68 kilométerre a sikertől - Dakar 15. szakasz

A szombati versenynapon 569 kilométer várt a résztvevőkre, ebből 225 kilométer volt a mért szakasz távja. Tambacounda-tól Dakar-ig a táv első fele szavannai, fás, de gyors terep, míg a második része jóval lassabb és technikás nyomvonalon zajlott. Akik célba értek, azok este már nem sátorban, hanem szállodában, a Hotel Meridienben tölthették az éjszakát.

Giniel de Villiers (Nissan) szombaton mindent megtett, hogy ledolgozza hátrányát az összetettben, előtte a harmadik helyen álló Jutta Kleinschmidttel (VW) szemben. Ő volt a leggyorsabb a szakaszon, de a német hölgy sem volt lassú (10. lett), így maradt a körülbelül háromnegyed órás különbség.

Kleinschmidt, a Dakar egyetlen női győztese sem tehetett már túl sokat, hogy előrébb lépjen, hiszen lemaradása 3 órányi Luc Alphand (Mitsubishi) mögött. A francia versenyző pedig ismét összefogott csapattársával Stephane Peterhansellel, szinte együtt teljesítették a távot, ezzel továbbra is őrizve az első két helyet.

A tavalyi győztest, Peterhanselt egyébként megkörnyékezte a technika ördöge. Tavalyelőtt az utolsó előtti napon esett ki a vezető helyről, ezért igencsak megijedt, amikor hatalmas zajt hallott, de kiderült, hogy csak a GPS antenna tört le és a kábelnek köszönhetően csapódott a kocsi tetejéhez időnként.

A mieink közül a Szalay Balázs – Bunkoczi László (Opel) kettősnek a szombati nap sem bizonyult egyszerűnek. A gyorsasági szakasz ötödik kilométerénél egy tempós jobb kanyarba keresztbe érkezett az Opel, a hátulja pedig eltalált egy fát a jobb, majd a baloldalon is. A versenyzők megálltak, és kicserélték a hátsó defektes kereket, majd tovább indultak, de később kiderült, hogy a másik oldali kerék is kilyukadt és a futómű is megsérült.

“Úgy látszik ennek a versenynek minden napja tartogat számunkra meglepetéseket, az elmúlt szűk három hétben alig volt olyan szakasz, amin ne lett volna valami gondunk, de hát ez benne van a pakliban akkor, ha az ember gyorsan szeretne menni.” – nyilatkozta Szalay Balázs az esetről.

Ennek ellenére célba értek, a 44. helyen zárták a napot, az összetettben így is sikerült javítaniuk egy helyet, most 21-ek.

Kis Sándor és Czeglédi Péter (Nissan) volt a leggyorsabb a 15. szakaszon, a huszonnegyedik időt szerezték meg, az összetettben a 33-ak. Kisék gyorsabbak is lehettek volna, mert a táv első felét még a saját tempójukban autózták, de később beérték a mezőnyt, nem tudtak előzni, így “vonatoztak” a célba, amit így mesélt:

“Unalmas volt a szakasz, porhatáron autóztunk az előttünk lévőhöz, nem akartunk már kockáztatni. Örülünk, hogy megérkeztünk Dakarba, de csak holnap lesz cél!”

Palik László (Nissan), ahogy a többi versenyző sem, még nem engedett ki, örülni valószínűleg csak akkor fog, ha a végső célvonalon is áthaladt. Az utóbbi napok megfontolt kissé visszafogott autózása meghozza eredményét, hiszen ezen a szakaszon is műszaki hiba nélkül mehettek és a 42. helyen zártak. Ezzel pedig továbbra is 16-ak az összetettben, ami ha valami fatális dolog közbe nem jön valószínűleg már a végeredmény.

Liszi László és Rack György (Mitsubishi) is tovább küzdött, számukra az utóbbi három napban volt igazán élvezetes a Dakar, hiszen eredményeiknek köszönhetően már ők is nappal teljesíthetik a távot, ami nemcsak könnyebb, de élvezetesebb is. Ez látszott az eredményükön is, 48-adikak lettek, az összetettben a 66. helyen állnak.

Autójuk is szeretne már célba érni és pihenni, a szombati rajt előtt a szerelők elég sokat dolgoztak a Pajeron, a felfüggesztés bekötési pontjai átszakadtak, azokat újra kellett hegeszteni.

A Darázsi Zsolt – Tagai Róbert – Szalai Norbert (MAN) kamionos trió nem lassít, most a hatodik idővel zárták a napot. A szombati szakasz elején elengedték az idősebbik De Rooy-t mert tudták, hogy az egyenes szakaszokon gyorsabb náluk. Az erdőben utolérték, de akkor már nem erősködtek, inkább szép nyugodt tempóban kocsikáztak mögötte.

“Álmomban sem gondoltam volna, hogy ilyen nagy nevű pilótákat előzünk meg és az összetettben végül a 17. helyet szerezzük meg. Szerencsére a kamionnak kutya baja, kiválóan bírja a terhelést.” – mondta Darázsi.

Másik kamionosaink a Szaller Zoltán – Farkas Nándor – Keresztesi Péter (Mercedes) csapat is kiválóan teljesít, náluk ez a célba érkezést jelenti, mert az ő kamionjuk már nehezen bírja. Tegnapi 27. időeredményükkel az összesítésben a 31. helyen vannak.

Vladimir Tchagin (Kamaz) már nem győzhet, de ez nem akadályozza meg abban, hogy gyorsan menjen kamionjával, így nyert is a szakaszon. Megelőzte Duisters (Daf) és a két De Rooy (Daf) kamionjait. A monstrumok között is véglegesnek tekinthető az eredmény, hiszen Kabirov (Kamaz) három órával vezet Bekx (Daf) előtt, akinek újabb három óra az előnye az idősebb Sugawarával (Hino) szemben.

A motorosoknál Marc Coma (KTM) megpróbálta ledolgozni azt a három perces hátrányt, ami közte és az élen álló Cyrill Despres között volt, ám ez nem sikerült, csak a nyolcadik lett és további hat és fél perccel nőtt a különbség. Ez annak is volt köszönhető, hogy a mai napon a navigációs pontok néhol nehezen voltak láthatóak, ami időveszteséget okozott neki.

A Galouises színeiben versenyzők viszont a verseny előtt megfogadták, hogy idén egy kék motor, azaz valaki közülük fogja megnyerni a versenyt. Meoni sajnos már hiányzik a csapatból, de csapattársai és barátai teljesíteni akarták ígéretüket. Alfie Cox ezért megvárta Cyrill Despres-t és együtt, egymást segítve teljesítették a távot, aminek meg is lett az eredménye, hisz Despres nyert és bebiztosította első helyét, Cox pedig továbbra is harmadik.

Debütáló motorosaink is célba értek, bizonyítva kitartásukat és rátermettségüket. Varga Ákos (KTM) 47. lett tegnap, amivel a 27. helyen áll. Nagy Péter (KTM) 64.-ként zárt, így 82. az összetettben .

Reményeink szerint holnap a hátralévő 68 kilométer után a két motorost, két kamiont, négy autót intenek le a célban.