Ismétli magát a történelem, épp csak a helyszín és a márka más: ahogy az Audi brüsszeli villanyautó-üzemében hónapok alatt vált a sikertörténet tragédiává, ugyanúgy omlottak össze villámgyorsan a Stellantis reményei a konszern nagy-britanniai üzemével kapcsolatban.

Tavaly februárban még arról számolt be a Stellantis, hogy Ellesmere Port után lutoni üzemét (mindkettő az Egyesült Királyságban található) is úgy alakítja át, hogy kizárólag elektromos járművek, méghozzá középkategóriás furgonok (Opel/Vauxhall Vivaro Electric, Peugeot E-Expert, Citroën ë-Jumpy, Fiat E-Scudo) készüljenek itt.

Időközben azonban a brit kormány módosította a zéró károsanyag-kibocsátású járművek gyártásával és forgalmazásával kapcsolatos irányelveit, az új kvóták pedig – ahogy ezt a Stellantis és más autógyártók tavaly tavasz óta hangsúlyozzák – ellehetetlenítik az elektromos járművek gazdaságos forgalmazását.

Mivel a jogalkotókkal nem sikerült megállapodni, a Stellantis tavaly novemberben kilátásba helyezte, hogy korábbi terveit feladva bezárja Lutont, és kizárólag Ellesmere Portban gyártja tovább elektromos furgonjait.

Újabb autógyár zár be Európában 15

A közepes méretű Stellantis-furgonok jelenlegi szériáját a kezdetektől, 2019-től Lutonban gyártották (a képen látható Fiat Scudót pont nem, az 2022-ben költözött ide)

Ezt most hivatalosan is megerősítették, komoly felzúdulást váltva ki az évszázados múltra visszatekintő autógyár alkalmazottaiból, a helyi és regionális önkormányzati vezetőkből és társadalmi csoportokból.

A lutoni üzem bezárásával 1100 ember veszíti el a munkáját. Néhány száz munkahelyet át tudnak költöztetni – részben pont Ellesmere Portba –, de akkor is több százan válnak munkanélkülivé.

Újabb autógyár zár be Európában 16

Luton városában 1905 óta gyártott autót a Vauxhall

Mivel a Stellantis már korábban feladta a villanyfurgonok franciaországi (Hordain) gyártását, mostantól egész Európában egyetlen helyszínen készülnek a zéró emissziójú áruszállítók.  

A Stellantis-csoport 2023-ban dolgozta át kompakt, középkategóriás és nagy méretű furgoncsaládjait, fejlett infotainment- és vezetőtámogató funkciókkal, új, markáns arculati elemekkel, valamint továbbfejlesztett elektromos hajtásláncokkal szerelve fel a több márka által forgalmazott modelleket.

Újabb autógyár zár be Európában 17

A mostani gyárbezárásban érintett, középső modellcsalád kétféle akkumulátorcsomaggal elérhető. Az 50 kWh kapacitású 224 km, a 75 kWh kapacitású 350 km maximális hatótávolságot kínál – ez a több fokozatban szabályozható regeneratív fékrendszernek köszönhetően meghaladja a korábbi értékeket. A 100 kW (136 LE) csúcsteljesítményű, 260 Nm maximális forgatónyomatékú villanymotor a modellfrissítés során nem változott.