Tavaly tavasszal kapta meg a típusbizonyítványt a japánok autóbusza, amelynek kipufogójából menet közben csak vízgőz távozik. A Toyota szakemberei nem ültek a babérjaikon és egy rakat utasbiztonság-növelő funkcióval látták el autóbuszukat. Az egyik ilyen a holttérfigyelő, amely jobbra, nagy ívben történő kanyarodás esetén figyelmezteti a vezetőt, ha a busz holtterében autó vagy biciklis tartózkodik, így segítve az ütközés elkerülését. A másik fontos funkció a tilos jelzésre való figyelmeztetés, amely amellett, hogy felhívja a sofőr figyelmét a piros jelzésre, megállás után még a zöldre váltásig fennmaradó időt is megjeleníti.

Szintén fontos fejlesztés, hogy a SORA immáron ütközésre figyelmeztető asszisztenssel is rendelkezik. Ha a busz elején elhelyezett radar úgy érzékeli, hogy fennáll a veszélye annak, hogy az autóbusz másik járművel, vagy egyéb akadállyal ütközzön, az asszisztens hangjelzéssel, valamint a kijelzőn megjelenő figyelmeztetéssel hívja fel a sofőr figyelmét. A fejlesztés a kormányzás támogatásával segíti elkerülni az ütközést.

Érdekesség, hogy a járművet vészhelyzeti megállító rendszerrel (EDSS) is ellátták, amellyel az utasok egyetlenegy gombnyomással állíthatják meg az autóbuszt. Az elv hasonlít a vonatokon és a villamosokon alkalmazott vészfékhez és az EDSS aktiválásával a jármű folyamatos, egyenletes lassítást, majd megállást hajt végre az utasok biztonsága érdekében. Amint a busz lassítani kezd, az utasokat villogó piros fények és hangjelzés figyelmezteti a veszélyhelyzetre.

Toyota SORA

A SORA a Sky, Ocean, River, Air (ég, óceán, folyó, levegő) szavakból kialakított betűszó, amely a víz természetes körforgására utal. A 10,52 méter hosszú és 2,49 méter széles autóbuszt 228 kW-os hidrogén-üzemanyagcellával, valamint két darab egyenként 113 kW-os (154 lóerős) elektromotorral látták el. Utasterében 22 ülőhely és 56 állóhely található. Az autóbusz biztonságosabbá tételéhez a Hino és az Isuzu fejlesztései is hozzájárultak, ez a két japán cég fejlesztette ki ugyanis a SORÁ-ban alkalmazott vészhelyzeti megállító rendszert, az ütközésre figyelmeztető rendszert, az ITS Connect jármű- és az infrastruktúra közötti kommunikációs rendszert. A járműkonvoj információs szolgáltatás, valamint a járműkonvoj felismerő funkciót pedig a két vállalat a Toyotával közösen alkotta meg.

Konvojozni is tud 

A biztonsági funkciók mellett a Toyota hidrogéncellás buszát a világon először konvojozásra alkalmas rendszerrel is felszerelték. Mindezt az ITS Connect járműkonvoj információs szolgáltatás teszi lehetővé, amely az autóbuszokra, azok sorrendjére, valamint a konvojban közlekedő járművek közötti távolságra vonatkozó információk figyelembevételével megakadályozza, hogy a konvoj tagjai a megállókban, vagy a közlekedési lámpáknál elszakadjanak egymástól.

Az autóbuszok a járművek közötti kommunikációs csatornán keresztül megosztott információk alapján képesek gyorsan reagálni az elöl haladó busz gyorsításaira és lassításaira, így a buszok zökkenőmentesen követhetik egymást. A rendszer pedig a kijelölt buszutakon közlekedő konvoj egyes tagjainak segít fenntartani az állandó járműközi távolságot, illetve a konvoj mögött haladó járművek állandó sebességét. Szükség esetén pedig a beépített ITS-rádió segít megnyújtani a zöld jelzés időtartamát annak érdekében, hogy a konvoj utolsó tagja is átjuthasson a lámpán.

A SORA tehát amellett, hogy előremutató technológiát alkalmaz, egyben az egyik legbiztonságosabb városi autóbusznak is számít jelenleg a világon. Ki tudja, mi maradt még a tervezőasztalon, az is lehet, hogy a japánok már látják, mi lehet a következő fejlesztés a SORA számára.

Forrás: Toyota