Skoda tavasz: piacbővülés és új motorok 1

Skoda tavasz: piacbővülés és új motorok

Jól sikerült a 2002-es év a Skoda számára Magyarországon. Az első kilenc hónap alatt értékesítettek annyi autót, mint az azt megelőző egész évben. Folyamatosan nőttek az eladások a tavalyi év folyamán. Az első negyedévben 5,68 százalékos piaci részesedést ért el a márka, amely június végére 6,43, majd szeptember végére 6,5 százalékra nőtt. Az év végére a cseh márka elérte a 6,6 százalékos piaci részt.

Nem torpant meg a növekedés. A 2003-as januári-februári kiszállítások alapján 7,99 százalékos eredményt ért el a Skoda. A márkák között a negyedik helyen áll a cseh gyártó, ami szintén szép eredmény. Az eredmények a folyamatosan megjelenő újdonságoknak, illetve bővülő motorválasztéknak is köszönhetőek. Új változatként kipróbáltuk a 64 lóerős háromhengeres motorral szerelt Fabiát és egy emelt hasmagasságú 4X4-es Octavia kombit.

Jó választás a háromhengeres 1.2-es. Illik a Fabia egyéniségéhez, de aki egy kicsit is sportosan akar vezetni, az inkább már az 1,4-est válassza. Az autó hangja egy elektromos motorra emlékeztet. 2500-as fordulatszámig erősödik, onnan meg egyenletesen süvít. Nem probléma a pörgetés sem, amire szükség is van, ha dinamikusan akarunk haladni.

Országúton és autópályán is használható az autó, de 80-tól nem érdemes ötödikben gyorsítani, mert csak nagyon lassan történik valami. Érdemes visszakapcsolni, mert negyedikben már rózsásabb a helyzet és jobban használható a motorban rejlő 112 newtonméteres nyomaték.

Jól kapcsolható a sebességváltó, ez az autó egyik legjobb pontja. Bár a gumik vékonykák, a 64 lóerős Fabia stabilitása megfelelő, bátran manőverezgethetünk vele. Kanyarban sem dől be túlzottan a karosszéria, az ülések oldaltámaszai is megfelelőek az autó dinamizmusához. Kissé érzéketlen a kormány.

Három új (Neo, Aura és Capriccio) felszereltséggel lehet megvásárolni a Fabiát. Mindhárom típus alapára 2,6 millió forint alatt van, de eltérő felszereltséggel készülnek. A Neo többek között szervokormányt, elektromos ablakemelőket, illetve tükröket, két légzsákot, állítható kormányt és vezetőülést is kínál. Mindegyik modell az új 1,2 literes 64 lóerős, 12 szelepes motorral kerül forgalomba.

Hamarosan még tovább bővül a Fabia kínálat, két új dízelmotorral egészül ki a paletta. Az egyik az RS-ben egy 1,9-es, 130 lóerős dízel, a másik az 1,4 literes 75 lóerős háromhengeres.

Kipróbáltunk egy Octavia Combi TDI 4X4-et, amely nem az ismert modell, hanem egy magasított változat volt. Kicserélték a futóművét, ez jól látszott a sárvédőívek alá pillantva, ahol ezüstre fényezett rugók dolgoztak. Az átalakításnak köszönhetően 3,5 centiméterrel került magasabbra az autó hasa, ami előnyös, ha az autóval letérünk az épített útról.

Ennél is nagyobb segítség az Octavia aktív négykerék-hajtási rendszere. Normál üzemben csak az első kerekekre juttat nyomatékot a motor, amikor azonban az első kerekek kipörögnének, egy Haldex kuplungos rendszeren keresztül a hátsó tengelyt is hajtja a blokk.

Próbaként úgy álltam meg az autóval, hogy a két jobb oldali kerék kavicsos részen álljon, míg a bal oldal aszfalton. Padlógázzal indultam és az autó “hátbavágósan”, ledifferálás nélkül nekilódult.

Szentendréről Visegrádra tartva a szerpentinnel tarkított útszakaszon az autó nagyon jól vizsgázott. Szinte mindent megbocsát a vezetőnek, még ha igen nagy tempóval, az ívet elrontva érkezik a kanyarba, akkor is könnyedén kézben tartható a 4X4-es. Eleinte az orrát tolja ki az ívről az Octavia, ám a végén bekapcsol a hátsókerék-hajtás is, akkor visszatér az autó az eredetileg kijelölt ívre.

Nagyon jól veszi a fordulatszámot a motor, ebben is inkább benzines, mint dízel társaira hasonlít. Gyorsan kanyarogva az elöl ülők ide-oda csúszkálnak az ülésekben, amelyek oldaltartása ilyenkor kevés. Az emelt hasmagasságú Octavia Combi 4×4 nem terepjáró, nem is annak készül. Jó kompromisszum azoknak, akik nem csak az aszfaltozott utakat használják. Sőt, külföldön már az Audi allroad quattro sárvédő szélesítéseihez hasonló elemekkel is fel lehet ruházni az Octavia 4X4-et.