Motoros iskola Apriliával 1

Motoros iskola Apriliával

Sokan ismerik az érzést, hogy a jogosítvány nem elég az autóvezetéshez, a motorozásnál ez hatványozottan így van. Egy nagyon ritkán és egy gyakrabban motorozó kollégánk ezért beiratkozott az Apriliákkal oktató motoros iskolába a Hungaroringen.

Háromféle szinten indulnak a tanfolyamok, heti váltásban. Az alapszint a kezdő motorozóknak szól. A hobbiból motorozó embereknek legtöbbször a haladóknak kitalált kurzus a megfelelő. A harmadik szint a versenyző előképzés, illetve az utánpótlás-nevelés.

Hétfőtől-csütörtökig tartanak a négynapos tanfolyamok. Délután 15 és 17 óra között folyik az elméleti oktatás, majd egy órára a gyakorlópályát veszik igénybe a motorosok.

Hattól sötétedésig pályamotorozás a program, ami tényleg azt jelenti, hogy órákat körözhetnek a résztvevők a magyar Forma-1-es pályán, ha bírják a motorozással járó megterhelést. Ha időjárási okok miatt elmarad a tanfolyam, a kieső napokat a legrövidebb időn belül pótolják.

Az elméleti képzés során a profi motorosok is tanulhatnak újat Aszalós Pétertől, a MAMI motoros szakközépiskola több évtizedes gyakorlattal rendelkező oktatójától.


A gyakorlati órák instruktora Aszalós Ádám, aki 15 éve versenyez 50 és 1000 köbcenti közötti motorokkal, öt magyar bajnoki címet szerezve. Aszalós Ádám robogó tuningolóként is ismert.

A tananyagban szerepel a helyes tartás a motoron, a fékezés, a kanyarodás, az elindulás, a kanyarban fékezés, a térdletétel. Nem marad ki a bonyolultabb közlekedési helyzetek kezelése és az esőben való motorozás, de a váltó és a kuplungkezeléshez is elleshetők fontos trükkök.

Jelentkezéskor a résztvevők külön csoportra oszlanak, mindenki saját maga választja meg, melyik szinten kíván tanulni. Az első napon kiderül, ha valaki túl sokat, vagy túl keveset vállal és akkor lehet a csoportbeosztáson módosítani.

Azonos motorkerékpárokkal mennek a résztvevők. A tanfolyamon használt Aprilia RS 125 gépeket a könnyebb idom, a fényszóró és az index hiánya továbbá a tuning kipufogó különbözteti meg a szériától.

A nyolcadliteres blokk specifikus teljesítménye nagyon nagy, 296 lóerő/liter. A célegyenes végén 170-es sebességet is elér a 37 lóerős sportmotor, amelynek száraz súlya csupán 115 kilogramm. A súly/lóerő arány szupersportautókat idézően 3,1 kg/lóerő, ami megegyezik a 483 lóerős Porsche 911 GT2 adatával.

A kisebb teljesítményű motorok előnye a szervezők szerint a könnyebb kezelhetőség. Míg egy 600-as vagy 750-es sportmotor nyergében az átlagos motoros az életéért küzd a gyors körökben és nehezen figyel a technikája tökéletesítésére, egy 125-ös motor nem annyira gyors, hogy ne maradna idő begyakorolni a tanultakat.

Herczog Péter, a motoros iskola alapítója elmondta, hogy a 125-ös Apriliák kanyarsebessége jó motorossal veri az ezres superbike-okét. A kisebb igénybevétel miatt átlagos fizikumú embereknek a kisebb gép sokkal alkalmasabb pontos ívválasztásra és kellően nagy tartalék marad, ha korrigálni kell.

Bruttó 69 900 forintba kerül a négynapos tanfolyam, amiben benne van a motorkerékpár, a gumi és az esetleges szerviz is. Külön költség a benzin, ami a szinttől függően 5-15 ezer forint között változik.

Egyéb felszerelést (ruhát, gerincvédőt, kesztyűt, csizmát és sisakot) hozni kell, de a tanfolyam idejére méltányos áron bérelni is lehet. Biztonsági okokból csak CE protektoros saját ruhában lehet motorozni a Hungaroringen.

Jelenleg főleg a 25-45 év közötti korosztály jön, de sokan vannak a 10-18 éves fiatalok is, akik a versenyzőképzésre jelentkeznek. Számukra a 125 Sport kategóriában versenyzési lehetőséget is biztosítanak a szervezők az Alpok-Adria Kupa betétfutamának keretében.

Egy versenyfutam ára az Aprilia RS 125 nyergében 99 900 Ft. A hajszállal 100 000 forint alatti összegben minden benne van, a motor, a benzin, a gumi, a nevezési díj, a szerviz és a biztosítás is, egyedül a ruhát kell bérelni vagy hozni. Az összegből jól látszik, hogy ez az utánpótlás-nevelést segítő program az önköltségi ár alatt fut. A tanfolyamra és a versenyzésre is érvényes a részletfizetési lehetőség.

A résztvevők néhány nap alatt nagyon nagyot fejlődnek, ami nem csak a kezdőkre vonatkozik, hanem a haladókra és a versenyző előképzésben résztvevőkre is. Kollégáink élménybeszámolóival a következő hetekben jelentkezünk.