Mivel a Volvo első terepjárója, az XC 90-es a vártnál is nagyobb sikert ért el, a Volvo szerint a könnyű-terepjáró irányzat jelenthet előrelépést a márkának. Épp ezért középtávon, 3-5 éven belül több hasonló autóval is elő kívánnak rukkolni.

Jelenleg két autó szerepel a tervek között: egyik az XC 50-es, másik az XC 60-as. Eltérő nevük ellenére közös műszaki háttér áll a két autó mögött. Mindkettő az S40/V50 padlólemezére épül.

Elsőként az XC 50 készülhet el, valószínűleg már jövőre. Ez az autó tulajdonképpen a V70-XC 70 párosnál tapasztalt átalakuláson megy keresztül. Fekete műanyag betétekkel teszik sebezhetetlenné a lökhárítót, az emelt hasmagasság és az összkerék-hajtás pedig a kisebb tereptárgyak, dombok és falusi utak megmászását könnyíti. Komoly dologra ne számítsunk, ennél az autónál is elektronikus vezérlésű Haldex-kuplungos összkerék-hajtás kerül a vas alá.

Ennél jóval komolyabb, igazi terepjárós kinézettel lép színre 2007-ben az XC 60-as. Első blikkre kicsinyített XC 90-esnek is nézhetnénk az autót, mivel gyakorlatilag a nagyobb Volvo terepjáró egyedi vonásai ismétlődnek meg az autón. Az XC 60-as azonban jóval rövidebb, tömzsibb, piacai ellenfele pedig a BMW X3-as lesz.

Az összkerék-hajtás rendszere megegyezik a többi Volvoéval, tehát itt is Haldex-kuplung osztja el a nyomatékot az első és hátsó kerekek között. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy alaphelyzetben csak az első kerekek hajtottak, és csak amikor ezek közül valamelyik kipörög, akkor jut a hátsó kerekekre nyomaték. Ennek előnye a takarékos használat, hátránya viszont, hogy kevesebb terepjárási lehetőséget enged a vezetőnek, mint a fixre zárható összkerék-hajtású terepjárókkal.

Az XC 50 sorsa már eldöntött tény, az XC 60 azonban még elképzelhető, hogy kicsúszik a gyártási programból. A cikkben szereplő fotók számítógéppel készített előzetes rajzok, melyek várhatóan hűen tükrözik a valódi autók ábrázatát.