A hatósági, valamint műszaki engedélyeztetési folyamatot követően a GANZ-SOR EBN8 midibusz megkapta a szükséges típusengedélyt, amely lehetővé teszi, hogy 250 darabig megkezdődjön az új busz gyártása – tájékoztatta a Vezesst a GTKB Kft.
Ez azért mérföldkő az általunk is bemutatott midibusz számára, mert enélkül nem lehet az Európai Unió területén új járművet gyártani, illetve forgalomba helyezni. A teszteken számos műszaki és környezetvédelmi előírás teljesítését vizsgálták a szakemberek. A típusengedély kiadása után a midibusz megkapta a zöld rendszámot is, így már a közlekedés teljes jogú tagjaként róhatja a kilométereket a közutakon. A midibusz legutóbb Bábolnán szerepelt egy szakmai bemutatón, ahol a résztvevőket fuvarozta.
Készen állunk a sorozatgyártás beindítására, hiszünk benne, hogy a midibusz egy fontos piaci űrt tölt be, hiszen látjuk, hogy évről évre nagyobb az igény a közepes méretű elektromos buszokra” – jegyezte meg Pencz Rudolf, a bajai GANZ Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. (GTKB) ügyvezető igazgatója.
A GANZ-SOR EBN8 típusú midibusz, ahogy a neve is utal rá, 8 méter hosszú. Bár két ajtóval rendelkezik, az első csak egyszárnyú, ami ebben a kategóriában megszokott megoldásnak számít. A prototípus magyar-cseh koprodukcióban készült. A GTKB felelt a jármű szíve, tehát az elektromos hajtás kifejlesztéséért, míg a kocsiszekrény a SOR-tól érkezett. A legmagasabb hozzáadott értéket képviselő rendszer-integrációs és szoftverfejlesztési feladatok is Magyarországon zajlottak.
Az autóbusz 35 utas szállítására alkalmas, amiből 16 fő kárpitozott székeken foglalhat helyet. Egy feltöltéssel 300 kilométert tud megtenni. A midibusz mellett a GANZ töltőberendezéseket is kifejlesztett, egy OppCharge típusú, pantográfos gyorstöltőt és egy két töltőfejes, kábelcsatlakozós, 120 kW teljesítményű töltőberendezést. Az elektromos busz egyben a megújuló energián alapuló közösségi energiafelhasználás fontos alkotóeleme lehet. Akku-rendszerének köszönhetően képes arra, hogy energiát tároljon, vagy adjon vissza, és így az utasszállítás mellett energetikai feladatokat is ellásson.
Fontos megjegyezni, hogy bár az új magyar elektromos midi busz prototípus, maga a kocsiszekrény nem az. A SOR 2012 óta gyártja azt elektromos hajtással. A projekt közel 271 millió forintba került, amiből 239 millió forint uniós támogatásként állt rendelkezésre.