Versenyautó-kiállítás Debrecenben 1

Versenyautó-kiállítás Debrecenben

2003. március 8-9-én rendezték az I. Debreceni Allianz Hungária Autószalont és III. Sport- és Versenyautó Kiállítást. Ennek a rendezvénynek a gyönyörű Főnix Csarnok adott otthont. Igazi többfunkciós helyszínről van szó, amelyben akár jégpálya is kialakítható. Jövőre itt rendezik a női kézilabda Európa-bajnokságot és az aerobik Európa-bajnokságot is.

A háromszintes csarnok, a mobil lelátóknak köszönhetően, akár 8000 főt is képes befogadni. Különlegesség volt még a nyolcoldalú, belógatott eredményjelző, melyet eddigi csak NBA és NHL meccseken láttam közvetítések alakalmával. A monitorokon az autókat pásztázó kamerák képeit lehetett élvezni. De vissza a sportautókhoz és az idei bajnokságban megjelenő új WRC-khez.

Belépve a küzdőtérre az első autó, amelyet a nézelődők láthattak, egy Renault Clio volt. Persze nem egy hagyományos négyhengeres, orrmotoros gép. A háromliteres, középmotoros csúcsváltozat láttán több laikus nem hitt a szemének. Hogy kerül a motor az utastérbe, gondolták. Már az arcuk elárulta a döbbenetet. Akadt, aki a széles karosszéria láttán sejtette, hogy ez nem egy hagyományos Clio, de az erőforrást ennek ellenére a motortérben kereste.

A 2003-as Év Autóját is elhozta a Renault. Megoszlott a nézelődők véleménye a kocsiról, de általában feltűnőnek és jópofának titulálták a Megane-t.

A bejárat másik oldalán az Oroszlán testvérpár N-csoportos versenyautója állt. Európai szinten is kuriózumnak számított tavaly az EVO VII-es megjelenése a magyar ralibajnokságban, de még most sem fut túl sok belőle.

Közvetlenül az N-csoport tavalyi ezüstérmes autója mellett egy a Lotus Super Sevenre emlékeztetető sportkocsi is állt, a kisgyermekek legnagyobb örömére, akiket a szülők egymás után ültettek be az igen lapos autóba.
t
Látható volt az ifj. Tóth János – Tóth Imre 2002-es magyar ralibajnok duó Peugeot 206 WRC-je is. Részt vett a rendezvényen a pilóta is, aki rendületlenül osztotta a fényképeket, posztereket és dedikált a rajongóknak. Több szerencsés egész közelről figyelhette a bajnokot, ahogy az Autó Modell Sport újságírójával megküzd egy rali-szimulátorban.

Több terepjáró közül csemegézhettek a látogatók. A Mitsubishi Pajero, a Nissan Pick Up, a Toyota Land Cruiser, a Volkswagen Touareg, a Range Rover és a Volvo XC90 mind, mind ott volt. A korábbi szokással ellentétben az autók ezúttal, nagy értékük ellenére, nem voltak elkerítve. A Touareg még azzal is színesítette a rendezvényt, hogy 25 percenként megszólalt a riasztója.

Hyundai-ból egyfelől ott volt egy széria Terracan és Santa Fe, de a Dakart is megjárt Benyó Miklós tereprali bajnokautóját, a Hyundai Gallopert is kiállították. Bár a tereprali szakág még nem olyan népszerű hazánkban, mint a rali, nagyon sokan kíváncsiak voltak az autóra.

Nagyértékű autóból nem volt hiány a kiállításon, szinte az összes résztvevő elhozta csúcsmodelljét. Egymás mellett állt a luxuskategória régi és új harcosa, az Audi A8 és a Volkswagen Phaeton. Közelükben szinte csak szerénykedett az új Audi A4-es kabrió. A Mercedes részlegnél egy SLK és egy CLK kupé várta a vendégeket. Bár előbbi nem egy új modell, mégis nagy sikert aratott, utóbbinál pedig ez magától értetődő volt.

Ahogy a kiállítás nevéből is kitűnik, sportautókból sem volt hiány. Ezek közül a küzdőtér közepén ragyogott a két legizgalmasabb, egy Ferrari és egy Aston Martin. Mindössze 349 darab készült a Ferrai F50-ből, melyet 4700 köbcentis, 12 hengeres erőforrás gyorsít. 520 lóerő hatására 3,9 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, végsebessége pedig 325 km/h. Ez a teljesítmény és menetdinamika még ma is legjobbak közé sorolja az F50-est. Az autó annyi leszorító erőt termel, hogy 300 km/órás tempónál fejjel lefelé is száguldhatna.

Nem kevésbé exkluzív az Aston Martin Vanquish sem, amelyet bécsi rendszámmal bámultunk meg Debrecenben. Ezt a sportkocsit is 12 hengeres V motor hajtja, amely 460 lóerő és 542 newtonméteres forgatónyomaték leadására képes. A luxusáról is híres túraautó 5 másodperc alatt sprintel 100-ra, végsebessége szintén 300 km/h feletti.

Más sportkocsikból is szép volt a felhozatal. A kiállítóterületen látható volt Porsche Boxster, Opel Speedster, Alfa Romeo GTV és 156 GTA, MG ZS és ZT. Számomra igazi meglepetés volt, hogy a szalonra Debrecenbe érkezett egy új BMW Z4 is.

A szériaautók mellett több csapat elhozta a versenyautóit. Volt közöttük Suzuki Swift, Porsche, BMW, Ford Escort Cosworth. Teljes csapatával jelen volt a rendezvényen az Aral Motorsport. Sokszoros magyar bajnok versenyzői közvetlenek voltak és örömmel válaszoltak a látogatók kérdéseire.

Kissé megújult formában volt jelen Kotán Péter ralikrossz versenyautója. Az új szabályok szerint WRC nem lehet alapja ralikrossz autónak, ezért kissé átalakult a Focus frontrésze. Kérdésünkre az örökös magyar ralikrossz-bajnok elmondta, hogy jövőre szeretne az első tízben végezni az Európa-bajnokságon.

Az Aral Hungária és Kotán Péter vendégeként részt vett a rendezvényen Michael Jernberg ralikrossz versenyző is. Jernberg háromszoros svéd bajnok, ami kiváló eredmény, hiszen Európa legjobbjai általában az északi országokból kerülnek ki. Tizenöt éve indul az Európa-bajnokságban és általában az első hatban végzett az összetettben, így ott is a legjobbak között van. Legjobb eredménye egy Európa-bajnoki 3. helyezés. Jernberg a következő évadban szeretne Európa-bajnok lenni, amire meg van minden esélye, ugyanis kiváló technika áll rendelkezésére. Amint barátja, Kotán Péter, ő is Ford Focus-szal versenyez.

Bár a tavalyi A/8-as bajnok Borsi Gergely és Diebel András neve még egy Mitsubishi Lancer Evo VI-oson volt látható, lehet, hogy a 2003-as évadban már másik autóval indulnak. Elképzelhető, hogy az igencsak erősnek ígérkező, akár 10 WRC-t felvonultató mezőnyben egy Skoda Octavia WRC-vel próbálnak szerencsét. Ugyancsak WRC-vel szeretne rajthoz állni az Aral másik raliversenyzője, Turán Frigyes is.

Az Aral csapat legfiatalabb tagja a gokartozó Budiás Balázs, aki 2002-ben magyar bajnok volt a kadet géposztályban. Bár az övé is gokart, de vele kapcsolatban nem szabad a Vidámparkban látott gépekre gondolni. Nem meglepő, hogy Balázs a 80 köbcentis gokarttal akár 130 km/h-val is képes száguldani.

Férfiszemmel nézve egyáltalán nem mellékesek a kiállításokon megcsodálható hölgyek, akiktől még késő délután is kaphattunk egy kedves mosolyt. Nem lehetett panasz a rendezésre sem, rövid sorban állás után be lehetett jutni a kiállításra, pedig majdnem 15 000-en voltak a kiállításon a két nap alatt.