Már az autópálya építési program neve is – “Sztráda Expressz” – mutatja, hogy az elkövetkezendő években olyan mérvű fellendülést tapasztalhatunk az autóutak, illetve autópályák építésének ütemében, ami korábban sosem volt tapasztalható. A programban leírtak alapján Magyarország úthálózata nem kevesebb, mint kettőezer kilométer új aszfalt csíkkal lesz gazdagabb 2015-re. A szám helyes, nem elírás történt, ebből is látható, hogy az építkezés volumene valóban nagy vonalú. A kormányzat persze tisztában van vele, hogy konkrétumokat csak a ciklus végéig, vagyis 2006-ig valósíthat meg.

De mit is jelent konkrétan a sztráda expressz program? A tervben az szerepel, hogy 2006-ig összesen 1642 kilométer új autóút, illetve autópálya építése lesz folyamatban. Ebből 420 km-t már eddigre átadnának, 425 km építése zajlana, 803 km szakaszon pedig az előkészületek folynának.

Mint számos más tervezetben, ebben is szerepel az összes szomszédos ország elérhetősége autópályán. Ezért ennek keretében építenék tovább az M3-ast, ami 2004 végére érné el Görbeházát, Nyíregyházát pedig 2006-ra “kígyózhatná be”. Miskolcot sem zárnák ki a programból, ugyanis 2004-re az M30-as autóút elérné ezt a várost is, 2006-ra pedig Debrecenhez érkezne az M35-ös. 2006 kulcs évnek számít, ugyanis ekkora jutna el az M5-ös Szegedig, az M7-es pedig gyarapodna további 58 kilométerrel. Természetesen az M5-ös autópálya további fejlesztése előtt tisztázni kell a helyzetet a jelenlegi szakasz kezelőjével, az Alföldi Koncessziós Autópálya Rt-vel, mivel jelenleg csak ez a társaság építhetné tovább az utat. Azért, hogy az autópályák könnyebben megközelíthetőek legyenek, az M0-ás körgyűrűt is tovább építenék.

Hasonlóan fontos része a tervezetnek a lassan már évtizedek óta viták középpontjában álló főváros. A magyarországi úthálózat sugaras felépítése miatt minden nagy forgalmú út keresztül vezet Budapesten, ezért elengedhetetlen a főváros tehermentesítése az átmenő forgalomtól. Ezt megvalósítandó, grandiózus léptékekben új Duna hidak és elkerülő gyorsforgalmi utak épülnének. Egyelőre még az M0-ás északi összekötő hídjának pontos helye és elkészülése is kérdéses, de e mellett további két-három dunai híd építése szerepel a tervek között.

Ezzel még nincs vége, ugyanis (igaz csak a 2015-ig szóló fejlesztési tervezetben) szerepel a településeket elkerülő utak korszerűsítése, újak építése, illetve a balesetveszélyes csomópontok átalakítása. Ezeket úgy kívánják biztonságosabbá tenni, hogy ahol a terepviszonyok lehetővé teszik körforgalmat alakítanának ki, ahol erre nincs lehetőség, ott szinteltéréssel javítanák az út biztonságosságát. A fejlesztéshez hozzájárul még a fő és mellékutak korszerűsítése, melyeket felkészítik a nagyobb terhelés elviselésére.

Mivel a terepviszonyoktól függően egy kilométer autópálya megépítése 1 és 3,5 milliárd forint között mozoghat, a tervezetben szereplő útépítések óriási összeget emésztenének fel. A programban foglaltak szerint több mint ezer milliárd forintot költ az állam 2006-ig az említett fejlesztésekre. Az építési költségek egy része fedezhető a költségvetésből, a többi pedig uniós támogatásokból és hitelekből finanszírozható. Az Európai Unió tagjaként hazánk nagyobb támogatásra számíthat, mint korábban, ami nagyjából 200 milliárd forintot jelenthet.

Egyelőre nem tudni, hogy a 2006-ig tervezett fejlesztésekből mennyi valósul meg, de ha már az elképzelések felét sikerül is realizálni, egy lépéssel közelebb leszünk az Európa nyugati felén tapasztalható átlagtól. Azt is csak remélni tudjuk, hogy az építési költségek fedezéseként nem fognak újabb címszó alatt plusz költséget ránk róni, például az autópálya díjakban vagy a benzin árában. Azt viszont minden estre örömmel látjuk, hogy legalább a tervasztalon remekül fejlődik hazánk úthálózata. Legyen így a valóságban is!