Fekete Attila pénzügyőr főhadnaggyal, a 7. Számú Vámhivatal parancsnokhelyettesével beszélgettünk az Unió hozta változásokról.

Első körben érdemes az EU-tagországokban autó után keresgélni. Amennyiben sikerül itt a hőn áhított, vagy egy profitgyanús használt autót magunkévá tenni – persze csak miután a Közlekedési Felügyeletnél meggyőződtünk arról, hogy tényleg behozható-e az autó – a korábbinál szerencsére jóval egyszerűbb ügymenetre számíthatunk.

Abban ez esetben ha saját lábon hozzuk az autót, szükségünk lesz egy adott országbeli ideiglenes rendszámra, a hozzá tartozó biztosítással együtt. Ezek után feltartoztatás nélkül léphetünk be az országba, ahol 30 napunk van arra, hogy kezdeményezzük újdonsült négykerekűnk forgalomba helyezését.

Eltérően a megszokottól, a Központi Közlekedési Felügyeletnél egyszer kell megjelennünk autónkkal. Az ilyen esetekben illetékes – összesen 51 megyei – felügyelet valamelyikéhez kell elgurulnunk, ahol egy szigorított átvizsgálás után autónk műszakilag már megfelelhet a közlekedésre.

Következő lépésként befizetjük a regisztrációs adót, és mehetünk is az okmányirodába, ahonnan a forgalmi engedélyt, valamint a rendszámot kapjuk meg. Ugyanezzel az ügymenettel találkoznak a magán- illetve cégnévre behozott autók is.

EU-n belüli új autó vásárláskor itthoni áfa-fizetési kötelezettségünk jelent eltérést a használt autókhoz képest. A megvásárolt autó után itthon kell megfizetnünk az általános forgalmi adót, melynek alapját a számlaértéken kívül a regisztrációs adó is terheli. Ilyenkor az eladónak számító tagállamban nettó értéken tudjuk az autót megvásárolni. Rossz hír, hogy az unióban szinte mindenütt alacsonyabb az áfa mértéke a hazainál.

A további eljárás nem különbözik a használt gépkocsikénál alkalmazottal. Magánszemélyek a regisztrációs díjjal együtt fizetik az áfát, a kereskedők ezt később önadózással teszik meg.

Az autó értékének vizsgálata eddigiekben az eladó ország Eurotax katalógusában szereplő árak alapján történt. Amennyiben a számlán szereplő összeg a katalógusban szereplőtől 50 százalékkal kevesebb volt, akkor a vámhivatal indoklás nélkül felülbírálhatta azt. Az unió vámjogában nincs ilyen szabály, de a vámérték-vizsgálat jogi lehetősége adott. Amennyiben valakiről bebizonyosodik, hogy az általa benyújtott számla értéke nem reális, az ellen eljárást indít a vámhatóság.

Amennyiben az EU tagországokban nem találunk magunknak megfelelő új vagy használt személyautót, természetesen azon kívülről is beszerezhetünk egyet. Ekkor azonban kicsit bonyolultabb, a május előttihez hasonló procedúrát kell végigvinnünk. Könnyebbség viszont, hogy jelentősen csökkentek a vámtételek.

Európai származású, például Svájcban vásárolt autó esetében, a vámtétel nulla százalék. Újdonság viszont, hogy már az amerikai vagy japán gyártású autók esetében is, egységesen csak 10 százalékot kell fizetnünk. A vám alapját a forintosított számlaérték az unión kívüli fuvarköltséggel, biztosítással megnövelt része adja. (A külföldi fuvarköltség Svájc esetében 20 ezer forint körüli érték.)

Ebben az esetben autónkat az unió vámhatárán vámeljárás alá kell vonni és a folytatás is ismerős lesz annak, aki korábban már hozott be autót. Kétszer kell bemutatnunk szerzeményünket a Közlekedési Felügyeletnél.

Ennek a május előtti ára, 4980, valamint 19 800 forint volt. A környezetvédelmi termékdíjról még nincs pontos információ, de a regisztrációs díj és az áfa megfizetése mellett, a vám, valamint a vámbiztosíték biztosan többletköltséget jelent az EU-n belül vásárolt autókkal szemben.

Főként az amerikai importot nehezíti meg a regisztrációs adó jelentős növekedése, ahol nehéz 3000 köbcenti alatti személyautót találni. Ezek után már 1,8 millió forintot kell fizetnünk a korábbi 640 ezer helyett.

Ismeretlenül nem érdemes autóvásárlási céllal nekivág a nagyvilágnak, előtte mindenképpen érdemes felmérni a terepet legalább az Internet segítségével. A regisztrációs adó és egyéb költségek mellett, ne felejtsünk el az utazás költségeivel ( üzemanyag, útdíj, szállás, étkezés, ideiglenes rendszám, stb.) kalkulálni, ami ugyancsak 100 ezres nagyságrendű.


Egy 10 000 euró értékű, 1,9-es turbódízel várható költségei (Németország, Euro 3, használtautó)
ideiglenes rendszám biztosítással40 000 Ft
regisztrációs adó390 000 Ft
Utazás (üzemanyag,útdíj,1éjszaka szállás)100 000 Ft
Összesen530 000 Ft
környezetvédelmi termékdíj ( május előtt)kb. 55 000 Ft
KFF vizsgadíj + fogalomba helyezés (névre írva)kb. 120 000 Ft
Összes járulékos költségkb. 705 000 Ft
Összköltség2 510 000 + 705 000 Ft
3 215 000