A szinte minden kategóriában jelentősen dráguló regisztrációs adó mellett, az egyik legfontosabb változás, hogy májustól újra megnyílik az út az Euro2-es kibocsátási normával rendelkező autók előtt. Habár a regisztrációs adó táblázatban feltüntetett 5-ösnél rosszabb környezetvédelmi besorolásba az Euro 1 is belefér, ilyen autók behozatalára még sincs lehetőség.

A Központi Közlekedési Felügyelet ugyanis csak az 1996. január 1. után forgalomba helyezett, európai típusbizonyítvánnyal rendelkező személyautókat helyezi forgalomba. Azonban ebben az intervallumban sem felel meg bármilyen autó, mivel a megfelelő károsanyag-kibocsátás mellett még a zajszint miatt megbukhat az autó. Sajnos a korábbihoz hasonló lista nem áll rendelkezésre, így a vásárlás előtt mindenképpen célszerű a közlekedési felügyeletektől emailen, vagy esetleg telefonon megtudakolni az igazságot.

További könnyítés, hogy az úgynevezett harmadik országokból (EU-n kívüli) érkező vámtétel egységesen 10 százalékra csökken, ami a korábbi, nemritkán 40 százalékot is meghaladó vámhoz képest jelentős megtakarítás.

Nagy kérdés a korábbi környezetvédelmi termékdíj sorsa, amely valószínűleg megváltozik, de annak mértéke néhány nappal a csatlakozás előtt még nem ismert. Környezetvédelmi díjból eddig négyfajtát számítottak fel. Az üzemanyag, kenőolaj kategória 462 forinttal, az akkumulátor egy ezressel, a gumik körülbelül 30 ezerrel, míg a légkondicionáló berendezés 22 500 forinttal terhelte kasszánkat. Összesen 50-60 ezer forintot tett ki, ráadásul még az áfa-alapot is növelte.

Szinte teljesen kihalhat az E-rendszám is, mivel az EU-tagország felőli határainkon már nem adnak ki ilyet. Ezentúl az EU-tagok ideiglenes rendszámai Magyarországon is érvényesek lesznek.

A nem budapestiek számára kedvez továbbá az a tény, hogy a gépkocsik vámeljárása, és a regisztrációs adóval kapcsolatos eljárás sem központosított májustól, így a vidéki lakosok a lakhely szerint illetékes fővámhivatalokhoz is fordulhatnak.

A behozatalt továbbra is magánember vagy arra jogosult vállalkozás végezheti. Fontos változás, hogy májustól magánszemélyek számára megszűnik a korábbi darabszámra vonatkozó korlátozás, így értelmét veszti emiatt céget megbízni a beszerzéssel – amennyiben persze van időnk saját autó után kóborolni.

Ahhoz, hogy átlássuk a helyzetet, külön kell választanunk az EU tagországokban és az azokon kívül vásárolt új- és használt személyautókat. Új autónak az első forgalomba helyezéstől számított 6 hónapnál nem régebbi, illetve a 6000 kilométernél nem többet futott autók számítanak.