Közeledik az év vége a technikai sportok háza táján. Magyarországon több szakágban is gondok, problémák vannak a bajnoki cím körül. A gyorsasági szakágban az Astra kupában botrány lengte körül a bajnoki címet. Miután Assenbrenner Tibor egy futammal a befejezés előtt megnyerte a bajnokságot, autóját technikai ellenőrzésnek vetették alá.

Ezen a vizsgán az autó megbukott előnyszerzésre irányuló technikai átalakítások miatt. Ezért a korábbi motorplombálásig visszamenőleg törölték az eredményeit. A futam után Veégh Attila autóját is átvizsgálták és azt is szabálytalannak minősítették, ám az ő esetében nem előnyszerzésre irányuló átalakításról beszéltek.

Az utolsó futamon a Cliok között is vizsgálódtak, ekkor Gál Szabolcs és Solti Attila autójában találtak tiltott módosításokat. Sőt a kupasorozatban résztvevő autó átvizsgálása során újra több Astrában találtak módosításokat. Emiatt immár összeült a szakág vezetése, hogy megfelelő döntés szülessen az ügyben, mert nem egyértelmű, hogy minden feltárt változás csalásnak minősül-e.

A rali szakág életét is a viták lengik körül egy-két hete, bár ott egyszerűbbnek tűnik a helyzet. Aschenbrenner György tavaly év végén kapott egy félévre szóló eltiltást, ami átnyúlt az idei évre is, így nem állhatott rajthoz az első futamon a 2005-ös bajnokságban. Hazánkban úgy alakul a ralibajnokság értékelése, hogy a nyolc futamból a legrosszabbat lehet minuszolni, és így csak hetet értékelnek. Aschenbrenner állítása szerint egész évben, úgy készült, hogy számára az első verseny az, amit törölni fog, és ebben az elképzelésében állítólag szakemberek meg is erősítették.

Most viszont bővült a szabályzat, ami kimondja, hogy “azon versenyzõk, akik fegyelmi büntetésként: sporttevékenységtõl meghatározott ideig való eltiltást, indulási jog megvonását egy rendezvényrõl, versenyzõi licenc felfüggesztését kapják, és a büntetés hatálya alatt nem vehetnek részt a bajnokság valamely futama(i)n, ezeket a versenyeket nem vehetik figyelembe a bajnokság éves értékelésénél.”

Ez józan ésszel is egyértelmű, hogy, akit valamiért megbüntettek, az ne törölhesse ugyanazt a futamot, mint amit valaki azért töröl mert rajthoz állt, de kevés, vagy nulla pontot gyűjtött. Ez nem lenne etikus, viszont az időzítés kissé szerencsétlen. A bajnokság állása a következő jelenleg: 1. Aschenbrenner György 90, 2. Turi Tamás 88, 3. Benik Balázs 87 pont.

Viszont az új felállás szerint Aschenbrenner-nek még kell egy futamot minuszolnia, míg Turinak, már nem, mert neki volt egy nulla pontos versenye. Így a sorrend Turi 88, Asi, 80, Benik 81 pont, ha az eddig lezajlott versenyek közül a legrosszabbat levonjuk.

Hasonló helyzet alakult ki a Ralikrossz szakágban az utolsó futam előtt. Minden az október 2-3.-i futamon kezdődött. A döntőben ugyanis Répási Róbert és Kotán Péter összeütközött. Többek véleménye szerint Répási túl nagy tempóban akarta bevenni a kanyart, későn fékezett, ezért autója keresztbefordult, így találta el Kotán. Répási megpördült, de sikerült harmadikként célba érnie. A versenyen Kotán futott be elsőnek, de futam után a felügyelő testület törölte ezt az eredményt és megbüntette a versenyzőt. A testület a bemutatott videofelvételek, fényképek, és beszámolók ellenére úgy ítélte meg, hogy Kotán szabálytalan volt. Kotán Péter végül az ötödik helyért járó 12 pontot kapta meg. A versenyző végül, annak ellenére nem fellebbezte meg a döntést, hogy szerinte a felvételek őt igazolják, és a pályán szeretnék döntésre vinni a dolgot.

A ralikrossz szakágban a nyolc versenyből kettőt kell minuszolni, egyet az első négyből, egyet a második négyből. Úgy gondolkodott Kotán, mivel a második négyből kettőt megnyert és a pontverseny állása miatt csak akkor lehet bajnok, ha az utolsót is megnyeri, akkor teljesen mindegy, hogy 12, vagy 20 pontot minuszol.

Ám a másik csapat nem elégedett meg ennyivel, szerették volna elérni, ha Kotán Pétert az egész versenyről kizárják. Akkor ugyanis nem csak azon a futamon nem szerez pontot, de még egy verseny eredményéről le kell mondania (mert a kizárt verseny nem minuszolható).

Ezzel sajnos az a probléma, hogy hiába nyerné Kotán meg az utolsó versenyt, akkor sem lehetne bajnok, sőt akár a dobogóra sem állhat fel. Tehát a bajnoki cím sorsa számára nem a pályán, hanem egy asztalnál dőlne el. Azért, hogy ez sikerüljön a Répási csapata óvást nyújtott be a felügyelő testület döntése ellen, amiben Kotánt az ötödik helyre sorolták. Ezt az óvást a felügyelő testület elutasította megalapozottság hiányában.

Ezek után az elszánt csoport fellebbezett az elutasított óvás ellen. Most itt tart ez a zűrzavaros történet. Azaz, ha elfogadnák a fellebbezést, akkor újra kellene vizsgálni az óvást, és majd akkor születhetne a személyeknek kedvező, illetve elmarasztoló döntés. Ami ellen persze Kotán oéter még ismét fellebbezhetne.

Problémát jelenthet még az is, hogy a Répási autóját a szakágvezetőhöz közel álló csapattól bérli, és ennek a vezetőnek a feladata, hogy összehívja a felügyelő testületet, így nem lehet tökéletes függetlenségről beszélni. Kotán Pétert azóta senki nem kereste meg hivatalosan, hogy született-e döntés, a hírekről csak a médiából értesül.

A hétvégén lenne az utolsó futam, amin eldőlhetne a bajnoki cím sorsa, de nem egyértelmű, hogy kinek mit kell elérnie, hány pontra van szüksége. Így állnak hazánkban a technika sportokban az ügyek, ami nem meglepő, hiszen kevés dolog az, ami tiszta és egyértelmű Magyarországon.