Két Citroën az élen - Monte-Carlo 1. nap


Négy gyorsaságit jelöltek ki a pénteki napra a rendezők a ralivilágbajnokság első napjára, 108,51 kilométer hosszan.

Egy teljesen új szakasszal kezdődött a Monte-Carlo Rali pénteken. Ilonse és Pierlas közötti 22,93 kilométeres gyorsaságin hegyről lefelé száguldottak a pilóták, így a tempóra nem lehetett panasz. Mivel 1400 méteres magasságból indultak a versenyzők nagyon oda kellett figyelniük, mert több helyen jeges volt az út.

Nem sok meglepetést okozva a kétszeres Monte győztes, Sebastien Loeb (Citroën) volt a leggyorsabb. A világbajnok mögött, a tavalyi második Francois Duval (Citroën) következett, de ő is több mint 11 másodpercet kapott. Mögöttük a két Peugeot-os Markko Märtin és Marcus Grönholm érkezett.

Mind Petter Solberg (Subaru), mind Stephane Sarrazin (Subaru) Imprezájában gond volt a fékhatással, de a versenyzők így is jól szerepeltek, a hatodik illetve hetedik helyen értek célba.
Solberg így mesélt erről: „Nagyon keményen kezdtem az első szakaszon, 1,5 kilométerrel a vége előtt már egyáltalán nem volt fékünk, tapostam a pedált, ahogy tudtam, de alig lassultunk, lecsúsztunk az útról, de nem lett bajunk, hamar tudtuk folytatni. Az etapon kihűlt a fék és utána már ismét remekül működött.”

Armin Schwarz még rosszabbul járt, mert Skodájában már az első szakaszon gondok voltak a differenciálmű olajnyomásával, és a gázpedál sem működött tökéletesen, így rengeteg időt veszített és csak 17. lett. Csapattársának, Bengue-nek autójában nem működött rendesen az elektronikus gáz, ezért alig tudott elrajtolni, lassabb részeknél pedig fuldoklott az autó.

A második gyorsaságin plusz három fokban, de száraz aszfalton száguldottak az autók, ezúttal a kanyarok belső ívein megbújó sziklákra kellett figyelniük a pilótáknak, melyek defektet okozhatnak. Grönholm megpróbált valamit faragni a hátrányból, de ez kevéssé sikerült. Hiába volt ugyan a leggyorsabb, Duval csak 0,3, Loeb 1,1 másodperccel maradt el tőle a St. Antonin – Toudon (20.16km) közötti szakaszon. Petter Solberg is belejött a ritmusba, csak 2,5 másodperccel maradt el Grönholmtól.

Schwarz autójában továbbra is fennállt a differenciálmű problémája, Gilles Panizzi (Mitsubishi) pedig a beállításokra panaszkodott, autója nehezen fordult a szűk részeken. „ A félautomata váltó nem működött rendesen, vissza kellett kapcsolnom, automata üzembe, hogy haladni tudjunk, az autó pedig alulkormányozott volt, nem találtuk el a beállításokat.” –panaszkodott Panizzi, de egy két keresetlen szót azokhoz is intézett, akik kötelezővé tették a HANS (nyakvédő) használatát a raliban, szerinte nem lehet benne vezetni.

Harminc perces szerviz után a korábbiaknál jóval hosszabb Lantosque – Col de Braus (32.71 km) szakasz következett, amit kétszer egymás után teljesítettek a csapatok, de közte ismét látogatást tettek a szervizparkban.

A pálya első része száraz volt, de a közepétől egyre sűrűbb jégfoltokkal, az utolsó hét kilométer pedig teljesen jeges volt. Sebastien Loeb újabb szakaszgyőzelmet szerzett, mögötte pedig csapattársa Duval és Toni Gardemesiter (Ford) következett. Duval 12 másodperccel volt lassabb, mint a francia világbajnok, de így is második az összetettben. Mindkét Citroënes megpördült az egyik kanyarban, ahol a féktávon jeges volt az út.

Gardemeister eredményével 7,5 másodpercre megközelítette a harmadik helyen álló Grönholmot az összetettben. Markko Märtinnak nem volt szerencséje, megpördült a 307-essel és a motor is leállt. Mire újra el tudott indulni már sokat veszített, így az összetettben visszacsúszott.

Az utolsó gyorsaságira már tavaszi időben 16 fokos hőmérséklet mellett autózhattak a csapatok. Loeb, így tovább gyorsult és 7,8 másodpercet adott a harmadik szakaszon elért idejéhez és ismét ő volt leggyorsabb. Ezúttal is Francois Duval lett a második, most csak tíz másodpercet kapott, Grönholm bejött harmadiknak (+ 25 mp), így az összetettben is megmaradt a sorrend. Petter Solberg (+26 mp) negyedik tudott lenni ezen a gyorsaságin, amivel két helyet javított az összetettben és feljött a negyedik helyre.

Gilles Panizzi-nek ezen a szakaszon a kézifékkel voltak problémái. Harri Rovanperä 2002-ben a San Remo Ralin ment utoljára aszfalton, és a Lancert is most vezette először versenykörülmények között ami meg is látszott az időeredményén. A nap hőse valószínűleg Didier Auriol volt, aki jóval idősebb 206 WRC-vel több gyári pilótát is megelőzött. Folyamatosan jól teljesített és összetettben a hetedik helyen áll az első nap után.

Manfred Stohl nem akart rögtön az első nap rohanni előre, inkább csak tanulta az autót, és a biztos célba érésre játszott. Viszont kissé lesújtó véleménnyel volta Xsara-ról: „ Sokféle WRC-t vezettem már életemben, de ezt a Citroënt a legnehezebb irányítani.”

A JWRC-ben minden ott folytatódott, ahol tavaly abbahagyták a Suzukisok. Az első szakasztól kezdve Per Gunnar Andersson vezet egy Ignissel, mögötte Kosti Katajamaki következik egy ugyanilyen autóval, de a negyedik és az ötödik helyen is a japán gyár autói vannak. A harmadik helyen Colin McRae pátfogoltja Kris Meeke áll egy Citroën C2-essel.

Guy Wilk (4.) autójában a fékkel voltak gondok reggel, de délutánra sikerült megoldani. Neki is mint mindenkinek a gumiválasztással volt gondja, mert reggel a jég miatt túl puhát választott, ami a második szakaszon elmelegedett. Délután keményebbel próbálkoztak.


Versenyzők nyilatkozatai az első napról:

“Minden nagyon jól ment, csak a harmadik gyorsaságin fulladt le egyszer a motor, amikor megpördültünk.” – mesélte Sebastien Loeb.

“Egyelőre nem tudtam volna ennél jobban menni, engem is meglepett, hogy ilyen gyorsak vagyunk. Mi is ugyanott pördültünk meg, ahol Sebastien is, és a fék is túlmelegedett kicsit a harmadik szakaszon, de a negyediken megint problémamentes volt.” – értékelt Francois Duval.

“Egyelőre csak keresem az autó helyét, túl széles még nekem az új 307 WRC. Az első szakasz elég változatos volt, a második szakaszon pedig nem éreztem stabilnak a kocsit, ami valószínűleg a reggeli rossz gumiválasztásnak volt köszönhető…

…Majd a harmadikon megpördültünk. Jobban össze kell szoknom az autómmal, hogy saját tempómban mehessek.” – értékelte az első napot Markko Märtin.

“Reggel az első gyorsaságin óvatosan mentem, csak a második szakaszon kezdtem el gyorsítani. Aztán az utolsó két szakasz, megint nagyon trükkös volt, nagyon odafigyeltem, egyáltalán nem kockáztattam” – mondta Marcus Grönholm.

“Ez egy nehéz nap volt. Az időeredményeim nem voltak valami fényesek, de nem voltam meglepve, mert nagyon óvatosan vezettem. Minden nagyon új volt még nekem. Jó gumikat választottuk, és egész jól érezem már az autót is. Holnap egy kicsit gyorsabban fogunk menni, de csak “egyetlen lépéssel” gyorsabban.” – nyilatkozta Roman Kresta.

“Egész nap odafigyeltünk, semmi kockázatot nem vállaltunk, ahol úgy ítéltem meg, hogy jeges lehet ott teljesen lelassítottunk. Az utolsó két gyorsasági érdekes volt, a másodikon érzésem szerint sokkal jobban mentünk, több mindent bevállaltam, ennek ellenére az idők nem ezt mutatták. Nagyon jó vezetni a Focust, rendkívül élveztem.” – mondta Toni Gardemeister.

“Minden kanyarban sokkal óvatosabb voltam, mint általában, nem megyünk száz százalékon, a célunk most az, hogy célba érjünk, mert minden kilométerrel többet tanulok és most ez a legfontosabb. Reggel nem a legjobb gumikat tettük fel, de az utolsó gyorsasági már egész jó volt” – mesélte Harri Rovanperä.

“Összességében, azt kellene mondanom, hogy elégedett vagyok. Ez az autó teljesen más, mint a tavalyi, ez most nagyon jó, ezúttal “csak” sok apró problémánk volt. Ha holnap problémamentesen tudnánk autózni, akkor úgy érzem sokkal jobb időket érhetnénk el.” – értékelt Gilles Panizzi.

“Nem is rossz a negyedik hely, ha figyelembe veszem, milyen rázós napunk volt. A fékproblémánk remélem megoldódott, a csapat az egészet kicserélte a szervizben. Reggel az első gyorson történt eset miatt veszítettünk időt, és Monte-Carlo egyébként is mindig nehéz verseny nekem, de egy dobogós hely még összejöhet.” – mondta Petter Solberg.

“Összességében nagyon jó volt ez a mai nap, de a kilencedik hellyel abszolút nem vagyok megelégedve. Volt egy két apróbb gond, például reggel túl puha gumival mentünk és a fékünkkel is gondok voltak, majd az utolsó gyorsaságin keresztbe is álltunk. Holnap folytatom a tanulást.” -értékelt Stéphane Sarazzin.

 

Eredmények:

A Monte-Carlo Rali állása az első nap után:

1. Loeb-Elena Citroen Xsara WRC 1h18’46″9 82.6 km/h
2. Duval-Prevot Citroen Xsara WRC + 00’32″7
3. Gronholm-Rautiainen Peugeot 307 WRC + 01’01″5
4. Solberg-Mills-Subaru Impreza WRC + 01’27″7
5. Gardemeister-Honkanen Ford Focus WRC + 01’30″3
6. Martin-Park Peugeot 307 WRC + 01’39″1
7. Auriol-Giraudet Peugeot 206 WRC + 02’01″9
8. Panizzi-Panizzi Mitsubishi Lancer WRC + 02’03″4
9. Sarrazin-Pivato Subaru Impreza WRC + 02’15″1
10. Kresta-Tomanek Ford Focus WRC + 02’41″2
11. Rovanpera-Pietilainen Mitsubishi Lancer + 03’06″3
12. Bengue-Escudero Skoda Fabia WRC + 03’24″2
13. Stohl-Minor Citroen Xsara WRC + 04’05″3
14. Rossetti-D Esposito Peugeot 206 WRC + 04’26″1
15. Schwarz-Hiemer Skoda Fabia WRC + 04’47″9