Szombathely Rali - Asi történelmi sikere


Az eddigiektől eltérően nem rekkenő melegben indult a magyar ralibajnokság negyedik futama, a Szombathely Rali. Igen változékony időjárás fogadta a csapatokat. Tavaszias, többször esős időben küzdöttek pénteken a versenyzők, szombatra azonban javult a helyzet és a meleg is megérkezett.

Nagyon tempós, néhol a finn ralira emlékeztető pályákon zajlott a küzdelem, a hosszú egyeneseket derékszögű kanyarok zárták le, ezért még fontosabbá váltak a féktávok és a kigyorsítások.

Hat WRC készült a 13 szakaszból álló futamra, négy Skoda Octavia, egy-egy Ford Focus és Toyota Corolla színesítette a mezőnyt. Ifj. Angyalfi Károly ezúttal egy A-s Mitsubishivel rajtolt, mert a tervekben szereplő új autóhoz a csapatnak nem volt erre a versenyre megfelelő futóműve. A következő futamon már elképzelhető, hogy a Ford Focus-szal indulhat.

Nem volt ott a rajtnál, az N-csoport bajnoka, az idén eddig minden versenyt megnyerő Spitzmüller Csaba. Quadozás közben leesett a motorról és megsérült a keze és a csapat inkább a gyógyulás mellett döntött, hogy Veszprémben már száz százalékosan indulhasson. Így egyetlen pilóta maradt, aki folytathatta veretlenségi sorozatát, az pedig a továbbra is Saxóval induló Butór Róbert.

Már indul más versenyeken a C2-es, de voltak gondok a motorral és a futóművel is, így a hazai csapat nem kockáztatott. Ennek ellenére “új” autóval indultak, mert Robi korábbi autójával Chicherit megy világbajnoki futamon.

Péntek:

A csütörtöki gépátvétel után, péntek délelőtt száraz időben kezdték meg a küzdelmet a csapatok. Asi kezdett a legjobban, ő nyerte az első szakaszt, de Benik Balázs sem akart lemaradni, és válaszolt is neki egy abszolút idővel a második gyorsaságin.

Turán Frigyes számára már az első szakaszon eldőlt a verseny, mivel egy lassító után lecsúsztak a pályáról és az árokból, csak három perc alatt sikerült kiszabadítani a szinte sértetlen Mitsubishit. A 84. helyig csúsztak vissza, innen kezdhették meg a felzárkózást.

A harmadik szakaszon ismét ASI volt a leggyorsabb, őrizve ezzel összetettbeli vezető helyét. Tagaiéknak is jól indult a reggel és végig az élmezőnyben autóztak, így három szakasz után Benikék mögött a második helyen álltak.

Mögöttük Herczik, Turi, Angyalfi volt a sorrend. Ezen a szakaszon búcsúszott Keller Péter az egyik Super 1600-as Suzuki Ignis pilótája, aki egy féktávon lecsúszott az útról. Hogy ne üsse el a bírókat, vagy a nézőket, a fák közé hajtott, és bár az autó szinte sértetlen maradt, a sárból nem tudták kirángatni a kocsit.

Szabó Gergőnek most sem indult hibamentesen a verseny. A bal első keréknél a csapágy hibája miatt bizonytalanná vált az autó. Ennek több megforgás lett az eredménye.

Megérkezett az eső is versenyre, ami bele is szólt a futam alakulásába. A pályák néhol csúszóssá váltak, ami megnehezítette a gumiválasztást. Tagaiék a negyedik gyorsaságin becsúsztak az árokba, ahonnan nem sikerült kiszabadítani az Octaviát, így kiálltak. Ezt a szakaszt ismét Asi nyerte, Herczigék előtt. Benik megforgott a Focus-szal, csak a hatodik lett. Ezzel címvédő a harmadik helyig esett vissza. A szakasz után az etapon állt ki a Szilágyi-Nyírfás kettős, állítólag kifogyott az üzemanyag a Mitsubishiből.

Az ötödik szakaszt, ami egyben a Skoda Szuperspeciál bajnokság futama is volt, Benik nyerte, amivel ismét feljött a második helyre. Asi hibázott a laktanyában rendezett gyorsaságin, egy féktávot elrontott és kicsúszott.

Herczigék stabilan őrizték a harmadik helyet, míg a negyedik pozícióért a Szabó, Turi, Angyalfi trió harcolt. Utóbbinak a fékkel akadt gondja, mert a pedál többször beesett, így kézifékkel és motorfékkel kellett lassítania. Később a kipufogócsonk tört el, ami miatt a turbónyomás leesett és elgyengült az autó.

A legtöbben mégis a gumikra panaszkodtak, mert sokan száraz murvára alkalmas abroncsokkal autóztak a vizes szakaszokon. Olyan vihar kerekedett Szombathely környékén, hogy a hatodik gyorsaságit törölték is programból. De nem egyszerűen etappá nyilvánították, hanem alternatív útvonalat jelöltek ki, mert az út annyira sáros volt.

Ismét Beniké volt a leggyorsabb idő az utolsó szakaszon, amivel újabb hét másodpercet hozott az élen álló Aschenbrenneren. Ám még így is 18,4 másodperc maradt a két versenyző között. A harmadik helyen Herczig Norbert várhatta a szombati napot, akit Turi, Ifj. Angyalfi és Szabó követett.

Turinak az első nap nem sikerült jól, a cseh csapat, akitől az autót bérli, nem rendelkezik túl sok tapasztalattal murván, így csak küzdött az autóval. Amikor használta a kéziféket, az Octavia többször lefulladt. Emellé még rossz gumit is használtak, így nem sok öröme volt a versenyben.

Hideg Krisztián állt az élen a nap végén az N-csoportban, egész napos jó szereplése után, összetettben a nyolcadik helyen zártak. A kategória második helyé Balázs Vilmos következett öt másodperces hátránnyal. Az abszolút kilencedik helyig jutott Bútor Róbert, aki fényévekre autózott a többi A6-os pilótától.

Szombat:

Reggel még úgy tűnt, ezen a napon is esős lesz az időjárás, ám kisütött nap és felszárítadtak a pályák. A verseny második napját ismét Asi kezdte a legjobban, meg is nyerte a reggeli első két gyorsaságit. Benik Balázs nagyon igyekezett, hogy csakúgy mint az előző versenyen, jó hajrával fordíthasson. Hozta is az első időt a tizedik szakaszon, ami már a negyedik elsősége volt ezen a versenyen.

Hiába autózott végig a határon a fordos pilóta, Asi ezúttal nem akart lemondani az első helyről. Az utolsó szakasz előtt még 11 másodperc volt Benik hátránya, de nem adta fel. Mindegy minden alapon autózott a 13. szakaszon, amit meg is nyert, de végeredményen már nem változtathatott. Ezzel Aschenbrenner György, amire nálunk még nem volt példa, de külföldön sem, egy A8-as Mitsubishivel elpáholta a komplett WRC-s mezőnyt.

Turi ezen a napon megpróbált még felzárkózni a harmadik helyre Herczig elé. Ő volt a leggyorsabb a 11. és a 12. szakaszon is. Herczig azonban egyre jobban terelgeti az Octaviát és jó időket autózva a maximumra törekedett, aminek meg is lett az eredménye. A második WRC-s versenyén a harmadik helyig jutott.

Turi a negyedik helyért 10 pontot kapott, amivel továbbra is az élen áll a bajnokságban, de holtversenyben Benikkel. Angyalfinak továbbra sem működött jól az autója, ami miatt lelassult, és az ezúttal is látványosan autózó Szabó Gergő megelőzte őt. Turán Frigyes és Csökő Zoltán egész nap gyorsan autózott, megpróbáltak felzárkózni. Egészen a 13 helyig jutottak előre, tehát 71 helyet javítottak.

Az N-csoportban Hideg Krisztián volt a leggyorsabb a második napon is. A tegnapi öt másodperc után, immár ötvenegyre növelte az előnyét az őt üldöző Balázs Vilmossal szemben. A kategória bronzérmét Botka Krisztián szerezte meg.

Négy győzelemmel továbbra is száz százalékos eredménnyel vezeti az A6-os és a Super 1600-as kategóriát Bútor Róbert. Az össze szakaszon a citroënes pilóta volt a leggyorsabb a kategóriában, sőt a végén még az A-csoport harmadik helyét is megszerezte. Majd négyperces hátrányt begyűjtve, a VW Polóval induló Kakusziék zártak másodikként és az Ignis-szel versenyző Ollé Sándor lett a harmadik.

Ezúttal sem kellett csalódniuk a nézőknek a Ladákban. A Ladák nagyon látványosan autóztak és gyorsak is voltak. Matics Mihály volt a leggyorsabb a VFTS-ek között, egészen az abszolút 26. helyig jutott előre. Másban is élen jártak a ladások, Balatonyi Árpád autóján a szervizcsapat 15 perc alatt cserélt váltót a szombat esti nagyszervizkor.

Az A7-et Dicsa Tibor nyerte a sárga VW Golf Kit-Carral, az N3-ban Kégli Norbert győzedelmeskedett egy Honda Integával. Az N2-ben Dékány Sándor Honda Civic-je volt a leggyorsabb. Az A5-ben a Skoda Feliciával induló Ganda Zsolt szerezte meg az első helyet.


A Szombathely Rali végeredménye:

1. Asi-Nándi Mitsubishi Lancer Evo VI A8 1h2’15″1
2. Benik Balázs – Doromby Zoltán Ford Focus WRC +00’07″6
3. Herczig Norbert – Tóth Imre Skoda Octavia WRC +00’26″7
4. Turi Tamás – Kerék István Skoda Octavia WRC +00’34″7
5. Szabó Gergő – Kerék Balázs Skoda Octavia WRC +01’34″6
6. Ifj. Angyalfi Károly – Kazár Miklós Mitsubishi Lancer Evo VI. A8 +01’54″2
7. Vizin László – Táborszki Attila Toyota Corolla WRC +02’32″7
8. Botka Dávid – Komáromi Béla Mitsubishi Lancer Evo VI A8 +03’45″0
9. Hideg Krisztián – Szenner Zsolt Mitsubishi Lancer Evo VI N4 +04’00″9
10. Bútor Róbert – Tóth Vilmos Citroen Saxo S1600 +04’42″6 +00’41″7
11. Balázs Vilmos – Szeghalmi György Mitsubishi Lancer Evo VI N4 +04’52″9
12. Michna Ottó – Papp György Subaru Impreza A8 +05’23″0
13. Turán Frigyes – Csökő Zoltán Mitsubishi Lancer Evo VI A8 +05’46″9
14. Botka Krisztián – Mihalik Péter Mitsubishi Lancer Evo VI N4 +05’55″7
15. Magyar Miklós – Kiss Patrik Mitsubishi Lancer Evo VI N4 +06’16″7

19. Dicsa Tibor – Bagaméri László VW Golf Kit-Car A7 +07’51″1
26. Matics Mihály – Tóth Gábor Lada VFTS H9 +11’26″4
32. Kégli Norbert – Falukövi Ferenc Honda Civic Type R N3 +12’35″9
35. Dékány Sándor – Hegede Tamás Honda Civic VTI N2 +12’58″5
45. Gonda Zsolt – Szabó Beatrix Skoda Felicia A5 +14’51″8

A bajnokság állása 4 futam után:

1.Turi – Kerék és Benik – Doromby. 56 pont
3.Aschenbrenner – Percze 50
4.Szabó – Kerék 46
5.Angyalfi – Kazár 26
6.Herczig – Tóth 22

A következő verseny a Veszprém Rali lesz július 9-11 között.