Amikor 1998-ban a Ford Focus megjelent, elsőként képviselte az újszerű magas építési módot. Azóta a Focusnak több követője is akadt, mivel a felfelé törekvéssel egyszerűen növelhető az autó utastere. Ma már a Focus nem tartozik kategóriájának legtágasabb modelljei közé, így az utód elsősorban ezen a ponton erősít bele. Főként a hátul ülők érzékelik majd a tér növekedését, és a csomagtartóban is több hely jut majd a bőröndöknek.

A Focus volt az első Ford, amelyik a New Edge (új él) design-t megkezdte a márkánál. Az utastérben kissé túlburjánzó design kavalkád az új Focusban visszafogottabb formát ült, és a konvencionálisabb irányzatot követi ezentúl.

Benzinmotorok terén egyelőre nem hoz újdonságot az új Focus, az 1,4-es motor marad 75, az 1,6-os pedig 100 lóerős. Az eddigi egyetlen közös nyomócsöves dízelmotor mellé azonban újabb gázolajos erőforrás érkezik, mely már a Ford és a PSA közös programjában készült. Az 1,6 literes dízelmotor 90 és 109 lóerős teljesítménnyel választható.