Palik és Szalay ajándéka - Dakar 13. szakasz

Január 13-án Bamako – Kayes között 668 kilométeres távot kellett legyőzniük a Dakar résztvevőinek. Ebből 370 kilométer volt a mért szakasz, melynek első része gyors, míg második része a sok bokor miatt lassabban járható.

Egyre inkább kezd bizonyossá válni, hogy idén is a Mitsubishi csapat fog győzni a versenyen. Ezen a napon ismét az összetettben is élen álló két pilótájuk volt a leggyorsabb. Stéphane Peterhansel három és fél óra alatt teljesítette a távot, mintegy négy perccel gyorsabban, mint csapattársa, Luc Alphand, aki az összetettben már 27 perc hátránnyal bír. Alphand a verseny elején még vezetett, de kissé eltévedtek, amivel időt veszítettek.

Ezen a napon a Nissan versenyzője, az előző napi leggyorsabb, Giniel de Villiers lett a harmadik. Az összetettben ennek azonban nincs sok jelentősége, mert a mögötte ötödik helyen álló Bruno Saby (VW) 4,5 órával van lemaradva, míg a harmadik Jutta Kleinschmidt (VW) több mint 2,5 órával vezet előtte.

A Palik László – Darázsi Gábor páros volt a tizenharmadik szakaszon is a leggyorsabb magyar egység, 32-ként értek Kayes-be. A szerdai napot a pilóta szinte végighányta gyomorrontás miatt, de tegnap már jobban volt. Éppen tegnap volt Palik László 43 éves, így az összetettbeli 16. helyezést valószínűleg szívesen fogadná ajándékként Dakarban.

“A mai szakasz kétharmada gyors, technikás pálya volt, a ralispecialistáknak kedvezett. A közepén volt egy száz kilométeres nagyon köves, rázós rész. Mára az volt az egyetlen célunk, hogy egészségileg sikerüljön normalizálódni, és bár most sem érzem túl jól magam, a gyorsaságin egyáltalán nem zavart a versenyzésben. Úgy tűnik, az elmúlt két nap nem amortizálta le nagyon az autót, bár a fiúk még nem mondtak szakvéleményt. Egy biztos: ma is remekül muzsikált a drága.” – mesélte a célban Palik.

A másik nissanos csapat, a Kis Sándor – Czeglédi Péter duó, a 34 lett ezúttal, a szerdai problémák miatt. Akkor ugyanis eltört a terepjáró egyik lengőkarja, amiből csak a kamionban volt tartalék, így be kellett várniuk a kamiont, amivel négy órát vesztettek.

Emiatt ma hátulról rajtoltak, és csak hajmeresztő előzésekkel tudták keresztülverekedni magukat a lassabban haladókon. A szakasz végén azonban már olyan szűk volt a nyom, hogy csak a többieket követve tudtak célba érni. Az összetettben a 34. helyen állnak.

Több nap után ismét világosban sikerült befejezni a versenyt a Liszi László – Rack György párosnak, ők az 57. idővel zárták a 13. szakaszt a szériaközeli dízel Mitsubishivel. Az összetettben a 70. helyen állnak. Szerdán egy gödör miatt elgörbült a kormányösszekötőjük, amitől kissé nehézkes volt az autó irányítása, de ezt sikerült kijavítani.

A Szalay Balázs – Bunkoczi László kettőst ezen a szakaszon sem kerülte el a technika ördöge, ezúttal egy sík szakaszon eltört a hátsó differenciálmű egyik csapágya. Ismét be kellett várniuk a kamiont, hogy velük együtt kétkerék-hajtásúvá alakítsák a Fronterát. Az immár csak elsőkerekes autóval is sikerült eljutniuk a célig, igaz csak a 62-ikként. Az összetettben a 22-ik helyen állnak.

Szalay Balázst egy kisebb ajándékkal örvendeztették meg csapattársai a célban. A Darázsi Zsolt, Tagai Róbert, Szalai Norbert kamionos trió a sivatagban meglátott egy zöld alkatrészt, amiről azt hitték, hogy Szalay autójáról esett le. Így is volt, csakhogy nem idén, hanem még tavaly, egy évet várt a sivatagban.

Ezen a napon sem vallott szégyent a kamionos csapat, huszadikak lettek, az összetettben pedig a 18. helyen állnak. Nekik is volt kalandjuk, mert még szerdán egy fát találtak meg és kitört a szélvédőjük, ez azonban nem akadályozta meg őket a jó eredmény elérésében.

A másik magyar kamionos trió, a Szaller Zoltán – Farkas Nándor – Keresztesi Péter csapat csak csütörtök reggelre ért be, némi időbüntetés és pihenés után azonnal indultak is tovább. A 13. szakaszt a 31. helyen zárták és a 30. helyen állnak.

A kamionosok között családi befutó alakult ki az élen, első helyen a DAF-fal versenyző Gerard De Rooy végzett, míg apja, Jan De Rooy 18 perccel lassabb volt. Az összetettben továbbra is a kamazos Kabirov vezet, több mint 2,5 órával Bekx előtt.

A szerdai kihagyás után csütörtökön ismét versenyeztek a motorosok is. Ezúttal az ausztrál Andy Caldecott (KTM) győzött. Honfitársát, a különleges kétkerék-hajtású Yamahával versenyző David Fretignét és az amerikai Chris Blaist előzte meg.

A nagymenők közül Marc Comának és az összetettben élen álló Cyril Despres-nek is gondjai voltak. Előbbi a méterszámlálóját törte el, utóbbi az egyik kipufogóját volt kénytelen leszedni, miután egy kő összetörte. Az összesítettben Despres (KTM) vezet 16 perccel Coma (KTM) és 20 perccel Alfie Cox (KTM) előtt.

Varga Ákos és Nagy Péter a 36. illetve a 65. helyen fejezték be a mai szakaszt. Ezzel Varga feljött a 25. helyre, Nagy pedig három helyet előrelépve, a 89. helyen áll.

Újabb két haláleset fűződik a 2005-ös Dakarhoz, bár ezúttal nem versenybaleset történt. A versenyből szombaton kiesett belga motoros, René Delaby segítői már hazafelé tartottak, amikor csütörtökön Dakarban elgázolták őket.