A szardíniai, a 16 versenyes vb 13. futamával utolsó negyedéhez érkezett a világbajnokság, mely a szezon harmadik új helyszíne Mexiko és Japán után. Európa egyik leghíresebb nyaraló paradicsoma a San Remo-i aszfaltos futamot váltotta fel a versenynaptárban, mely korábban már Európa Kupa futam helyszínéül szolgált, bár az ottani szakaszok közül csak néhány részlet szerepel a hétvége programjában.

Az angliai eső után itt 25-30 fokos meleg, száraz idő fogadta a versenyzőket. A korábbi aszfalt helyett immár nagyon nehéz, sziklás, murván zajlott az olasz futam. 19 gyorsasági szakaszt kell a versenyzőknek teljesíteni 384,23 kilométer hosszúságban, melyeket 10 különböző pályán rendeznek meg. Az első, pénteki napra ebből hat jutott

Az extrém körülmények között Petter Solberg (Subaru) brillírozott. Az első szakaszon megszerzett 16 másodperces előnyét a kezdő hat szakasz után fél percre növelte. Pedig kezdő szakaszon defekttel, később a túlmelegedett motorral küzdött.

“Azt kell mondjam, jobban élvezem ezt a versenyt, mint gondoltam. Nagyon precízen kell vezetni és sokat játszani a gázzal, hogy úton tartsd az autót. Egy kicsit emlékeztet a ralikrosszos időszakomra. Nagyon örülök a pozíciómnak, de a 30 másodperces előny igazán nem sok. Holnap is nehéz nap lesz, vasárnap, még nehezebb, így nem lesz könnyű tartani a különbséget.” -mesélte a világbajnok.

A Subaru másik pilótája, Mikko Hirvonen koránt sem volt ilyen szerencsés, amiről így beszélt:
“Igazán csalódott vagyok. Jól kezdődött minden, de a harmadik szakasz végén folyni kezdett az olaj a váltóból és nem tudtam sebességet váltani. Megpróbáltam a kézi váltóval másodikban tartani, de nem sikerült és ki is futottam az időből. Nagyon sajnálom, hogy kiestem, de holnap ismét rajthoz állok, hogy még több tapasztalatot szerezzek ezeken a pályákon.”

Solberg legnagyobb riválisának Marcus Grönholm (Peugeot) mutatkozott, aki két alkalommal volt a leggyorsabb ezen a napon. “Nem voltak komolyproblémák az autóval, csak néhány dolgot változtattunk a beállításokon. Ezek a szakaszok nem tartoznak a kedvenceim közé, a Peugeot túl nagy a szűk utakra. Végül is sikerült megtalálnom a jó ritmust. Mögöttem Sebastien túl gyors, így holnap is keményen kell harcolnom.” -mondta a finn.

Harri Rovanpera (Peugeot), aki tavaly megnyerte a Costa Smeralda Rally-t, szinte semmi hasonlóságot nem talált a mostani versennyel. A harmadik szakaszon 20 másodpercet vesztett, amikor leesett az útról és a motor leállt. A záró szakaszt pedig fék nélkül teljesítette.

“Nagyon nehéz megtalálni a jó helyet az ilyen típusú utakon. Mindenhol rengeteg kő van, nagyon óvatosnak kell lenni. Azt hiszem, sikerült megtartani a középutat a gyorsaság és az óvatosság között. Holnap is ezt próbáljuk tenni, vagy talán egy kicsit gyorsabbak is leszünk.” – értékelt Rovanpera.

Sebastian Loeb (Citroen) az első napon csak a harmadik legjobb tudott lenni. A francia elsőként rajtolt és bőven volt mit takarítania a köves szakaszokon, és mindjárt a kezdésnél sokat vesztett. Nem sikerült jól a “difi” változtatása sem, így később vissza kellett térnie az eredeti beállításhoz.

Neki azonban nem kell annyira sietni, mint Solbergnek, hiszen ha Solberg a hátralévő négy verseny meg is nyeri, csak akkor lesz világbajnok, ha Loeb ezalatt nem gyűjt 13 pontot. Erre pedig elég kicsi az esély, hiszen eddig csak egy versenyt nem fejezett be, be és a többin mindig minimum negyedik volt.


Carlos Sainz (Citroen), csapattársától 25 másodperccel maradt le, erről így vélekedett:
“Megtettem minden tőlem telhetőt, még is kétszer hibáztam. Először, a legelső kanyarban, azután, amikor megütöttem a szárny bal oldalát. Volt még néhány “meleg” helyzet, de a második kör már jobban sikerült.”

Ötödikként Markko Martin ért célba, a Ford legjobbjaként. Az észt, a második gyorson 10 másodpercet vesztett, amikor leállt a motor. A kezdeti dobogós pozíciót nem tudta megtartani, két helyet csúszott a második körben.

“Rengeteg por került a szemembe, nem láttam rendesen. Állandóan belementünk a mély homokba és a ventillátorból a szemembe került a kosz. A szakaszok nagyon technikásak, de rengeteg a por. A ciprusi pályák ezekhez képest autópálya minőségűek. Nem tudom, hol vesztettem el ennyi időt attól eltekintve, hogy nem láttam jól, de az biztos, hogy holnapra néhány dolgot meg kell változtatnunk.” -mondta Martin.

Francois Duval, Rovanpera után, a hetedik helyre hozta a másik Focust. A két Skoda közül már csak Schwarz maradt versenyben, Gardemeister az első szakasz után nem tudta folytatni a tönkre ment felfüggesztés miatt.

Az első nap után, mindkét magyar páros versenyben van. Benikék igen jó tempót tudtak autózni az első négy szakaszon. De az utolsó két szakaszon visszaestek a 12.-ről a 20. helyre, mivel mindkét alkalommal szervo nélkül kellett teljesíteniük a hátra lévő, összesen 50 kilométernyi gyorsasági szakaszt.

Bútorék a 37. helyen értek célba, sorozatos bosszúságok után. Az első szakaszon két defektet kaptak, miután a pilóta két sziklát talált el. A következőn két autót értek utol, és azoknak a porában poroszkáltak a célig. Majd elszakadt a kuplungbowden, amit bár kicseréltek a versenyzők, de 40 másodperc büntetést kaptak érte. A befejező gyorsaságin, ismét három autót kellett megelőzniük.

A Super 1600-as világbajnoki mezőny számára Szardínia hatodik állomást jelenti a naptárban. Ahogy az idei évben az össze murvás futamon Suzuki áll az élen, bár most nem olyan fölényesen, mint korábban. A harmadik helyen álló Bernardi a Renault Clioval simán odaérhet még. Érdekes még, hogy a Urmo Aava nem egy idei fejlesztésű Super 1600-as Ignis-szel versenyez, hanem a korábbi háromajtóssal.

Bár egész nap szinte problémamentesen tudott autózni, az esti szervizparkban váltót cseréltek, mert a pilóta nem érezte tökéletesnek. A JWRC pontversenyt vezető Guy Wilks a negyedik helyen áll, 33 másodpercre lemaradva az elejétől.


A verseny állása az első nap után:

1. P.Solberg-Mills Subaru Impreza WRC 2h00’00″8 79.3 km/h
2. Gronholm-Rautiainen Peugeot 307 WRC + 00’30″3
3. Loeb-Elena Citroen Xsara WRC + 00’34″8
4. Sainz-Marti Citroen Xsara WRC + 00’59″8
5. Martin-Park Ford Focus WRC + 01’07″2
6. Rovanpera-Pietilainen Peugeot 307 WRC + 01’22″5
7. Duval-Prevot Ford Focus WRC + 01’33″2

11. Schwarz-Hiemer Skoda Fabia WRC + 04’44″9

14. Aava-Sikk Suzuki Ignis JWRC 2h11’40″6 + 11’39″8
15. Andersson-Andersson Suzuki Ignis JWRC + 11’53″1
16. Bernardi-Fortin Renault Clio JWRC + 11’56″0

20. Benik Balázs -Rácz Bence Ford Focus WRC + 13’50″2

39. Bútor Róbert -Táborszki Attila Citroen Saxo JWRC + 27’39″9