Ma indul a Rali VB


16 futamon indulnak idén a ralisport legjobbjai. Monte-Carlóban kezdenek, majd novemberben Ausztráliában fejezik be az évadot. Az évad négy aszfaltos és tizenkét murvás versenyből épül fel.

Hat gyári csapat nevezett a 2005-ös évre, a Citroën, a Subaru, a Ford, a Peugeot, a Mitsubishi és a Skoda. A Hyundai jövőre ígéri visszatérését, a Citroën és Peugeot viszont bejelentette, hogy ez az utolsó évük.

Egyesek távoztak, új emberek érkeztek, voltak, akik csapatot váltottak, de mostanra kialakultak a gyári csapatok pilótái és navigátorai. A világbajnok csapat, a Citroën megtartotta világbajnok versenyzőjét, Sébastien Loeb-öt. A visszavonult Sainz helyére François Duval érkezett a Fordtól.

A Subarunál az első számú pilóta a 2003-as világbajnok Petter Solberg, tavalyi társának, Mikko Hirvonennek kitették a szűrét. Helyette két pilótát is igazoltak, Stéphane Sarrazin, korábbi F1-es pilóta elsősorban aszfaltos futamokon bizonyíthat, míg Chris Atkinson a murvás versenyeken lesz a második autó pilótája.

2005-ben Toni Gardemeister a Ford első számú versenyzője, a rutinos pilóta mind a 16 versenyen képviseli majd a csapatot. Érdekes lépés ez a csapattól, mert bár finn pilóta hetven futamon indult már, még soha nem nyert. Mellette a csapathoz került Roman Kresta is, a 28 éves cseh versenyző pályafutása során 20 világbajnoki futamon vett már részt.

Henning Solberg, Petter Solberg bátyja más módon lesz a Ford csapat tagja. 360 millió forintnak megfelelő összeget fizet azért, hogy a hét európai murvás futamon gyári autóval indulhasson, amihez a szervizhátteret is megkapja. A csapat negyedik tagja Anthony Warmbold lesz, aki már tavaly is kipróbálhatta a Focust, idén pedig 16 versenyre fizetett be a gyári autóért.

 

Versenynaptár

A 2005-ös év helyszínei:

Január 21-23- Monte-Carlo rali
Február 11-13. Svéd rali
Március 11-13. Mexikó rali
Április 8-10. Új-Zéland rali
Április 29. – május 1. Szardínia rali
Május 13-15. Ciprus rali
Június 3-5. Török rali
Június 24-26. Akropolisz rali
Július 15-17. Argentin rali
Augusztus 5-7. Finn rali
Augusztus 26-28. Német rali
Szeptember 16-18. Brit rali
Szeptember 30. – október 2. Japán rali
Október 21-23. Korzika rali
Október 28-30. Katalán rali
November 11-13. Ausztrál rali

Igen erős lesz a Peugeot csapata is, hiszen maradt a kétszeres világbajnok Marcus Grönholm, aki tavaly negyedik lett és a Fordtól elcsábították az ezüstérmes Markko Märtint. Mellettük, ahogy tavaly is, lehetőséghez jut a csapat harmadik autójában Daniel Carlsson és Cédric Robert is. Carlsson azonban nem csak a gyári autóban vezethet majd, hanem a Peugeot fiókcsapatánál, a Bozian Racingnél is beülhet egy tavalyi 307 WRC-be.


A Mitsubishinél megtartották Gilles Panizzi-t, de nem ő lesz az első számú versenyző, hanem a Peugeot-tól megszerzett Harri Rovanperä. Azért döntöttek, így mert számarányukból kifolyólag a vébén csökken az aszfaltos versenyek jelentősége a murvásokkal szemben. Panizzi pedig aszfalton van elemében, míg Rovanpera murván jobb.

Panizzitől az aszfaltos versenyeken ebben az évben már győzelmet vár a Mitsubishi. Harmadik pilóta is lesz a japán csapatnál, Gianluigi Galli személyében, aki Panizzival osztozik majd a második autón, de az európai futamokon három autóval lesz ott a csapat.

Nem kevesebb, mint hat versenyzővel kötött szerződést a Skoda 2005-re. A Skoda megtartotta a 41 éves német Armin Schwarzot, aki a teljes évadban szerepelhet és továbbra is ő lesz a fejlesztések fő irányítója. Mellé öten érkeznek, akik hol felváltva, hol együtt versenyeznek majd. A Skoda egyes versenyeken ugyanis három Fabiát is csatasorba állít 2005-ben.

A két fiatal finn, Janne Tuohino, és Jani Paasonen a murvás versenyeken kap lehetőséget, míg a francia Alexandre Bengue, a svéd Mattias Ekström és a cseh Jan Kopecky az aszfaltfutamokon lesz Schwarz társa. A csapat igen ütőképesnek bizonyulhat, hiszen Paasonen tavaly sokáig versenyben volt az N-csoportos világbajnoki címért is, míg Ekström egyéniben és csapatban (Audi) is megnyerte a DTM-et.

A Juniorok és az N-csoportos autók a feleannyi futamon indulnak, mint a nagyok, azaz csak nyolc futamon állnak rajthoz 2005-ben. Közös versenyük nem lesz, felváltva indulnak majd a WRC-k mellett. A Juniorok költségeit azzal csökkentik, hogy egyetlen Európán kívüli versenyük lesz, Mexikóban.

Nem csak a gyári csapatokra kell idén figyelni, hiszen nem egy privát versenyző is rajthoz áll több versenyen is. Henning Solberget és Warmboldot már említettük. A svéd Olsberg csapat a Prodrive-val kötött szerződést, így jövőre 15 versenyen indíthat egy 2005-ös Subaru Impreza WRC-t!!! Tobias Johansson vezeti majd az autót, aki tavaly már figyelemreméltó eredményeket ért el. Szerettek volna mind a 16 futamon indulni, de lemaradtak a monacói nevezésről.

Manfred Stohl az OMV támogatásának köszönhetően tíz világbajnoki futamon állhat rajthoz egy 2004-es Citroën Xsara WRC-vel, amit a Kronos csapat készít majd fel.

Idén több versenyre is benevez az 1994-es világbajnok Didier Auriol is, aki a Bozian Racing Peugeot 206 WRC-jét vezeti majd az első futamon. Mellette lehetőséget kap Xavier Pons motoros enduroversenyző, aki tavaly remekelt az N-csoport aszfaltos versenyein.


Monte-Carlo Rali 2005:

73-adszor rendezik meg a Rali Világbajnokság legpatinásabb versenyét, a Monte-Carlo Ralit. 34 páros adta le nevezését az év első versenyére, közöttük 13-an gyári, és 7-en privát WRC-vel, a többiek Super 1600-as autóval állnak rajthoz. A JWRC-ben egyébként a Suzuki szeretné megismételni tavalyi győzelmét, ezért indul a tavalyi világbajnok P. G. Andersson, valamint Wilks, Katajamaki, Baldacci és Aava is.

1356,83 kilométer a verseny teljes hossza, ebből a 15 gyorsasági távja 353,07 kilométer lesz. Az első nap, azaz ma négy, szombaton öt, vasárnap hat szakaszt kell a párosoknak teljesíteni.

 

Nevezések

A “Montén” a csapatok a következő párosokkal indulnak:

Citroën: Loeb-Elena, Duval-Prevot
Ford: Gardemeister-Honkanen, Kresta-Tomanek, (Warmbold-Connelly eredményük csapatban nem számít)
Subaru: Solberg-Mills, Sarrazin-Pivato
Peugeot: Grönholm-Rautiainen, Märtin-Park
Mitsubishi: Rovanperä-Pietilainen, Panizzi-Panizzi
Skoda: Schwarz-Hiemer, Bengue-Escudero

Három pilóta tudott négyszer győzni, Sandro Munarinak, Walter Röhrlnek és Tommi Mäkinennek sikerült ez a bravúr. Tavaly és 2003-ban is Sébastien Loeb volt a leggyorsabb a francia hegyekben, sőt 2002-ben is ő volt a leggyorsabb, csak a verseny után megbüntették, így lett a Subaruval első versenyét teljesítő Mäkinené a győzelem.

Az elsőszámú esélyes Loeb, de csapattársa az aszfalton mindig remeklő Duval is befuthat, sőt ő volt a leggyorsabb a tegnapi bemelegítésen. Az időjárás az egyik legfontosabb tényező a Monte esetében, lehet hó, lehet jég, de előfordulhat napsütés akár egyetlen szakaszion belül is.