Az egészségesebb városi levegő érdekében született meg a Mercedes-Benz teljesen elektromos autóbusza, az eCitaro, amelyet az idei hannoveri IAA kiállításon láthatott először a nagyközönség.

A zéró károsanyag-kibocsátással üzemelő jármű az egyik legsikeresebb városi autóbuszcsaládra, a Citaróra épül, melyből már több mint 50 ezer darab talált gazdára világszerte. Néhány fontos dologban azonban eltér tőle. Az egyik legészrevehetőbb különbség a jármű homlokfala, az eCitaro ugyanis megkapta a korábban bemutatott, Mercedes-Benz CityPilot önvezető autóbusz karakteres megjelenését. A modell már messziről felismerhető a mélyen a szélvédő alá, egészen a lökhárítóig nyúló zongoralakk-fényezésről, a kicsi, elegáns fényszórókról, valamint a két hosszan elnyúló krómcsíkról. További lényeges különbség, hogy az autóbusz megnövelt belső magassággal, valamint megerősített karosszériával készül.

Az új elektromos Citaro az idei hannoveri IAA haszonjármű kiállításon mutatkozott be a nagyközönség számára.

Tágas, komfortos utastér

Az utasok le- és felszállása széles lengőajtókon keresztül történik. Az utastér befogadóképessége eléri a 88 főt, ami nem megy a komfort és kényelem rovására. Az autóbusz utasterét a mai elvárásoknak megfelelően alakították ki. A jármű teljes egészében alacsonypadlós és csak a második ajtótól vannak dobogók a City Star Eco utas ülések alatt. A belső tér annak ellenére tágas, hogy mindkét oldalt dupla üléspárokat építettek be, a középső részen pedig nagy peronrészt is kialakítottak a kerekesszékkel és babakocsival utazók számára. A második ajtónál egy kihajtható rámpa áll rendelkezésre a mozgássérültek fel- és leszállásának megkönnyítése érdekében.

Az eCitaro összesen 88 utas szállítására alkalmas.

Az utasok tájékoztatását 29 colos képernyő szolgálja, melyen nemcsak az aktuális járatinformációk, hanem akár reklámok vagy más videók is megjeleníthetők. Az eCitaro tervezői az utasok komfortérzetének növelése érdekében 13 USB csatlakozót építettek be, amelyekkel az autóbuszon utazók tölthetik okostelefonjaikat az utazás ideje alatt. A megfelelő utastéri hőmérsékletről új, teljesen automatikus klímaszabályozó gondoskodik, amely 40%-kal kevesebb energiát használ fel a légkondicionáló, a fűtőrendszer és a ventilátorok működtetésére, mint a dízeles Citaróban alkalmazott megoldás.

Környezetbarát hajtáslánc

Az eCitaro csendes és tiszta működésű, hangja a villamosokét idézi. Hajtásáról két, egyenként 125 kW teljesítményű aszinkronmotor gondoskodik, amelyeket a kerékagyak mellett, a hátsó ZF AVE 130 gyártmányú portáltengelynél építettek be. Az autóbusz mozgatásához szükséges áramot lítiumionos, Samsung cellás akkumulátorok biztosítják. Az alapkivitel esetén hat akkumulátor-csomaggal szerelik a járművet, melyből kettő a tetőn, négy pedig a jármű hátsó traktusában kapott helyet. Az autóbuszt maximum 10 darab akkumulátorcsomaggal lehet felszerelni, melyek együttes teljesítménye eléri a 243 kWh-t. Hatótávolsága teljes mértékben az üzemeltető igényeihez szabható, emellett a Mercedes-Benz 5 éves garanciát kínál az akkumulátorokra.

A Mercedes-Benz hajtáslánca.

Az elektromos autóbuszoknál kulcskérdés a jármű önsúlya, hiszen minél nagyobb egy autóbusz hatótávolsága, annál több akkumulátorra van szükség, ami nehezebbé teszi a járművet. Ezt a kérdést sikeresen hidalták át a Mercedes-Benznél, hiszen az eCitaro még maximális akkumulátorkapacitás esetén sem nyom többet 13,44 tonnánál, ez nem sem sokkal nagyobb önsúly a dízel változathoz képest. Az eCitaro össztömege pedig nem haladja meg a 19,5 tonnát, így megfelel a hatályos európai uniós és hazai előírásoknak.

Az eCitaro teljesen feltöltött akkumulátorokkal a rendkívül energiaigényes nyári hónapokban is legalább 150 kilométert tud megtenni a SORT2-es mérési ciklus szerint. Ez, a „legpesszimistább” érték az jelenti, hogy a napi belvárosi viszonylatokat akár egy feltöltéssel is teljesíteni tudja. Kedvezőbb körülmények között ugyanakkor akár 250 kilométer is megtehető vele. Jelen pillanatban az energiatároló egységek a legelterjedtebbnek számító Combo 2-es töltővel tölthetők. Ez a csatlakozófej egyaránt képes az egy-, illetve háromfázisú a váltakozó áramú lassabb töltésre, valamint a nagy teljesítményű, egyenáramú gyorstöltésre.

Az eCitaro hátfala megőrizte a dízeles változat dizájnelemeit.

A jövő évben megjelenhet a modellnél a pantográfos megoldás is, amellyel a végállomásokon, vagy a felsővezetékkel ellátott viszonylatokon történő gyorstöltés valósítható meg. A tervek szerint a Mercedes-Benz üzemanyagcellás hatótávnövelőt is kínálni fog az eCitaróhoz, így még nagyobb távolságokat lesz képes megtenni egy feltöltéssel.

Forrás: King of the Road