Utolsó előtt futamához érkezett a 16 futamos Ralivilágbajnokság. Ezúttal Spanyolországban találkoztak a legjobbak, ahol most a Juniorok tartottak velük. A 40. Katalán Ralin 20 gyorsasági várta versenyzőkre, amit 10 különböző pályán rendeznek meg. A 384,08 kilométernyi gyorsaságiból az első nap 115,04 kilométert teljesítettek a versenyzők.

A szezon utolsó aszfaltos futamán szokatlanul őszies idő fogadta a versenyzőket. Hol eső áztatta a pályákat, hol az erős szél és a napsütés szárította a nedves felületet. A versenyzők kompromisszumokat kötve döntöttek a gumik kiválasztása során, mely legtöbbször inkább rossz választásnak tűnt. Csak úgy, mint Korzikán, a Fordok vették legjobban az akadályokat, egyedül a már világbajnok Sebastien Loeb (Citroen) volt képes tartani velük a lépést.

Az első napon hat szakaszon folyt a verseny, a tengerszint felett 800-900 méterrel. A tempóra ez alkalommal sem lehetett panasz, hiszen a második gyorsaságin a közel 100 km/h átlagsebességet is elérték a párosok. Ám, a gyorsok minősége többeknek gondot okozott, mivel a vártnál sokkal csúszósabb volt.

A pilóták köztik különbségek elképesztően szorosan alakultak. Öt szakaszig, a Francois Duval (Ford), Markko Martin (Ford), Loeb felállás minden létező sorrendben előfordult. A harmadik szakasz után, pl. Duval és Martin között mindössze 0,2 másodperc volt a differencia. Az utolsó szakaszon azonban Duval hibát vétett és a hatodik helyre csúszott.

Néhány kilométerrel a vége előtt egy kanyarban megütött egy követ, és eltört a Focus bal első lengéscsillapítója. Bár a szakaszról még ki tudott jönni, de a szervizig már nem jutottak el. Így a legjobb fordos, Martin lett, aki a második helyen ért célba.

Markko Martin így értékelte a napját: “A kondíciók nagyon változatosak, a gumi-választás, és a beállítások leginkább egyfajta hazárd-játékra hasonlítottak. Nem vagyok biztos benne, hogy a legjobb gumikat használtam, de elégedett vagyok. Száraz úton nem tudtam versenybe szállni Loebbel, de a nedves részeke én voltam előnyben. Ez egy izgalmas, három esélyes játék volt, melyből sajnos Francois kiszállt.”

Maradt a “kétesély”, melyben egyelőre Loeb a jobb, két másodperc előnnyel. Bár a bajnok is
hibázott a harmadik szakaszon, amikor a Citroen megpördült és a motor leállt. Ennek ellenére a francia megmutatta, győzelme ellenére is képes még küzdeni.

“Igazi közelharcot folytattunk ma. Teljesen szabadon hajtottam, de nem kérdés, hogy holnap is olyan keményen védem a pozíciómat, ahogy csak tudom.” – mondta az újdonsült világbajnok.

A spanyolok királya, Carlos Sainz (Citroen), aki bejelentette „nyugdíjba vonulását a jövő évre, a negyedik helyet szerezte meg, a szervizparkban így emlékezett a napjára:

“Az első két szakaszon ideges volt az autó miatt, ami kissé alulkormányozottságot mutatott, de a harmadik szakaszra, ami nedves volt ott ez nem jelentett akkora problémát. A második körre kissé állítottunk a futóművön, ami túl puha volt, akárcsak a gumik a felszáradó aszfalton.”

Grönholm Grönholm szerezte meg az ideiglenes harmadik helyet a 307-es Peugeot-val. A kétszeres világbajnok még soha nem nyert aszfalton, de a dobogós hely meghozta a kedvét az első helyért folyó küzdelemhez.

“Nem rossz az autó, de van még mit tenni vele. Meg tudtuk mutatni, hogy képesek vagyunk a győztes közelében autózni. Még hosszú a verseny, holnap meglátjuk, képes vagyok-e a győztessel harcolni.”

Grönholm társa, Freddy Loix a harmadik szakaszig jutott, az autó elektromos problémája miatt kellett kiállnia. A belga a holnapi versenyen nem él a Super Rally lehetőséggel. A csapat a legjobbakat kívánva a jövőre vonatkozólag, megválik a pilótától.

A Subaru most sem járt sikerrel aszfalton a Pirelli száraz körülmények között továbbra is hátrányban van a Michelinnel szemben. Pettrer Solberg a gumikra panaszkodva az ötödik legjobb lett, míg a még mindig tapasztalatokat gyűjtögető Mikko Hirvonen a kilencedik helyet csípte meg.

“Az autó mechanikailag 100 százalékos volt, a szakaszok viszont nagyon változóak voltak, így nehezen találtam a megfelelő ritmust. Remélem, holnap kiegyensúlyozottabb körülmények közt autózhatunk.” – értékelt Solberg.


A Mitsubishinél Gilles Panizzi kezdett a legjobban, és a második szakaszon dobogós helyre hozta az autót összetettben. A választott gumi azonban a száraz szakaszokon nem hozta a legjobbat, így a francia a 13. helyig csúszott hátra. A történtekre, így emlékezett:

“Rossz információnk volt a délutáni időjárásról, így rosszul döntöttünk a gumi választásnál, a vágott intermedia teljesen rossz volt száraz aszfalton. Nagyon szerencsétlenül alakult a napunk.”

Dani Sola, Sarrazint követően a nyolcadik helyen ért célba. A spanyol, Törökország óta nem ült a Lancerban. “Holnap egy kicsit agresszívebb leszek, a mai autóban töltött kilométerek után biztos vagyok magamban.”

A Skoda két versenyzője, Toni Gardemeister és Armin Schwarz zárta a WRC-k sorát, a 11. és 13. helyen. A harmadik pilóta, Jan Kopecky az utolsó, hatodik szakaszon esett ki, amikor kiütötte a futóművet 3 kilométerrel a cél előtt.

“A szakaszok gyorsabban száradtak, mint gondoltuk, az autó sokat csúszkált az elmelegedő gumik miatt.” – mondta Gardemesiter

A finn navigátora, Paavo Lukander, utolsó versenyét teljesíti, más elfoglaltságai miatt, így a csapat kis ünnepséget rendezett az utolsó szervizben. “Kicsit szomorú pillanat ez nekem, sok együtt töltött verseny után” – mondta Gardemeister.

A Fiat Puntoval versenyző Basso-Dotta kettős a harmadik szakaszon, amelyiken egyetlen legjobb A/6-os idejüket futották vette át a vezetést, amit a nap végéig meg is őriztek. Őket azonban nem értékelik a világbajnokságban, így a “nagyok” nem is foglalkoznak velük.

A Junior bajnokságot az Xevi Pons (Fiat) vezette az utolsó szakaszig, aki az előző futamon még N csoportos Lancerrel nyert. Az utolsó gyorsaságin azonban balesetet szenvedett, néhány méterrel a cél előtt. Ezzel Mirco Baldacci (Suzuki) állt az élre P.G. Andersson (Suzuki) és Bernardi (Renault) előtt.

“Nincs veszíteni valónk, úgy hogy a terv szerint megyünk ahogy csak bírunk. Igazi problémánk nem volt ma, csak a négykerekes autók által a kanyarokban felhordott murvával volt probléma, ami a második körre még rosszabb lett, így komoly fejtörést okozott a gumiválasztás.” – mesélte Baldacci.


A Katalán rali állása az első nap után (6 szakasz):

1. Loeb-Elena Citroen Xsara WRC 1h15’22″2 91.6 km/h
2. Martin-Park Ford Focus WRC + 00’02″0
3. Gronholm-Rautiainen Peugeot 307 WRC + 00’27″5
4. Sainz-Marti Citroen Xsara + 00’46″4
5. Solberg-Mills Subaru Impreza WRC + 01’16″9
6. Sarrazin-Pivato Subaru Impreza WRC + 01’40″0
7. Sola-Amigo Mitsubishi Lancer WRC+ 01’45″5
8. Hirvonen-Lehtinen Subaru Impreza WRC + 02’01″4
9. Galli-Damore Mitsubishi Lancer WRC + 02’19″6
10. Gardemeister-Lukander Skoda Fabia WRC + 02’27″3
12. Schwarz-Hiemer Skoda Fabia WRC + 02’43″9
13. Panizzi-Panizzi Mitsubishi Lancer WRC + 03’11″6

15. Basso-Dotta Fiat Punto Super 1600 A6 1. 1h21’37″5 + 06’15″3
16. Baldacci-Bernacchini Suzuki Ignis Super 1600 JWRC 1. 1h21’48″8 + 06’26″6
17. Andersson-Andersson Suzuki Ignis Super 1600 JWRC 2. + 06’33″5
18. Bernardi-Fortin Renault Clio Super 1600 JWRC 3. + 06’58″2