VW Passat: 31 év, 13 millió autó

Szeptember 13-án az emdeni üzemben elkészült a 13 milliomodik Volkswagen Passat. Ez az elmúlt 31 évre tekintve azt jelenti, hogy átlagosan naponta 1149 darab Passat készült világszerte.

Nyugodtan nevezhető sikermodellnek a Passat, amely Európán kívül Ausztráliában, Kínában, Dél-Afrikában, és az Egyesült Államokban is keresett volt az elmúlt több mint harminc évben.

Az akkori Audi 80-ból kikanyarított, első generációs Passat 1973 júliusában jelent meg a piacon. Akkoriban még kevésbé volt általános, ha egy autó vízhűtéses, elöl hosszában beépített motorral, és elsőkerék-hajtással készült, ahogyan azt a ferdehátú Passat tette.

Három benzinmotor állt rendelkezésre a James Bond filmet is megjárt három illetve ötajtós változatban kapható Passatban. 1974 jött a kombi változat, amely tágas belső terének köszönhetően gyorsan slágerré vált. Az első dízelmotor 1978-ban jelent meg, 50 lóerős teljesítménnyel és 7,5 literes átlagfogyasztással.

Mire 1980 novemberében bemutatkozott a második generáció, több mint 2,5 millió példány elkelt a Passatból. Az új Passat maradt a jól bevált ferdehátú kialakításnál, de a ferdehátúval egy időben megjelent a kombi változat.

A 115 lóerős benzines és az új, 1,6 literes, 54 lóerős dízelmotor mellett 1982-ben megjelent az első turbódízel is a kínálatban, amely 70 lóerőt teljesített. Szintén az 1982-es évben debütált a négyajtós limuzin formájú Passat, Santana néven.

Az első összkerék-hajtású Passat 1984-ben gurult ki a gyárból Variant GT Syncro néven. 1985-ben már szabályozott katalizátorral is szerelték a középkategóriás népautót egy facelift után. Ekkor a 2,2 literes csúcsváltozat már képes volt a 200 km/órás sebesség elérésére.

A harmadik generációs Passat és Passat kombi 1988-ban jelent meg, akkor már több mint 4 millió eladott példány után. Az autó méreteit tekintve még tovább nőtt, ahogyan az előd is. 1991-ben jelent meg a 2,8 literes VR6 jelzésű, 174 lóerős Passat, amivel a limuzin 224, a kombi 218 km/órás végsebességre volt képes.

20 évvel az első Passat után pontosan 6,2 millió példány kelt el, és ekkor jelent meg az autó negyedik generációja, ami inkább egy erősebb arculatfrissítésnek mondható, mintsem új modellnek.

Ekkor már figyelmet fordítottak az aktív és passzív biztonsági eszközökre is, volt két légzsák, övfeszítő és blokkolásgátló is. A TDI rövidítést (Turbodiesel-Direkteinspritzer) 1993-ban vezette be a Volkswagen a középkategóriás típusnál, a 90 lóerős motorral. Az 1,9 literes motor 110 lóerős változata 1996 februárjában jelent meg.

Az igazán új, a Volkswagen szerint az ötödik generáció 96-ban jelent meg, amely a mai változat alapját adja. Egyes piacokon már az oldallégzsák is a szériafelszereltség részét képezte. Alapmotorként a 100 lóerős 1,6-os, csúcsként a 193 lóerős V6-os szolgált. A kombi egy évvel később, a Genfi Autószalonon mutatkozott be.

1998-ban elkészült az első Pumpe Düse (PD TDI) turbódízel motor 115 lóerős teljesítménnyel, valamint ekkor jelent meg a V6-os, 150 lóerős TDI is.

Mai formáját a 2000-ben végzett átalakítással nyerte el a Passat. 2001 júniusában került be az autóba az a 8 hengeres motor, aminek gyártását épp mostanság állítja le a Volkswagen a sikertelen piaci szereplés miatt. Az új Euro 4-es V6-os TDI motorok 2003-ban mutatkoztak be 180 illetve 163 lóerős teljesítménnyel.

Némi variálás után jelenleg az 1,9 literes turbódízel 100, illetve 130 lóerős változatban kapható, míg a mostani kétliteres 140 lóerős.