Elindult a rali ob – Benik nyerte a Salgó Ralit 1

Elindult a rali ob - Benik nyerte a Salgó Ralit

Március 28-30. között rendezték a magyar ralibajnokság első osztályának évadkezdő futamát, a 26. Salgótarján Ralit. Valójában csak egynapos volt a verseny, mert a péntekre tervezett prológot törölték a rendezők a programból. Így maradt a szombat, amikor 9 gyorsaságit kellett a csapatoknak teljesíteni. Három szakaszon hajtottak át a versenyzők, mindegyiken háromszor. Ezek a következők voltak: Mátrakeresztes-Mátraszentimre, Egerbakta-Terpes, Cered-Zagyvaróna. Szervizelni csak minden harmadik gyorsasági után volt szabad a csapatoknak. Igazán nehézre és látványosra sikerült így verseny, mert a versenyzők az egy nap alatt sokat hajtottak és még sötétedés után is a pályán voltak. A verseny teljes távja 471,4 kilométer volt, ebből 123-at tettek meg versenytempóban. Így még éppen megvolt a verseny rendezéséhez szükséges minimális 120 kilométeres táv.

Igazán jó év elé néznek a szurkolók, sok új és különleges autóval találkozhatunk idén a bajnokságban. Janika továbbra is Peugeot 206 WRC-vel indul, Benik Balázs már egy újabb fejlesztésű Ford Focus WRC-vel versenyez. Angyalfi Károly egy csodaszép 2002-es fejlesztésű Subaru Impreza WRC-vel áll rajthoz. Tagaiék a tavalyi Impreza WRC-vel indulnak, Turi Tamás pedig egy A8-as Mitsubishi Lancer EVO VI-al.

Bútor Róbert a továbbfejlesztett Citroen Saxo Kit Car-ral versenyez, míg új csapattársa Herczig Norbert Egy Super 1600-as Saxo-val. Szilágyi János is egy Subaru Impreza WRC-vel áll rajthoz idén, neki továbbra is Domonkos Eszter navigál.

Sajnos csak kiállították, de rajthoz nem állt Borsi Gergely Skoda Octavia WRC-je. Az autóhoz ugyanis hiányzott egy nagyon fontos alkatrész, a turbó, amelyet a versenyig nem sikerült megszerezni.
Érdi Tibor sem indult a Salgó Ralin, mivel autóját, a Subaru Impreza WRC-t bérbe adta, a ralikrosszból ismert a Révész Tamásnak.

Versenyzői nyilatkozatok a rajt előtt:

Ifj. Tóth János:
“Reméljük sikerül idén is megnyernünk a bajnokságot…Vannak új pilóták, akik WRC-t használnak, és sok továbbfejlesztett autó is van. A mi Peugeot-nkat teljesen felújították, és havas jeges utakon való autózással készültünk a télen. Nagyon sajnálom, hogy szinte végig közúti pályán kell mennünk. Nem szabad hibázni, mert nyolc verseny van és csak egyet lehet mínuszolni. Vártam már a versenyt, rég ültem az autóban.”

Benik Balázs:
“A Török Ralin már egy 2002-es fejlesztésű autóval indultunk, az egy nagyon jó felkészülés volt, mert három bajnoki futamnak felelt meg. Az OMV ralin a tavalyi autónk fejlesztett változatával álltunk rajhoz, itt ismét a 2002-essel megyünk. Szeretnénk nyerni.”

Ifj. Angyalfi Károly:
“Nagyon sokat várnak tőlünk, de féltjük az autót. Ez egy 2002-es fejlesztésű Impreza, és az autó szinte bármire képes. Majd elválik, hogy mire leszünk képesek, de mindenképpen az első háromban akarunk végezni.”

Tagai Tamás:
“Az autó ugyanaz, mint tavaly, csak a futóművön változtattunk. Az eredeti futóműve kissé elavult, csak a magasságát lehetett állítani, ennek az újnak már a keménységét is. Tegnap este még kimentünk tesztelni, és úgy tűnik, hogy jó az autó. Igyekezni fogunk, de nem szeretnénk az első gyorsaságin elesni.”

Bútor Robert:
“Remélem sikerül idén megvédeni mindhárom bajnoki címet (A, A6, F2 – a szerk.). Új a főtengely, a hajtókar, a dugattyú, amelyek már a C2-esből vannak. Jobb lett az autó használhatósága, és nyomatékleadása is. Új hátsó futómű került az autóba. Mindenképpen nehezebb lesz az idei évad.”

Herczig Norbert:
“Nagyon kíváncsi vagyok, hogy milyen az autó. Nagyon rövid a verseny, de ez a nap nagyon hosszú, mert kilenc gyorsot kell teljesíteni. Egészséges csatát várnak a Bútor Robi és köztem. Csütörtökön teszteltünk, a francia csapat nagyon sokat segített.”

Oroszlán László:
“Szerettük volna visszacserélni az autót egy EVO VI-osra, de nem sikerült. Ez autó (Lancer EVO VII – a szerk.) gyengébb és nehezebb. Így ezt az autót tökéletesítettük műszakilag. Nagyon kemény a mezőny minden géposztályban, sok új autó és pilóta gyűlt össze.”

Szinte a tavalyi évad folytatásaként indult a verseny: a Tóth-Tóth (Peugeot 206 WRC) páros volt a leggyorsabb az első három gyorsaságin. Őket mindannyiszor a Benik-Somogyi (Ford Focus WRC) duó követte. Mögöttük már ment az adok-kapok Angyalfiék (Subaru Impreza WRC) és Tagaiék (Subaru Impreza WRC) között, de ebbe a harcba beleszólt Turi Tamás (Mitsubishi Lancer) és ASI (Mitsubishi Lancer) is, akik “csak” A8-as autóval indultak. Mögöttük Bútor Robi (Citroen Saxo) következett. Változó helyezésekkel hajtott az első három gyorson a Szilágyi-Domonkos (Subaru Impreza WRC) és a Révész Cserhalmi (Subaru Impreza WRC) páros. Mögöttük érkeztek az N4 géposztály menői: Szajky, Oroszlán, Tobak, Spitzmüller.

A nagy visszatérő, Varga “Cigány” Zoltán egy A-s E30-as M3-assal állt rajthoz. Az autó 300 lóerős valódi gyári autó, a megszokott zöld színben. Nem tartott azonban túl sokáig az út, mert a második gyorson egy fát telibe találtak, így ripityára tört a BMW. Révész Tamás belecsúszott az Impreza-val az árokba, alig két perc alatt a nézők visszatették az útra, ám a célban kigyulladt az autó, így véget ért a versenyük.

Oroszlánék autójában a harmadik gyorsaságin tönkrement a turbó, bár a szakaszról még kitudtak jönni, de a versenyt feladták. Herczigék is ezen a gyorson estek ki. Valószínűleg a sok “bal láb féktől” elfogyott a fék, ami a balesethez vezetett. Egy néző “menekülés” közben eltörte a bokáját. Szajkyék egy betonoszlopot találtak el az EVO VI-os hátuljával a harmadik szakaszon, emiatt kiálltak.

A negyedik gyorsaságit már nem tudta teljesíteni Ifj. Tóth János, mert a Peugeot váltója megadta magát. Bár a fokozatokat lehetett kapcsolni, az autó nem indult el. Ugyanezen a szakaszon esett ki a Turi Tamás-Kerék István páros is, az autójuk önindítókábele ment tönkre.

Napközben:
Ifj. Angylfi Károly:
“Szokjuk az autót, de nagyon élvezzük. Nagyon sok tartalék van benne, kb. 60-70 százalékon vagyunk.”

Spitzmüller Csaba:
“A harmadik gyors után, közúton ötödikben haladtunk, amikor kitört egy darab a fogaskerékből. Ez kirepült és kitörte a váltót, elfolyt a váltóból az olaj, ki kellett állnunk.”

Tyavoda Csaba:
“Most a második helyen vagyunk (az N4-ben a 6. gyors után – a szerk.), nem számítottunk ilyen eredményre. Szereztünk új gumikat megpróbáljuk megszerezni az első helyet.”

Rolf Scmidt (Peugeot Bomba Rally team – technikai vezető):
“Valami a hajtásban ment el, nem tudjuk, hogy mi, de nincs kihajtás. Az autó olyan állapotban van, hogy nem szabadott volna tönkremennie. Nagyon erős mezőny gyűlt össze, sok WRC van.”

Asi:
“Az autó sokkal jobb, mint az N-es. Ez egy bérautó, de később sajáttal indulunk, reméljük az jobb lesz.

Miután Benik Janika kiesésével az élre került, már nem engedte ki a kezéből a vezetést, és a hátralévő hat gyorsaságit a leggyorsabbként abszolválta. Őt, mind a hat szakaszon az autójával egyre jobb összhangba kerülő Ifj. Angyalfi Károly követett. A harmadik helyet rendre a Tagai testvérpár szerezte meg.

Délután többször is eleredt az eső, lázba hozva ezzel a versenyzőket, ugyanis minden harmadik szakasz után lehetett csak gumit cserélni. De amilyen gyorsan jött, olyan villámgyorsan el is állt az eső, és nem okozott változást a körülményekben.

Igazán látványosra sikerült az utolsó, 9. gyorsasági. Ekkorra már teljesen besötétedett, így a versenyzők versenylámpákkal felvértezve álltak rajthoz. Csodálatos látványt nyújtottak a fékezéskor felizzó féktárcsák. Fantasztikus hangulat uralkodott a pályák mellett, bár sokan továbbra is felelőtlenül, nem ritkán teljesen részegen tántorogtak az út szélén.

Benik Balázs és Somogyi Pál jól kezdte az évet, a török ralin elért eredmény és az OMV teszt rali után a Salgótarján Ralit is megnyerték. Mögöttük az Ifj. Angyalfi Károly-Kazár Miklós páros lett a második. A harmadik helyet a Tagai Tamás-Tagai Róbert testvérpár szerezet meg. Az abszolút negyedik helyen az Aschenbrenner-Földesi páros futott be, ezzel ők megnyerték az A8-at, és az A osztályt is. Ötödik lett a Szilágyi-Domonkos kettős. Bútor Róbert és Tóth Vilmos hozta a megszokott győzelmet az A6-ban, az összetettben hatodikok lettek. Hetedik lett és egyben az A7-ben győzött a Takácsy Pál-Laklóth Aladár páros Opel Astrával. Az N4 géposztályban végül a Tobak Zoltán és Vinoczai Attila nyert, Mitsubishi Lancerrel versenyeztek.

Nyilatkozatok a verseny után:

Benik Balázs:
“Nagyon örülök a győzelmemnek, az autó tökéletesen működött. Reggel sajnos rossz gumit választottam, emiatt jelentős hátrányt gyűjtöttünk. Nem akartunk kockáztatni, de gyorsan kellett mennünk, mert Angyalfi Karcsi is nagyon gyors volt. Az utolsó gyorson egy kicsit visszavettünk a tempóból. Törekedni fogok, hogy megtartsam a vezető pozíciót a bajnokságban.”

Ifj. Angyalfi Károly:
“Szinte el sem hiszem, hogy másodikak lettünk, csak most kezdem felfogni. A nap végére sikerült egy kicsit begyorsulnunk. Remélem, hogy a következő versenyeken még jobb eredményt tudunk elérni.”

Bútor Róbert:
“Az egyik szemem sír a másik nevet. Nagyon sajnáltam a Norbit, szinte úgy éreztem magam, mintha mi estünk volna ki.”

Herczig Róbert:
“Csak annyit hallottam, hogy a Norbi mondja: nem fog a fék! Felnéztem és láttam, hogy a Norbi rárántja a kéziféket és a korlátnak csúszunk. Látványos a sérülés a karosszérián, de a motor, váltó nem sérült.”

Ifj. Tóth János:
“2000 óta versenyzünk az autóval, soha nem volt műszaki hibánk, most lett. A hajtásláncban ment tönkre valami, sebességet tudtam kapcsolni, de az autó nem mozdult.”

A következő futam a Miskolc Rali lesz, április 25-27 között.

Eredmények:
Elindult a rali ob – Benik nyerte a Salgó Ralit 2