A csecsemővel történő utazás leginkább a távolsági járatokon lehet kérdéses, hiszen ezeken a viszonylatokon közlekedő magas padlós buszok többnyire nem rendelkeznek peron résszel (a helyköziek, helyiek viszont igen), így ha messzire megyünk az országhatáron belül, a babakocsit mindenképp a csomagtérbe kell rakni, a gyermeket pedig… Nos, hova is?

Mielőtt belekezdenénk, egy dolgot fontos leszögezni: az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. (ÉNYKK) tájékoztatása szerint a 12 hónapnál fiatalabb gyermek autóbuszon történő szállítása esetén a baba elhelyezése a szülő vagy gondviselő felelőssége. A társaság nem teszi kötelezővé sem a babakocsi, sem a gyermekhordozó használatát. Az ÉNYKK üzletszabályzata értelmében a kisgyermek elhelyezése és felügyelete minden esetben a szülő, vagy a kísérő feladata. Neki kell eldöntenie, hogy a babát – ha van rá mód – gyermekkocsiban, vagy autós babaülésként is használható babahordozóban, esetleg felcsatolható babahordozóban szállítja a buszon.

Ő ugyan már nem csecsemő, de egy dublini szolgáltató nemrég azzal kedveskedett a szülőknek, hogy félszáznál több buszt ISOFIX-rögzítő pontokkal szerelt fel.

A közlekedési szolgáltató szerint a kisgyermek babakocsiban csak rögzített állapotban és a gyermek bekötése esetén szállítható. Ha ez nem megoldható – mert mondjuk nincs a buszon ilyen peron – akkor a szülő, vagy a gondviselő még mindig dönthet úgy – és most jön a lényeg -, hogy a gyermeket külön ülésen, babahordózóban, vagy gyermekülésben helyezi el a buszon. Ez jó hír, ráadásul a hat éven aluli gyermekek menetrend szerinti autóbuszjáratokon díjmentesen utazhatnak. Más kérdés viszont, hogy a babahordozót – ISOFIX híján – hárompontos biztonsági övvel kellene rögzíteni, ami nem minden ülésnél áll rendelkezésre, sőt.

Egy példa arra. hol lehetne az utastérben babahordozót elhelyezni: a kép bal oldalán látható térelválasztó mögötti üléspárnál van hárompontos biztonsági öv.

A Scania Hungaria Kft. szerint az új autóbuszoknál nem minden ülésnél kötelező a hárompontos öv. “Az előírások szerint amelyik ülés előtt nincs másik utasülés, oda hárompontos biztonsági övet kell szerelni, a többi ülőhelynél elegendő a kétpontos” – hívta fel a figyelmet Küzdy László, a Scania Hungaria Kft. autóbusz-értékesítője. Hozzátette: ennek megfelelően az első sorban található üléseket, az utaskísérőét, illetve az utolsó sor középső ülését szokták hárompontos övvel felszerelni.

2016 nem a szülők éve volt

Bár nem tartozik szervesen a témához, azért a BKK-nak is feltettük a kérdést: hogyan lehet biztonságosan utazni csecsemővel a budapesti járatokon?

A közlekedésszervező cég szerint a budapesti tömegközlekedési járműveken a babakocsival az akadálymentes helyre célszerű beállni és azt a saját fékével javasolt befékezni. Ezeken a helyeken a jármű feliratozása vagy matrica jelzi a babakocsival utazók elsőbbségét, ezért a BKK kéri az utasokat, hogy segítsék a gyermekekkel közlekedőket ezen helyek szabaddá tételével. A társaság szerint ugyanakkor a városi közúti, valamint kötött pályás, vasúti közlekedés forgalmi körülményei nem indokolják a babakocsi-rögzítő eszköz rendszeresítését a járműveken.

A BKK érdekességképpen még azt is elárulta, hogy a szokványosnak számító talált tárgyak (esernyő, sapka, sál, kesztyű) mellett előfordultak babakocsik is. 2016-ban például 5 darab elvesztett babakocsit találtak a BKV munkatársai, míg tavaly és idén egyetlenegyet sem adtak le. Az utasok a talált tárgyakat egyébként a forgalmasabb csomópontokban, végállomásokon, a forgalomirányító helyszíneken, valamint a BKK Ügyfélközpontokban adhatják le.

Gyerekkel utazni néha kész lázadást jelent.

A másik kérdés természetesen az üléstávolság, hiszen a babahordozók eltérő méretűek, ahogy a buszok üléstávolsága sem egyforma. Tehát hiába a lelkesedés, még akkor sem tudná a szülő a buszon minden ülésen maga mellé tenni a gyermekét, ha azok mindegyike fel lenne szerelve hárompontos övvel. Az üléstávolsággal kapcsolatos információkat pedig végképp képtelenség fellelni a szolgáltatók honlapján. Éppen ezért a szakértő tanácsainak megfelelően jegyvásárlásnál érdemes olyan helyet foglaltatni, mely előtt nincs másik ülés, mert ott nagy valószínűséggel lesz hárompontos öv. Az első sorban általában mindig nagyobb tér áll rendelkezésre, ezért várhatóan ott kell a legkevesebb kompromisszumot kötni.

Megkérdeztük a témában az Innovációs és Technológiai Minisztériumot is, mely a KRESZ idevonatkozó rendelkezéseit küldte el nekünk. Ezek alapján a menetrend szerinti, valamint különjárati személyszállítást végző autóbuszban nem kell rögzíteni a gyermeket gyermekbiztonsági rendszerben (vagyis babahordozóban, vagy gyermekülésben). Azt hiszem, nem túlzás azt állítani, hogy ez a szabályozás idejétmúlt, hiszen egy esetleges borulásnál vagy ütközésnél nagyon nem mindegy, hogy a gyermek és a mellette ülő szülő megfelelő módon van-e rögzítve. Szülőként pedig az ember azt szeretné, hogy gyermeke a lehető legnagyobb biztonságban legyen egy esetleges balesetnél.

Forrás: Vezess