Amióta világ a világ, azóta vannak különleges szállítmányok. Ezeknél fokozott odafigyelésre és szakmai felkészültségre van szükség, hogy egy esetleges balesetnél minimalizálni tudják a szerencsétlenség negatív következményeit. A most következő Scania Torpedo rendkívül különleges feladatokra, úgynevezett “radioaktív és hasadó” anyagok szállítására tervezték, amelyeket a veszélyes áruk szállításával kapcsolatos előírások (ADR) 7. veszélyességi osztályába sorolnak.

Nem véletlenül, hiszen ezen áruk esetében a radioaktív sugárzás az alacsonytól a maximálisig terjedhet. Éppen ezért kiemelten fontos ezek sértetlen – leginkább kazettákban és konténerekben – csomagolásban történő szállítása. Az erre a célra használt Scania T144G-t egy német, veszélyes árukkal foglalkozó vállalat számára építették a ’90-es években. A megfelelő felkészítés érdekében némi átalakításon esett át a svéd gyártmányú nyerges fülkéje, illetve egy speciális félpótkocsit is kapott. Az amúgy sem kicsi fülkéjét megtoldották egy személyszállító blokkal, amiben a rakomány biztosításáért felelős fegyveres biztonsági személyzet utazott.

Ilyen kamionra van szükség, ha radioaktív a szállítmány 1

Az extra hosszú, páncélozott kabin ellenére a kamion hossza még így sem haladja meg a 13 métert. Mindez annak köszönhető, hogy a radioaktív anyagok szállítására felkészített speciális, Achleitner pótkocsi mindössze 7,5 méter hosszú. A teljes szerelvény súlya pedig nem haladja meg a 25 tonnát. Bár ekkora súlyra egy szerényebb teljesítményű erőforrás is elegendő lett volna, az átalakítás során meghagyták a jármű orrában dolgozó V8-as, 530 lóerős erőforrást. A fülke alatti üzemanyagtartályokat pedig speciális szigeteléssel és védőborítással látták el.

Ilyen kamionra van szükség, ha radioaktív a szállítmány 2

Az elmúlt években a speciális Scania a legtöbb esetben fokozott rendőri biztosítással közlekedett, mivel fennállt a kockázata annak, hogy a szállítmány esetleg rossz kezekbe kerül. Arról nem is beszélve, hogy a teherautó miatt gyakran tiltakoztak a környezetvédők, mondván nem lenne szabad közúton ilyen veszélyes anyagot szállítani.

Utoljára 2018 novemberében volt látható közúton, amint a németországi  Nordenham kikötőben felvett egy Nagy-Britanniából érkezett radioaktív szállítmányt. Onnan 250 kilométeres utat tett meg egy Hannover melletti atomerőműbe. Azóta viszont nem tudni mi van vele.

Kövess minket a Facebook-on!
Forrás: 40ton.net
Kép(ek) forrása: 40ton.net, Ingo Wagner