A svéd gyártó egy Stockholm melletti, használaton kívüli kifutópályán tesztelte fejlesztését. A kísérlet során négy Scania kamion haladt libasorban, és ugyan valamennyiben ült sofőr, csak a legelöl haladó nyerges vontatót kellett ténylegesen emberi erővel kormányozni. A másik három teljesen automatikus üzemmódban közlekedett.

A teszt során egy személyautó többször bevágott egy-egy konvojozó teherautó közé. Az automatika a váratlan szituációkat megfelelő módon kezelte és a követési távolság növelésével lehetővé tette, hogy az autó biztonságosan beférjen a kamionok közé. Miután a személyautó elhagyta a kamionok sávját, azok újra felzárkóztak az eredetileg beállított, automatikus követési távolságra.

Konvojozás (“platooning”)

A konvojozás egy olyan módszer, amely lehetővé teszi, hogy a járművek szorosan zárt alakzatban közlekedjenek az utakon, csökkentve ezáltal az autópályák leterheltségét. Ez a fejlesztés magában foglalja az intelligens technológiák használatát és az önvezető járművek technológiájának legújabb innovációit.

A konvojozás során egy vezérjárművet automatikusan követi a konvojban részt vevő többi. A vezérkamion mögött haladó szerelvények rendszerei a fejlett vezeték nélküli internetkapcsolaton keresztül érkező információkat (külső kamerák képei, aktuális sebesség, radarok) feldolgozva automatikusan döntenek a gázadásról, fékezésről, illetve a kormányzásról. A módszer előnye, hogy egyrészt csökkenti a sofőrök leterheltségét, másfelől pedig akár 15-20 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el.

Szinte már valamennyi nagy európai gyártó képes a konvojozásra. Ezt 2016-ban egy közös tesztben is bizonyították. A Volvo Trucks pedig tavaly Magyarországon először mutatta be a technológia működését, ráadásul élesben, az M1-es autópályán.

A tesztben részt vevő szakemberek fékteszteket is végrehajtottak, hogy kipróbálják, milyen hatékonyan tudják lereagálni a konvojozó kamionok a vezérjármű közúti viselkedését. A Scania kísérletei bebizonyították, hogy a legelöl haladó jármű fékezése esetén az őt követő kamionok is azonnal fékezni kezdenek. A Scania bízik abban, hogy három éven belül sor kerülhet a továbbfejlesztett technológia éles, közúti tesztjére.