A német konszern friss elképzelései szerint az évtized végére minden buszos szegmensben fog kínálni elektromos, illetve hidrogén-üzemanyagcellás változatokat. Ez nemcsak az európai, hanem a latin-amerikai piacra is igaz. 2039-re pedig már csak zéró lokális emissziójú autóbuszokat kívánnak forgalmazni Európában. A városi buszok terén ugyanakkor ez a célkitűzés már a következő évtized elejére megvalósulhat.

No more Euro VII

A Daimler Buses által tartott sajtótájékoztatón ugyanakkor nem csak a távlati tervekről esett szó.  “Szeretnénk részt venni a klímaváltozás elleni küzdelemben, ezért egy világos elektrifikációs stratégia megvalósítására fogunk törekedni. Legkésőbb 2030-ra csak és kizárólag szén-dioxid-semleges autóbuszokat kívánunk gyártani a városi buszok szegmensében Európában. Emellett úgy döntöttünk, hogy nem fogunk beruházni az Euro VII-es motorok fejlesztésébe, helyette minden erőforrásunkat a zéróemissziós és teljesen elektromos eCitaróra fordítjuk” – jelentette ki Till Oberwörder, a Daimler Buses vezetője.

Fontos hozzátenni, hogy a vállalat ezen céljának megvalósulását állami források is segítik. Dr. Volker Wissing, a német közlekedési és digitalizációs miniszter ugyanis elárulta, hogy összesen 1,25 milliárd euróval támogatja Németország az állami vagy önkormányzati tulajdonú közösségi szolgáltatókat annak érdekében, hogy flottájukat minél gyorsabb ütemben zéróemissziós autóbuszokra cserélhessék. A fókusz azonban nem csak a városi buszokon van, hiszen a sajtótájékoztatón elhangzottak szerint 2025-re bemutathatják a Mercedes-Benz első elektromos intercity-autóbuszát is.

Toyota-alkatrész kerül a Mercikbe 1

Együttműködés a Toyotával

Persze érthető, hogy a Mercedes-Benz eCitaro most prioritást élvez, hiszen eddig már több mint 600 darabot helyeztek forgalomba belőle. 2023-tól a tervek szerint üzemanyagcellás hatótávnövelővel fog készülni, amelyet a Toyota szállíthat a Daimler Busesnak. A japán gyártó által fejlesztett úgynevezett “high-tech üzemanyagcellás modul” (TFCM) feladata, hogy megnövelje az elektromos busz akkumulátorcsomagja által nyújtott hatótávot.  A TFCM2-F-60 lényegében egy második generációs modul, amely 60 kW teljesítményt ad le, és amely könnyen ráépíthető a busz tetejére, közvetlenül az akkumulátor és a hidrogéntartályok mellé. Ily módon a szóló eCitaro hatótávolsága 400 kilométerre, a csuklósé pedig 350 kilométerre növelhető. Az akkumulátor és az üzemanyagcella kombinációja hatótávnövelőként szükségtelenné teszi a nap közbeni töltéseket.

Toyota-alkatrész kerül a Mercikbe 2

2022 végtől pedig a Mercedes-Benz eCitaro elektromos buszok már a harmadik generációs NMC-akkumulátorokkal lesznek elérhetők. Ezekben a cellák 50 százalékkal nagyobb energiasűrűséggel fognak rendelkezni ugyanakkora súly mellett, ami azt jelenti, hogy az eCitaro egy feltöltéssel akár 280 kilométert is meg tud tenni.