Rossz idők járnak a nehéz szabadidőautókra. A műfajért rajongó Egyesült Államokban októberben erősen visszaesett a Cayenne, az X5, a Touareg és társaik forgalma.

A BMW – a szabadidőautó-darabszámok hanyatlása ellenére – tartani tudta előző évi eredményeit, nem így a Porsche és a Volkswagen.

Előbbinél a Cayenne eladások zuhanása a baj, amit a sportautók erősödő keresettsége sem tudott kiegyenlíteni a tengerentúli piacon. Októberben az előző évi 2075 helyett csak 1104 Cayenne-re volt kereslet. Éves szinten viszont a Porsche kicsivel növelte is eladásait.

A Volkswagen 49,8 százalékkal kevesebb Touaregre talált vevőt, mint az elmúlt év októberében. A 2005 január-októberi VW eladások 17,1 százalékkal 180 193 darabra estek.

A Mercedes az új M-osztály és az R-osztály sikere miatt megúszta a visszaesést a szabadidőautók között, így tavalyi darabszámaik nem egészen 1 százalékkal csökkentek csak az év első 10 hónapjában az Egyesült Államokban.

A német gyártók között egyedül az Audi tudott jelentősebb növekedést elérni idén, bár az Audi eladások még így is csak a negyedét érik el a BMW egyesült államokbeli darabszámainak. Az Audit azért sem érintette a piacot sújtó visszaesés, mivel az ő kínálatukból hiányzik a nagy szabadidőautó, a Q7 Frankfurtban mutatkozott be idén ősszel.

Nagyon rosszul járt a Ford és a General Motors, amelyek 26 illetve 23 százalékkal kevesebb autót adtak el októberben, mint az előző év azonos időszakában. A drasztikus visszaesés fő oka a különböző keresletélénkítő akciók kifutása illetve a benzinfaló szabadiőautók és pickupok forgalmának esése volt. Utóbbi az üzemanyagárak odakint is erőteljes megugrására vezethető vissza.

Mindeközben a Toyota szépen gyarapszik. Idén az első 10 hónapban 10,7 százalékkal több, 1,9 millió autót adtak el az USA-ban, mint 2004 hasonló időszakában.

Mostanra végképp megbosszulja magát az amerikai gyártók elhibázott stratégiája. A japán konkurensek térnyerését látva a pickupok és terepjárók fejlesztésének szentelték energiájukat, a személyautó piacról szinte lemondva.

Jelenleg azonban a nagy szabadidőautók piacán erőteljes a visszaesés, míg a személyautó értékesítések csak 4 százalékkal csökkentek tavaly októberhez képest. A dízelek és a hibrid járművek iránt az USA-ban is egyre nagyobb a kereslet. Előbbiben viszont Európa, utóbbiban pedig a Toyota az egyeduralkodó.