Születésnapomra – Kabrió a Rolls-Royce-tól 1

Születésnapomra - Kabrió a Rolls-Royce-tól

Mindig a váratlan újdonságok szólnak nagyot. A Rolls-Royce nem harangozta be előre a nyitott tanulmányautó bemutatását, amelyet experimental car-nak nevez. Az RR szóhasználatában az experimental car magasabb minőségű munkát jelent, mint egy koncepcióautó elkészítése. A 100EX-szel a cég saját fennállásának 100-ik évfordulója előtt tiszteleg, az RR ugyanis idén májusban 100 éves lesz.

A formaterv a kaliforniai BMW designstúdióban készült. Számos javaslat megvitatását és elvetését követően a müncheni BMW-központban elkezdődött az agyagmodell megformálása. A nyomasztóan nagy, kimondottan monumentális Phantomnál szolidabb a kabrió, amely törékenynek mégsem mondható. Hossza 165, magassága 71, tengelytávja pedig 100 milliméterrel kisebb a limuzinénál. A 100EX alumínium térrácsvázra épül, mint az új Phantom limuzin vagy az Audi A8.

Angolul waftability-nek nevezik a luxus motorcsónakokra jellemző könnyed, erőlködés nélkül leadott, áradó teljesítményt. A Royce ugyanezt az érzést képes előhívni a 100 EX négy utasából. A motor V16-os, mint a Cadillac Sixteen koncepcióautóé vagy az újkori Bugattiké. A hengerűrtartalmat semmi nem helyettesítheti alapon 9 liter a motor lökettérfogata.

Teljesítményről a Rolls-Royce a tőle megszokott előkelőséggel nem ejt szót, de biztosak lehetünk abban, hogy a sokáig megjelölt pont elegendő válasz itt túlzott szerénységre vallana. Az orbitális hengerűrtartalomra pont a megkérdőjelezhetetlenül könnyed módon leadott és mégis elementáris erőhöz volt szükség, amit a feltöltött motorokkal nehezebb megvalósítani.

A kerekek illenek az autóhoz, átmérőjük 21 col, szélességük elöl 255, a hajtott hátsókon 285 milliméter. A motor nyomatékával egy hatfokozatú, automata sebességváltó dacol. A kormányzás fogasléces, a futómű pedig elöl és hátul is kettős keresztlengőkaros.

A 64 szelepes motor néhány energikus gázadással üresre szívja a mindössze 80 literes tankot. Persze ennek semmilyen gyakorlati jelentősége nincs, mivel a gyár közlése szerint nem tervezik a nem egészen egy órája debütált modell sorozatgyártását. Ha más formában is, de nem valószínű, hogy a Corniche luxuskabrió ne kapna utódot.

Az első EX jelű Rolls-Royce 1919-ben készült az akkori Silver Ghost alvázára. A 100EX-et megelőző utols experimental cart 1958-ben mutatta be a Royce, 45EX néven.