tesszük. A hármas BMW igazi univerzális autó, ügyesen ötvözi a sportos és kényelmes stílust, ráadásul jól is használható. Gajdán maga nagyra értékelte, hogy a hármas remek megjelenésű, mégsem hivalkodó. Teljesítményben és darabszámban is bőséges a motorválaszték, kimondottan erősek a dízelek.

A gazdaságossági szempont ezt az autót is sújtja. Nem reménytelen, de nem is valószínű, hogy akár az első háromban benne legyen. Pedig a hármas BMW még az elfogadható méretosztályba tartozik, ár/érték arányban kiváló.

[bekkep]Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo

Nekik nem adunk nagy esélyt, ez legfeljebb 20 százalékot jelent. Egyszerűen azért, mert nincs bennük átütő erő. Hiába jópofák, de a gazdaságossági szempontok ellenük szólnak. Az átlagos kisautókhoz képest drágák, holott kisebbek azoknál. Csomagtartójuk jelképes, használhatóságuk ezért korlátozott. Amit értékelni lehet, hogy a PSA és a Toyota konszernt sikerült egy fedél alá összehozni. Ezt azonban nem az év autójának kell értékelnie.

[bekkep]Mazda5

Gajdán nem ad sok esélyt a Mazda5-ösnek, ami 40 százalékra saccolható. Az alsó középkategóriás egyterűk között remek tulajdonságokkal bír a Mazda5-ös, mivel ő az egyetlen autó, mely oldalt tolóajtókat használ. Hagyományos Mazda erényei is vannak az 5-ösnek, vagyis jól néz ki, és jól vezethető. Főleg nyugat-európai szinten egész épeszű áron kapható.

Ami ellen szól, hogy építési elvéből adódóan nincs más karosszériaváltozat, ezért szűk réteget érint az autó. Ma már nem akkora a varázs a buszlimuzin szegmensben, mint az első Megane Scenic esetén volt, ezért az autó nyerési esélyei nem túl magasak.

[bekkep]Renault Clio

Őt tesszük a latolgatás első helyére. Azt csiripelik a madarak, hogy komoly esélyei vannak a Cliónak. Ez pontosan 80 százalékot jelent. Elég nagy a belső helye, jó a motorkínálat, és a csomagtartó mérete is tökéletesen megfelelő arra, hogy családi autó legyen a Clióból. Széles a motorkínálat, jó a felszereltség, sportváltozat is készül a jövőben. Kényelmi extrával is bőven ellátták a Cliót, ráadásul abszolút értékben az ára is kedvező, noha drágább, mint elődje volt. A Clio esélyeit javítja az is, hogy a hetes listára ő jutott be a legtöbb szavazattal.

[bekkep]Toyota Yaris

Még nem volt hivatalos bemutatója, de az év autója zsűritagok már vezették Nem nagyon beszéltek róla, nem nagy a visszhangja, ezért is kevés a nyerési esélye: 20-30%. Pedig nagyon ügyes kisautó, a hátsó ülés technikája szenzációs. Noha a Yaris jóval rövidebb, mint például a Clio, a belső tér igen tágas.

Ugyanakkor elszomorító a minőségérzet, erre sajnos nem figyeltek eléggé a Toyotánál. Az egyhangú beltér rontja az összhatást, pedig az autó masszív, jó az összeszerelés és a futóműre sem lehet panasz. Csak az érzéki hatásokkal van baj, túl kevés az érzelmi töltet.

[bekkep]Volkswagen Passat

Nagyon esélyes. 70 százalék lehet, az Alfával közel egy szinten. Miért? Mert szép és tágas az új Passat, mégsem a földtől elrugaszkodott áron adják. A Clióval szemben abszolút értékben magasabb ára miatt hátrányban van a gazdaságossági szempontok alapján. Széles a motorkínálat, a PD TDI dízelmotorok kulturálatlanságuk ellenére roppant erősek, nyomatékosak.

Jó a minőségi benyomása az autónak, futóműve kedvelhető. Van összkerék-hajtás és kombi karosszéria – ez is a Passat mellett szól. A BMW 3-asnál azért nagyobb az esélye, mert az ára kedvezőbb. Összességében mégis a BMW-t jobb autónak tartja Gajdán Miklós, akinek köszönjük a segítséget az összeállításhoz!

Szavazzon Ön is a 2006-os Év Autójára! A szavazatok alapján eddig a Passat vezet, nyomában a hármas BMW-vel és az Alfa 159-essel.

A végeredmény hétfőtől nyilvános, az eredményt a vezess.hu-n megtalálják!