Befejeződött a 27. Dakar Rally, mely tavaly december 31-én indult Barcelonából. A 9000 kilométeres versenyből a mai utolsó napra Dakar környékén 68 kilométer maradt, ebből 31 volt a gyorsasági hossza.

A Rózsaszín-tó körüli 31 kilométeres távon Bruno Saby (VW) volt a leggyorsabb az autósok között, mögötte Thierry Magnaldi és Ari Vatanen (Nissan) futott be. Magnaldi az utóbbi napokban folyamatosan, az élbolyban végzett, ami remek, hiszen Honda Buggy-ja csak kétkerék-hajtású.

Mindez nem érintette az élmenők eredményeit, hiszen Stephane Peterhansel(Mitsubishi) és Luc Alphand (Mitsubishi) napok óta tudatosan együtt autóztak, s ez így volt most is. Petrehansel szinte tojással a gázpedál alatt autózott ma, a 11. lett.

Ez pedig meghozta a sikert, hiszen Peterhansel megismételte tavalyi győzelmét és megszerezte nyolcadik Dakaros elsőségét (6-ot motorral, 2-őt autóval). Alphand is elégedett lehet, hiszen a Mitsubishi csapatban a korábbi sízőnél esélyesebbek is voltak.

Sorozatban ötödik elsőségét szerezte a Mitsubishi a Dakaron, összesen egyébként tízszer végeztek az első helyen.

Jutta Kleinschmidt (Volkswagen) ötödik lett a záró szakaszon, ezzel megvédve összetettbeli harmadik helyét. A Dakar egyetlen női győztese elmondta, hogy nem elégedetlen, hiszen sokat fejlődtek, és többször is műszaki hibája volt. Majd hozzátette: “Öt Mitsubishi indult és csak kettő van előttem, nem is rossz.”

A motorosoknál a mai napon az amerikai Kellon Walch (KTM) bizonyult a leggyorsabbnak, mögötte a spanyol Esteve Pujol (KTM) és a holland Eric Verhoef (KTM) futott be.

Új győztest avattak a motorosoknál, Cyril Despres a KTM csapat versenyzője lett az első, ezzel is tisztelegve egykori csapattársa Fabrizio Meoni előtt. Marc Coma (KTM) és Alfie Cox (KTM) szerezte meg a dobogó többi helyét.

A KTM csapat zsinórban ötödik győzelmét szerezte meg a világ legnehezebb versenyének is nevezett versenyen. A legjobb nem KTM-es versenyző idén a kétkerékhajtású Yamahával induló David Frétigne volt, aki ötödik lett.

Vladimir Tchagin az utolsó napon újabb szakasz győzelmet szerzett, de ezzel az összetettbeli versenyre nem sok hatást gyakorolt. Firdaus Kabirov ma harmadik lett, de ha lassabban ment volna, akkor is övé lett volna győzelem. A Kamazos pilóta első győzelmét szerezte meg, mögötte Sugawara (Hino) lett a második és Vismara (Mercedes Unimog) a harmadik. Hozzá tartozik a történethez. hogy az idők alapján Hans Bekx lett a második, de őt miután teljesítette a 9000 kilométeres távot a technikai ellenörzésen szabálytalanság miatt kizárták.

Magyar szempontból fantasztikusan sikerült a 27. Dakar-Rally, hiszen a kilenc “indulóból” csak egy, Hermann Henrik adta fel a versenyt egy korábbi sérülés miatt. Az utolsó napot Palikék kivételével mindenki viszonylag könnyedén teljesítette. A Palik László- Darázsi Gábor Nissanját azonban egy technikai hiba megállásra kényszerítette.

“Nagyon megviselt engem ez a délután. 12 kilométerre a rajttól egy homokdombon felfelé éreztem, hogy elment az első hajtásunk. Kiugrottunk a kocsiból, Gabi diagnosztizálta, hogy valószínűleg eltört a jobb első féltengely…

…Odaértek Sanyiék, megpróbáltak kihúzni minket, de ezen a mély homokon ez esélytelen volt. Meg kellett várni a kamionokat. Jöttek Darázsi Zsoltiék, azonnal megálltak, felkötöttük a kocsit, és ők húztak minket. A jobb első kerékről lefordult a gumi. A cél előtt lekötöttük az autót, és felnin gurultunk át a céldobogón.”

Palikék 74. helyen értek célba ma, ennek ellenére az eddigi legjobb magyar eredményt szerezték meg a Dakaron. Összesítésben az abszolút 18. helyen végeztek, azzal együtt, hogy egy órás büntetést kaptak az utolsó napon, a limitidő átlépése miatt.

Nem csak ők, hanem Szalay Balázs – Bunkoczi László is kiemelkedő eredményt produkált. Bár nekik mindig közbejött egy apró technikai hiba, feltartották a kamionok, eltévedtek, de így is elégedettek lehetnek. Tavalyi eredményüknél jóval előrébb a 21. helyen végeztek. Ma azért még autóztak egy jót, legjobb magyarként a 15. időt érték el.


Úgy tűnt, hogy a Kis Sándor – Czeglédi Péter kettős sorsa sajnos már a verseny elején eldől, hiszen a hosszúra nyúlt váltócsere miatt hét óra büntetést kaptak. A páros azonban nem foglalkozott ezzel és hajtottak ahogy csak tudtak, aminek az lett az eredménye, hogy 33-ként zárták a versenyt. Ma is gyorsan mentek, de a mentőakció miatt csak 65-ek lettek.

“Jól indultunk, előzgettük az autókat, amíg meg nem láttuk Laciékat beragadva. Megpróbáltuk húzni őket, de nem sikerült, úgyhogy mentünk tovább, előzgettük vissza az embereket. Semmi gondunk nem volt. Örülünk, hogy végre vége, már nagyon vártuk ezt a pillanatot. Dakar amúgy nem egy szép város, Bamako sokkal jobban tetszett….

…Kicsit keményebb volt ez a Dakar mint a 2003-as, ráadásul még az utolsó harminc kilométeren volt problémája a csapatnak. A hangulat tökéletes, megcsináltuk, amiért jöttünk. Jobb helyen is végezhettünk volna, ha nincs a hétórás büntetésünk. Ez egyébként semmiben nem befolyásolt, én nem taktikázok, én pályaszakasztól függően megyek, ahogy tudok. Mondjuk az utolsó két napon már nem őrültködtem.” – mondta Kis Sándor a célban.

Nem lehet egy rossz szót sem mondani a Liszi László – Rack György duó teljesítményéről sem. A páros fantasztikus kitartásról tett tanúbizonyságot. Szériaközeli autójuk is kibírta a versenyt, ami szintén nagy szó, hisz sok speciálisan versenyre épített jármű is feladta. Ma 54-ként regisztrálták Lisziéket, végül a 66. helyen fejezték be a küzdelmet.

Ha kitartásról beszélünk, nem lehet szó nélkül elmenni a magyar motorosok teljesítménye mellett. A két győri fiatalember Varga Ákos és Nagy Péter először indult a Dakaron, valószínűleg homokdűnét is most láttak először.

Ennek ellenére ők is fantasztikus eredményt értek el. Varga folyamatosan a mezőny elejével motorozva a 27. (ma 30. volt) lett. Nagy több esést “túlélve” a 81. (ma 53. volt) helyen zárta a versenyt.

Jó eredményből a kamionosoknál is jutott nekünk, hiszen a Darázsi Zsolt – Tagai Róbert – Szalai Norbert trió az eddigi legjobb magyar eredményt elérve a 14. szakaszon a negyedik lett. De ez az eredmény nem csak egyszeri, ha nem kell menteniük, amire amúgy “szerződtek”, mindig jól mentek, ma 33-ak lettek. Ők végül a 16-ként gördülhettek a céldobogóra, a legnagyobbak mezőnyében.

A Szaller – Farkas – Keresztesi trió kamionja nem tűrte ilyen jól a megpróbáltatásokat, a csapatnak nem csak Palikékon illetve Kiséken kellett segíteniük, hanem néha magukon is. Az utolsó szakaszt, ahogy a versenyt is a 30. helyen zárták.

“Nagyjából olyan érzés, mint amikor egy Világkupa versenyt befejezünk.
Az első szakaszokon autóztunk egy világkupásat, a pihenőnapot követően viszont már csak kocsikáztunk, ugyanis egyik oldalt négy, másik oldalt egy laprugónk volt eltörve. Szép lassan jöttünk, és minden este hegesztettünk….

…Elégedettek vagyunk az eredménnyel, ennyire voltunk képesek. Úgy gondolom, hogy ha a technika bírja és az ember elég őrült ehhez az egészhez, akkor meg lehet csinálni a Dakart. Persze jöhet közbe váratlan esemény.Mi is el tudtunk volna esni egy párszor. Én először vezettem Dakaron, most le kell vonni a következtetéseket, mi volt jó, mi volt rossz, és tanulni kell mindebből.” – mesélte Szaller a verseny után.

Sajnos ez a verseny sem múlt el haláleset nélkül, két motoros, Jozé Manual Perez és Fabrizio Meoni is elhunyt. A versenyen 484 indultak el Spanyolországból, Szenegálban a célon csak 216-an haladtak át, 104 motor, 75 autó és 37 kamion érkezett végül a dakari végállomásba.

A 27. Dakar végeredménye:

Motorosok:

1. Despres
2. Coma (+09′ 17″)
3. Cox (+11′ 29″)

27. Varga Ákos (+12h 00′ 03″)
81. Nagy Péter (+39h 05′ 16″)

Autósok:

1. Peterhansel – Cottret
2. Alphand – Picard (+27′ 14″)
3. Kleinschmidt – Pons (+3h 22′ 00″)

18. Palik – Darázsi (+24h 52′ 41″)
21. Szalay – Bunkoczi (+26h 45′ 41″)
41. Kis – Czeglédi (+33h 06′ 29″)
66. Liszi – Rack (+65h 10′ 29″)

Kamionosok:

1. Kabirov – Beliaev – Mokeev
2. Sugawara – Hamura (+6h 04′ 19″)
3. Vismara – Bellina – Cambiaghi (+6h 46′ 28″)
16. Darázsi – Tagai – Szalai (+21h 09′ 48″)
30. Szaller – Farkas – Keresztesi (+41h 14′ 43″)