Keresztül az útzáron - defekttűrő gumival

Nemrég az Országos BM Háromtusa Bajnokság keretprogramjaként a Goodyear a Készenléti Rendőrség próbájának vetette alá defekttűrő gumiabroncsát. A tesztre a nagyon nehéz autós ügyességi feladatok, a fegyverrel a kézben végrehajtott futás és a lövészet teljesítése után került sor, a háromtusa bajnokságban résztvevő rendőrcsapatok és néhány vendég előtt.

A próbához egy ferdehátú Skoda Octavia RS-t használtak a Készenléti Rendőrség munkatársai. A 180 lóerős autó első kerekeivel áthajtottak az útzáron, a gumikból azonnal elszisszent a 2 bar körüli nyomás. Látszólag az útzár megsínylette a próbát, de a kitört fogak természetesen pótolhatók. A lapos kerekű autót ezt követően kipróbálták a rendőrök.

A defektmentes vagy defekttűrő gumiabroncsok lényege az, hogy a lapos abroncs nem fordul le a keréktárcsáról a megerősített, különleges peremkarika kiképzésnek köszönhetően – tudtuk meg Sajti Miklóstól, a Goodyear importőr marketing igazgatójától. Ezt a vadabb és szelídebb kanyarok után az Octavián saját szemükkel is megtapasztalhatták a jelenlévők.

EMT (Extended Mobility Technology) abronccsal az autó akár durrdefektnél is irányítható marad, másik előnye, hogy nem kell azonnal gumishoz vonulni vele. A légnyomás megszűnésével a kellő stabilitást jórészt a gumiabroncs megerősített oldalfala biztosítja. Az EMT abroncsok oldalfala ugyanis elbírja az autó súlyát.

A defekttűrő gumi is tönkremegy kilyukadás után, de például a Goodyear-féle változattal még meg lehet tenni a terheléstől függően minimum 80, de egy személlyel akár 200 kilométert is, maximum 80 km/órás sebességgel.

Sajti Miklós, a Goodyear Dunlop Tires Magyarország Kft. marketing igazgatója felhívta figyelmünket arra, hogy ez a 80 km/óra valóban a felső sebességhatár, ennél nagyobb tempónál a megtehető távolság gyorsan csökken.

A Goodyear az 1930-as évektől foglakozik defektmentes gumiabroncs kifejlesztésével, de az áttörésre hat évtizedet kellett várni. Az EMT a Goodyear Eagle GS-C EMT abronccsal jutott el a szériaautók világába. Az első gyári első szerelésként EMT gumis autó az 1997-es Chevrolet Corvette C5 volt, de már 1994-től kapható volt az EMT extraként a C4-es generációhoz.

Az autógyárak azért szorgalmazzák a defekttűrő gumiabroncsok fejlesztését, mert ezzel jelentős súlyt takaríthatnak meg és helyet nyernek, a pótkerék, az emelő és a kerékkulcs elhagyásával. A defektmentes gumiabroncs tehát nem csak a kilőtt gumival menekülő gengszterek terepjáróin hasznos.

Ma a Bridgestone-tól, vagy a Continentaltól kezdve, a Goodyearen és a Michelin-en át, a Toyo-ig a jelentős gumiabroncs-gyártók kínálatában megtalálható a defekttűrő gumiabroncs. Az EMT abroncsok elengedhetetlen tartozéka minden esetben a légnyomás-ellenőrző rendszer is, amely időben figyelmezteti a vezetőt a nyomásváltozásokra.