Ha valaki ma a buszvezetéshez szükséges D kategóriás jogosítvány megszerzésén gondolkozik, akkor egy fontos kitétellel találkozhat. Elméleti vizsgára ugyanis csak az bocsátható, aki már betöltötte a 21. életévét, vagy maximum három hónappal fiatalabb. Ez az előírás garantálja, hogy azok, akik sikeresen szereznek ilyen vezetői engedélyt, azok biztosan nem fiatalabbak 21 évnél.
A Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesülete (IRU) nyílt levelet fogalmazott meg az Európai Parlament számára, amelyben sürgetik a közösségi közlekedésben uralkodó munkaerőhiány minél gyorsabb csökkentését. Az IRU adatai szerint az Európai Unióban több mint 105 ezer betöltetlen álláshely van jelenleg. Az iparágban az átlagéletkor 50 év körül mozog és a jelenleg dolgozó hivatásos buszvezetőknek mindössze 3 százaléka fiatalabb 25 évnél. Magyarán a szakma erősen kiöregedőben van.
Szolid számítások szerint, ha nem tesznek semmit, akkor 2028-ra 275 ezer betöltetlen álláshely lehet. Ez jelentős ugrás lenne, de könnyen lehet, hogy az évtized második felében már autonóm üzemelésű buszokkal fogják pótolni a sofőrök egy részét. A trend egyik legnagyobb nyertese a török Karsan, amely egy midibuszt látott el önvezető rendszerrel. A távolsági utasszállításban azonban ez még biztosan nem alternatíva, éppen ezért a hivatásos gépjárművezetők hiánya ott számít a leginkább égető problémának.
Az Európai Parlament előtt heverő javaslat szerint más szabályokhoz is hozzá kellene nyúlni. Egyfelől leszállítanák a D kategóriás jogosítvány megszerzésének alsó korhatárát, másfelől pedig eltörölnék a fiatal járművezetők számára előírt kilométer-korlátozást a távolsági utasszállításban. A döntéshozók úgy látják, hogy ennek az 50 km-es értéknek a feloldása lehetővé tenné, hogy több fiatal köteleződjön el ez iránt a szakma iránt.
„A járművezetők növekvő hiányának kezelése és az ágazat vonzerejének biztosítása érdekében ki kell igazítani a hivatásos autóbusz-vezetőkre vonatkozó minimuméletkorra vonatkozó szabályokat. Az Európai Parlament álláspontja reális megoldást kínál ágazatunk sürgős szükségleteire. Arra kérjük az európai parlamenti képviselőket, hogy támogassák ezt az álláspontot” – hívta fel a figyelmet Raluca Marian, az IRU Európai Ügyekért felelős vezetője.
Az Európai Unióban mintegy 50 milliárd utazás valósul meg évente, vagyis egy kifejezetten nagy és jelentős piacról beszélhetünk.