Ahogy a korábbi 1,4-es blokk, úgy az új 1,6-os Duratorq TDCi is a PSA konszernnel közös fejlesztésben született meg. Az 1560 köbcentis négyhengeres erőforrás teljesítménye 90 lóerő 4000-es fordulatszám mellett. Legnagyobb nyomatéka 204 newtonméter, ami már 1750-es fordulatszámtól előáll. Viszont 1250-es fordulatszámtól már 170 newtonméter rendelkezésre áll.

Mindössze 15 kilogrammal nehezebb az új 120 kilós motor, mint a korábbi 1,4-es, így az autó súly/lóerő aránya is javult. Ezzel a motorral a Fiesta 11,9 másodperc alatt éri el a 100-as tempót, legnagyobb sebessége pedig 180 km/h. Kissé lomhább lesz a Fusion, az 12,9 alatt gyorsul és a végsebessége is csak 176 km/h. A motor teljesíti az EU4-es gázkibocsátási normát is, ami csak 2006-ban lép majd életbe. A Fiesta városi fogyasztását 5,4, a vegyest pedig 4,5 literben adta meg a gyár, a Fusion 0,1 tizeddel többet eszik.

A teljesen alumínium öntvényből készült motorban a legújabb, harmadik generációs közösnyomócsőves üzemanyag-befecskendezési rendszer dolgozik. A korábbi common-rail rendszerek mechanikus úton szabályozták a befecskendezést, ami a múlté. Ebben a rendszerben az elektromos feszültség hatására méretváltozást produkáló piezzo kristállyal szabályozzák a befecskendezést. A befecskendezési csúcsnyomás a korábbi 1300 helyett már 1600 bar.

Immár sokkal pontosabban lehet szabályozni a befecskendezés idejét és nagyságát. Nem aprózza el a motorvezérlés sem, kap jeleket a vezérműtengelyek állásáról, a főtengely sebességéről, az áramló levegő mennyiségről és hőmérsékletéről, az üzemanyag nyomásáról és hőmérsékletéről. Ezen információk alapján állítja be optimálisra a befecskendezést.