Sebességhatárok és egyéb veszélyek

Sebességhatárok és egyéb veszélyek


Külföldre utazva az Európai Unió országaiban egyszerű a dolgunk, elég, ha a hazánkban megszerzett jogosítványunk kéznél van, a nemzetközi engedélyt általában nem kell kiváltani a vezetéshez, ám egyes országok továbbra is alkalmazzák még. Erről többet is megtudhatunk a külügyminisztérium beutazási feltételeinél: www.kulugyminiszterium.hu

A nemzetközi jogosítványra az Unióban autóbérlésnél lehet szükségünk. Az Unión kívüli országokban sem mindenhol kötelező a fehér lapka, melyet két igazolványkép, személyazonosító okmány, a meglévő jogosítvány és csekken befizetett 1500 forint ellenében kiválthatunk a területileg illetékes okmányirodában.

Elméletileg bármelyik okmányirodát felkereshetnénk, de a biztonság kedvéért tanácsosabb a bejelentett lakcímünk szerint keresni egy irodát (www.okmanyirodak.hu). Arra mindenképpen figyeljünk, hogy ez a papír nem helyettesíti eredeti jogosítványunkat. A kettőt együtt kell magunkkal hordani.

Papírok a zsebben, irány a pálya! Az Unió minden országában kötelező a biztonsági öv használata, mindegyik ülésen, így ezt fokozattan érdemes betartani. Saját és utasaink biztonságán túl azért is, mert külföldön ezt szigorúan ellenőrzik a rendőrök.

Ugyanígy veszélyben vannak a gyorshajtók is, bár itt a szigor nem tér el a magyar rendőrökétől. Ausztriában és Svájcban kemény fellépéstől kell tartani, míg tőlünk keletre inkább a korruptságból fakadó kötözködés adhat alapot fölösleges pénzkiadásra.

Svájcban fordítsunk különös figyelmet a sebességkorlátozó táblákra, mivel néhány km/órás túllépésért már fizetni kell. Ausztriában előszeretettel ellenőriznek az autópályákon, de itt 140 km/órás sebességig nem lehet bajunk. Fölötte viszont már súlyos összegek repkednek.

Az Unió országain belül nem egységesek a sebességhatárok, ezért mindenhol érdemes tájékozódni a megengedett sebességről. Bár ritkán megy az ember Svédországba nyaralni, nem árt tudni, hogy autópályán 110 km/óra a maximum.

Ugyanennyi a felső határ Dániában is. Angliában és Írországban 112 km/óra a maximum, de ott mérföldben mérnek, és abban is adják meg a sebességeket. Autópályán 70-es táblát tesznek ki.

Bár rendszeresen felmerül a szigorítás igénye, Németországban nincs általános sebességkorlátozás az autópályákon. 130 km/óra az ajánlott tempó, de akkor sem büntetnek meg, ha 250-nel megyünk. Kivéve persze azokon a szakaszokon, ahol ennél kisebb korlátozást tesznek ki. Ugye mondani sem kell, hogy a traffipaxok itt mérnek.

Városban és országúton már nagyobb a hasonlóság a többi európai ország és hazánk között. Lakott területen belül 50 km/óra a megengedett sebesség, országúton pedig többnyire 90-es sebességet lehet tartani.

Ausztriában és Németországban 100 km/óra is belefér, Görögország a csúcstartó 110 km/órával. Itt azonban nem árt észnél lenni, mivel az itteni autósok többnyire felszabadultan, mondhatni őrültek módjára űzik a vezetést.

Hazánkban vezetés előtt és közben alkoholt nem fogyaszthatunk, a 0,0-tól semmivel sem térhetünk el. Európa többi országában 0,5 vagy 0,8 ezrelék a megengedett véralkoholszint. Általában egy feles vagy egy pohár sör még belefér vezetés előtt egy félórával, de ez függ a testtömegtől is és a szervezet alkohollebontó-képességétől. Részletes táblázatot a HáziPatika.comoldalon találhatnak. Egyébként az Európai Unió olyan közös szabályozást tervez, ami teljesen megtiltaná az ittas vezetést.

Németország kivételével az Unió országaiban gyakorlatilag mindenhol fizetni kell az autópályák használatáért. Szlovákia a legolcsóbb, itt egy éves matrica ára csak 7700 forint, a 7 napos pedig 1050 forintba kerül személyautókra.

Svájcban kizárólag éves matrica kapható 40 frankért, mintegy 6400 forintért. Ausztriában 2049 forint egy 10 napos matrica ára, a kéthaviért 5745 forintot kell fizetni. Horvátországban, Olaszországban, Franciaországban, Görögországban, Spanyolországban, Portugáliában és több más országban szakaszonként kell fizetni a hidak és autópályák használatáért. Horvátországban a határtól (Gorican) Rijekáig 92 kunát kell fizetni (3200 forint), Splitig 200 kunába kerül az autópálya (6800 forint).

Horvátországban a rendőrség elsősorban a záróvonal átlépésért, a gyorshajtásért (főleg lakott területen belül) büntet. Autópályán nem nagyon mérnek, de előfordul a fizetőkapuknál. A tompított fényszórókat lakott területen belül is használni kell. A minimális büntetési tétel 500 kuna, vita esetén a szabálysértési bíróság dönt, de ebben az esetben a minimum 2000 kuna és egy nap fogda is lehet az ügyből.

Nyugat-Európában nem érdemes sakkozni az üzemanyagköltség miatt, mindenütt nagyjából egyforma árak fogadnak. Ezek zömében 10-20 forinttal magasabbak a hazainál. Sajnos Horvátországban is emelkedtek a közelmúltban az üzemanyagárak. Legutoljára éppen az idei idegenforgalmi szezon beindításakor emelkedetek az árak 6,5 százalékkal.


Üzemanyagköltségek (ft)
95-ös benzin
Gázolaj
Ausztria 245 228
Szlovénia 221 217
Horvátország 265 249
Németország 291 271
Franciaország 277 258
Görögország 219 222
Olaszország 290 271

Megengedett legnagyobb sebesség (km/h) *
Megengedett véralkoholszint (g/l)
Ausztria 50/100/130 0,5
Belgium 50/90/120 0,5
Németország ** 50/100/130 0,5
Dánia 50/80/110 0,5
Spanyolország 50/90/120 0,5
Franciaország 50/90/130 0,5
Finnország 50/80/120 0,5
Egyesült Királyság *** 48/96/112 (30/60/70) 0,8
Görögország 50/110/120 0,5
Olaszország 50/90/130 0,8
Írország *** 48/96/112 (30/60/70) 0,8
Luxemburg 50/90/120 0,8
Hollandia 50/90/120 0,5
Portugália 50/100/120 0,5
Svédország 50/90/110 0,2
* lakott terület/országút/autópálya
** autópályán 130 km/óra ajánlott sebesség, nincs maximum
*** zárójelben mérföld/órában