Úgy tűnik igaza lesz azoknak, akik anno azt jósolták, hogy az önvezető midibuszok/furgonok az évtized második felében válhatnak a mindennapok részévé. Na, persze nem itt Magyarországon. Itthon ugyanis még csak pilot projekt szintjén sincs szó ilyesmiről a közösségi közlekedésben. Nem úgy Hamburgban, ahol a helyi közösségi szolgáltató, a Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein (VHH) és az eVersum megállapodott önvezető midibuszok forgalomba helyezéséről.
Az első öt példány 2025-ben gördülhet ki az utcákra, később pedig 20 darabosra növelnék a flottát. Az osztrák központú cég a 6,9 méter hosszú, kilenc ülőhellyel rendelkező midibuszát, az eShuttle MK II 400-ast adja bele az együttműködésbe. Az egyajtós, 12 tonna össztömegű buszok hajtásról 190 lóerős (140kW) csúcsteljesítménnyel rendelkező villanymotor gondoskodik, amely a 84 kWh kapacitású (nettó 76 kwh) akkumulátorról nyeri a működéshez szükséges energiát.
Az eShuttle teljesen moduláris felépítésű, ebből kifolyólag akár egészen rövid (5,4 méter hosszú), vagy hosszabb (8,4 m) kiadásban is készülhet. A magasság (3,15 m) és a szélesség (2,3) mindegyiknél adott. A modell teljes egészében alacsonypadlós és a gyári brosúra szerint teljes értékű, 1,2 méter széles, kétszárnyú ajtó biztosítja le és felszállást. Bár a busz megjelenése kissé extrém, utastere nem az. Teljesen szokványos, városi buszos elrendezéssel rendelkezik 1+2 soros székelrendezéssel, illetve az ajtóval szemben kerekesszékesek számára fenntartott peron résszel.
A tesztidőszakban az eVersum eShuttle midibuszok sofőrökkel és utasok nélkül fognak közlekedni Hamburg déli részén. Azt követően pedig utasokkal, majd a harmadik fázisban már gépjárművezetők nélkül. Ez vélhetően még nem jövőre, hanem 1-2 éven belül valósulhat meg. Üzemeltetésük az „Ahoi” projekt keretében történik meg, amelynek célja az önvezető járművek integrálása a már meglévő „hvv hop” shuttle szolgáltatásba.
Nem ez az egyetlen ilyen kezdeményezés Hamburgban. Nemrég jelentették be ugyanis, hogy a városközpontban önvezető iránytaxikat állítanak forgalomba. Ezekből ugyancsak 20 példány közlekedhet majd 2025 közepétől. Az ALIKE-projekt keretében, mintegy 26 millió eurós befektetéssel megvalósuló beruházás ugyanakkor nem a fent említett típussal, hanem a Holon Mover, valamint az Volkswagen ID.Buzz AD önvezető midi- és mikrobuszokkal válhat valósággá.