Vatanen győzött, de Darázsié a szenzáció - Dakar 14. szakasz

Pénteken összesen 630 kilométeres távot teljesítettek a versenyzők Kayes – Tambacounda között, ebből 529 kilométer volt a gyorsasági távja. Ezen a napon Maliból eljutottak Szenegálba a résztvevők, a határvonal pedig a Falémé folyó, melyen át kell jutniuk a versenyzőknek. Ez egy kritikus pont, hiszen ha a motorba víz jut, az a végét jelentheti. A szelektív szakaszra alapvetően a gyorsaság volt a jellemző, de volt néhány veszélyes ugrató is.

Ismét volt magyar vonatkozású kiemelkedő eredmény a Dakaron, hiszen a Darázsi Zsolt – Tagai Róbert – Szalai Norbert triónak ezúttal nem volt szerelési feladata, így saját tempójukban hajtottak a célig. Az első két ellenőrző pontnál még hetedikek voltak, de aztán tovább javítottak és végül a fantasztikus negyedik helyen értek célba. Ez minden idők legjobb magyar szakaszeredménye a Dakaron.

Azért is kiemelkedő ez az eredmény, mert ők elsősorban nem versenyezni érkeztek a Dakar Rallyra, hanem azért, hogy a Szalay – Bunkoczi duó autójához szerviztámogatást nyújtsanak. Összetettben a 18. helyen áll a Darázsi vezette kamion.

A Szaller Zoltán – Farkas Nándor – Keresztesi Péter csapat pénteken huszonhatodik lett a kissé már megviselt kamionnal. Összesítésben a 31. helyen állnak.

A leggyorsabb kamionos ezúttal Gerard De Rooij volt, aki 24 perccel gyorsabb volt, mint a japán Sugawara. Összetettben továbbra is Kabirov vezet Bekx és Sugawara előtt.

Az autósok mezőnyében a Mitsubishi és a Volkswagen már az eredmény tartására törekszik, ezért versenyzői párosával autóztak. Peterhansel Alphanddal, Kleinschmidt Gordonnal. A Mitsubishi-s duó már nem is rohant annyira, hetedik és nyolcadik helyen értek be, minimális eltéréssel, de így sincs veszélyben az összetettbeli első két helyük.

Jutta Kleinschmidt-nek gondja akadt, az autója szinte irányíthatatlan volt. Mivel kiderült, hogy a Touareg csak a kamionban lévő alkatrésszel javítható, így átszerelték Robbie Gordon autójából az alkatrészt és ő várta meg a szerelőket. Ezzel Kleinschmidt megőrizte harmadik helyét az összetettben.

A 14. szakaszon egyébként a Dakar nagy öregje Ari Vatanen volt a leggyorsabb, amivel megszerezte 51. szakaszgyőzelmét a verseny történetében, ami csúcs a maga nemében. A magyarok továbbra is jól teljesítenek, ez a nap valamennyiüknek műszaki hiba nélkül telt.

Ezúttal a Kis Sándor – Czeglédi Péter páros volt a leggyorsabb a mieink közül, bizonyítva, ha jó az autójuk akkor versenyképesek. A 19. időt szerezték meg, amivel egyet előre lépve a 33. helyen állnak.

A Szalay Balázs – Bunkoczi László páros autójában a szerelők csütörtökön hátsó futóművet cseréltek, emiatt csak a mezőny második feléből vághatott neki a több, mint 500 km-es távnak. Mivel ez a szakasz azonban elég szűk vonalvezetésű, kénytelenek voltak a többiek mögött a porban autózni a célig. 31. helyet szerezték meg a 14. szakaszon, amivel egy helyet javítva a 21. helyen állnak az összetettben.

“Por, por, por és még egy kis por. Röviden így tudnám összefoglalni a mai történéseket. Türelemjátékot játszottunk, volt, hogy 20 km/h sebességgel utaztunk a kamionok mögött. Kitehettem volna a könyökömet az ablakon és akár egy szivarra is rágyújthattam volna, ha lett volna hozzá kedvem. Ehelyett azonban tűkön ültem és alig vártam, hogy vége legyen a szakasznak.” – nyilatkozta Szalay Balázs.

Palik László és Darázsi Gábor már a Dakarbeli sikerre gondol, így nem vállalnak semmilyen kockázatot, ezúttal 33. ként zárták a napot, de őrzik a fantasztikus 16. helyüket az összetettben.

“Nagyon érdekes pálya volt, akadt olyan, hogy teligázon jöttünk, de sok volt a szűk, rázós, bakhátas rész is. A Mali és Szenegál határán lévő Falémé folyón való átkeléskor az ajtó felső részéig ért a víz, azon imádkoztunk, nehogy vizet szívjon a motor…

…Utána szép csöndben bekocogtunk. Az volt az egyetlen gondolatunk, hogy az autót sértetlenül be kell hozni a célba, és ez sikerült is. Ahol lehetett, jöttünk, de semmilyen kockázatot nem vállaltunk. Ennek fényében elégedett vagyok az eredményünkkel. Végre ideértünk Szenegálba, de még van hátra két nap, és addig én nem hogy örülni, mosolyogni sem vagyok hajlandó.” – mondta Palik.

Fantasztikus eredményt produkált a Liszi László- Rack György duó is, hiszen szinte széria, dízelmotoros Mitsubishijükkel a 38. helyen futottak be. Ezzel ők öt helyet javítottak és már a 65. pozícióban várhatják a folytatást.

A motorosoknál új szakaszgyőztest avattak, Jean de Azevedo személyében. A brazil fiatalember testvére kamionnal versenyez, neki már sikerült hasonló bravúr. Sokáig úgy tűnt ismét a csütörtöki legjobb Andy Caldecott nyer, ám neki gondja volt a hátsó kerekével, emiatt meg kellett állnia, ekkor vette át a vezetést először a kétkeréhajtású Yamahával induló David Fretigné, majd pedig a teljesen esélytelennek tartott De Azevedo. Fretigné második lett.

Az élen állók, a gyári KTM csapat tagjai már nem vívtak igazi harcot egymással, Meoni halála óta csak tartják eredményüket. Ám Cyril Despres a mai napon túl gyorsan ment át egy falun, ami miatt kilenc perces büntetést kapott, így a végére izgalmassá vált a verseny. Így az összetettben csak három perc az előnye Marc Comával és öt perc Alfie Cox-szal szemben. Ha a csapatvezetés nem szól nekik, izgalmas két nap várható.

Továbbra is kitartanak és eredményesek a magyar motorosok is. Első alkalommal indultak a Dakaron és nem csak végigmotoroznak, hanem jó eredményt hoznak. Varga Ákos pénteken 39. lett, Nagy Péter pedig a középmezőnyben az 53. helyen zárt. Varga is gyorsabban hajtott egy lakott zónában, mint kellett volna, ő 15 és fél perces büntetést kapott, így az összetettben 27.. Nagy korábbi tízórás büntetése miatt sajnos csak a 82., időeredményei alapján hússzal előrébb lenne.