Szocialista autó-parádé a Városligetben 1

Szocialista autó-parádé a Városligetben

Korhű zene vezette célra a Közlekedési Múzeumhoz igyekvőket. “Romulus nem veszti el a fejét, / Pajzsként maga elé tartja nejét” – szólt a hangszórókból. Nagyon stílusban volt tartva a rendezvény. Következetesek voltak a transzparensek, a zene és legfőképpen az autók.

Az első ámulnivaló egy igen szépen restaurált Ikarus 55-ös busz volt. A kiállítás legnagyobb járműve hazánk déli részéből érkezett Budapestre. Kicsit távolabb egy marcona külsejű, zöld autóval még a virtigli autórajongókat is zavarba lehetett volna hozni. Tulajdonosa elmondta a terepjáróról, hogy az 1948-as Skoda 1100 C csak külsejében dzsip, már a vizes fű is komoly problémák elé állítja. Ebből a típusból a Postánál és a néhai MHSZ (Magyar Honvédelmi Szövetség) járműparkjában használtak sokat. Motorja 1100 köbcentis, teljesítménye 32 lóerő.

A Skoda 1100 C-vel szemben lehetett megcsodálni az “NDK Legszebbje” díjjal kitüntetett szürke Wartburgot. Kicsivel arrébb sorakoztak a Moszkvicsok. Volt közöttük hétköznapi strapára befogott, lakatolás után, fényezetlen sárvédőkkel érkező 2140-es és restaurált 401-es is. Voltak 402-es, 403-as és 407-es Moszkvicsok.
Bogdán András veterán rendőrautói álltak a főhelyen, a két Csajkával szemben. A rendőrautók között volt Moszkvics 402-es, M-21-es Volga és a május elsejét a találkozón töltők láthattak a “csengőfrászos autót”, a Pobedát is. Ezt a típust használta a szocialista korszak Államvédelmi Hatósága, a rettegett ÁVH. Megtalálható volt a Pobeda lengyel változata, az attól néhány apró részletében eltérő Warszawa is.

A “Mindent bele – a kombik gyöngye” díjat egy türkizkék Skoda Octavia Combi nyerte. Egy Skoda bizonyult a találkozó legszakadtabb autójának is. A 100-as Skoda homlokfala fehér volt, csomagtérfedele zöldben pompázott, az autó alapszíne pedig rozsdabordó.

A Közlekedési múzeum parkolójából kifelé haladva következtek a nem veterán keleti autók. Látható volt egy szélesített, élénkzöld 2140-es Moszkvics. Csomagtartóját mélyládákkal töltötték meg, sportosságát peres gumikkal hangsúlyozta a tulaj.

A Skodások jelenléte erősebbnek tűnt a találkozón, mint a Lada tulajdonosoké. Nagy számban képviseltették magukat a kétütemű autóval érkezők. Gondosan restaurált Trabant P50-esektől kezdve széria Trabikon át négyüteműre átépített autókig ért a felhozatal. Wartburgból hasonlóan gazdag volt a kínálat.

A haszonjárművek kedvelőinek a már említett Ikarus 55 mellett a csőrös Ifa teherautó és egy billenős szerezhetett örömet.