Ahogy korábban beszámoltunk róla, Moszkva 2021-től csak elektromos buszokat helyezne forgalomba. Nem csoda, hogy a jelentősebb gyártók Oroszországban nagy hangsúlyt fektetnek az akkumulátortechnológiás buszok fejlesztésére. Ilyen a GAZ-csoport is, mely évek óta tökéletesíti prototípusait.

Az új elektromos buszt az orosz főváros polgármestere, Szergej Szobjanyin és a moszkvai régió kormányzója, Andrej Vorobjov jelenlétében mutatták be. Nem véletlenül, ugyanis egy megállapodást is aláírtak a LiAZ-gyár vezetőivel arról, hogy a jövőben jelentősen megnövelik a moszkvai régió ipari potenciálját. A bemutatott autóbuszt a GAZ-csoport a Moszkvai Állami Műszaki Egyetemmel közösen fejlesztette ki.

Az új alacsonypadlós busz lényegében a LiAZ-5292-es továbbfejlesztett változata, igaz, szinte már alig hasonlít rá. Nem csoda, hiszen ez már a harmadik prototípus 3 éven belül. A most bemutatott jármű kifejlesztésekor figyelembe vették az előző prototípussal szerzett tapasztalatokat, az ugyanis 2017 első félévében Moszkvában rótta az utakat és ez idő alatt legalább 25 ezer utast szállított.

Összesen 85 utas szállítására alkalmas az új elektromos LiAZ.

A legfontosabb változtatás maga az akkumulátortechnológia, ugyanis a korábbi lítium-mangán helyett lítium-titán energiatároló egységeket építettek be. Ezek előnye, hogy ultragyors töltéssel 10-18 perc alatt újratölthetők, ennek köszönhetően akár 350 kilométert is meg tud tenni egy nap. Szintén újdonság, hogy ez a jármű már kétzónás HVAC-rendszert használ, mely legalább 300-féle paraméter, többek között a légkondicionáló, a fűtés és a térdeplőrendszer szabályozását teszi lehetővé.

Az akkumulátorcsomag védőburkolata hullámos lett a korábbi sík borítással szemben, így olyan, mintha két jókora, zárható tetőbokszot cipelne magával a jármű. De a dinórajongók számára egy spinoszaurusz látványát is idézheti. A jármű frontrésze jóval szolidabb lett a második prototípusénál, a szélvédő és a lökhárító közötti zongoralakk-fényezés pedig letisztult hatást kelt.

A második prototípust, az elektromos LiAZ 6274 fél évig nyúzták Moszkvában.

Az utasok három széles utasajtón juthatnak fel az utastérbe, melyben az ülőhelyek száma változatlanul 27. Az állóhelyekből viszont kicsivel kevesebb lett: a korábbi 63-mal szemben ezen a buszon 58 áll rendelkezésre. A buszon utazók biztonsága érdekében az utasteret fedélzeti kamerarendszerrel is ellátták.

Bár az autóbuszt a moszkvai tömegközlekedési igényeknek megfelelően fejlesztették ki, a gyártó bízik abban, hogy a nagyobb európai városok is látnak majd fantáziát a GAZ-csoport új elektromos autóbuszában. Nem mellesleg Moszkva jelenleg egy kínai elektromos buszt tesztel, korábban pedig már finn és fehérorosz akkumulátortechnológiás buszok is jártak az orosz fővárosban.

Forrás: GA3