Egyelőre még teljes a bizonytalanság az új Passat bevezetése körül, hiszen még igazából azt sem lehet tudni, hogy 2004-ben, vagy 2005-ben kap utódot az autó. Az 1996 óta gyártott Passat tavaly év végén enyhe ráncfelvarráson esett át, így úgy sejthető, hogy csak 2005 elején érkezik meg a teljesen új utód.

A Passat 2005 egy jó modellcseréhez méltón minden irányban túlnő elődjén. Igazából a Passatot sosem érte kritika a belső méretkínálat tekintetében, így az új autó is csak néhány milliméterrel lesz nagyobb. Amiben átütő változás várható, az a szépség és az anyaghasználat.

Talán a Phaeton-ról ismert részletmegoldás átültetése kelti a legnagyobb feltűnést. Alapvetően ugyanis a Passat formája nem változik: a lépcsőshátú forma és a kupésan ívelő tető könnyen beazonosíthatóvá teszi az autót. A Phaeton-szerű első fényszóró, a vaskosabb és sportosabb hűtőmaszk kevésbé konzervatív külsőt kölcsönöz a középkategóriás modellnek. A hátsó lámpáknál ismét hódítanak a körök, de most már a kör alakú féklámpa ki is lóg a téglatestből.

A motorkínálat terén is alapos renoválásra kerül sor. A legkisebb benzinmotor továbbra is 1,6 literes 102 lóerős teljesítménnyel. A többi benzines erőforrás FSI – közvetlen befecskendezéssel rendelkezik. Lökettérfogat- és teljesítményspektrum a következő: 1,6 liter – 115 LE, 2,0 liter – 150 LE, 2,0 liter turbó – 180 LE, 3,2 liter – 250 LE. Úgy tűnik, hogy a 275 lóerős W8 gyártása nem folytatódik.

Dízel-szinten 1,9 liternél és 100 lóerőnél indul a licit. A folytatás: 2,0 liter – 115 LE, 2,0 liter – 150 LE, 2,5 liter – 185 LE.

Kezdetben a Passatból a Variant fedőnevű kombi és a szokásos limuzin készül el. Egy évvel később, 2006 táján azonban kupé is lehet az autóból. A német szaklap, az Automobilwoche értesülése szerint nemcsak kupé, hanem keménytetős kupé-kabrió gyártását is fontolóra vette a Volkswagen.