2002. január elsejétől kötelező a gyermekülés használata személygépkocsikban. A 2001. májusi KRESZ-módosítás részeként bevezetett szabályozás január elsejével lép életbe. A csúszás oka, hogy a szülőknek lehetőséget biztosítottak az életmentő ülések beszerzésére.

Bizonyos típusokban nem képezték a hátsó biztonsági övek rögzítő pontjait. Ezekbe gyermekülés sem szerelhető, így ezekben az autókban használatuk nem kötelező. Ha a szülő bizonytalan abban, hogy van-e gyárilag kialakított biztonsági öv rögzítési pont hátul, a közlekedési felügyeletektől kérhet tanácsot. “Ha az üzembentartó nem tudja megállapítania a gépkocsi alkalmasságát, a biztonsági gyermekülés beszerelhetősége tekintetében az illetékes megyei közlekedési felügyelet kérelemre a szükséges vizsgálatot elvégzi.” – áll a KRESZ-ben. Taxikban illetve mentőkben továbbra sem kötelező a gyerekeket gyermekülésben utaztatni.

A rendelkezés 150 centiméternél nem magasabb és 12 évnél nem idősebb gyermekekre vonatkozik.

A szabály az európai uniós jogharmonizáció része, az EU-ban érvényes előírások átvételéről van szó. Magyarországon évente körülbelül 1100-1200 gyermek sérül meg közlekedési balesetben, közülük 150-160-an súlyosan. A sérülési kockázat jelentősen csökkenthető a kötelezővé váló gyermekülés használatával. A gyermekek eleve sérülékenyebbek, ráadásul kisebb testméretük miatt szabadon zuhanhatnak előre az utastérben, fejjel a műszerfalnak vagy a szélvédőnek.

Korábban szó volt arról, hogy a biztonsági gyermekülés megvásárlását az ülések ÁFA-kulcsának csökkentésével segítsék. Ez meghiúsult, halvány ígéretek szerint erre az ÁFA-törvény újrakodifikálásával lesz lehetőség, ami az EU-csatlakozással párhuzamosan várható.

A Szociális és Családügyi Minisztérium egy tisztviselője felvetette egy gyermekülés-bank létrehozását, amely néhány tízmillió forintos költséggel megoldható lett volna. A szülők innen kedvező díjjal bérelhették volna a védőeszközöket, de a kezdeményezés elakadt valahol.