1983-ban gyártották, de mindössze 35 ezer kilométer van abban a Rába Tü-4-es habszállítóban, amelyet nemrég tettek fel az egyik haszonjárműves oldalra. A hirdetés szövege szerint a jármű korábban Szombathelyen szolgált. Ami viszont ennél is fontosabb, hogy kitűnő állapotnak örvend, éppen ezért könnyebb lenne megmenteni az utókornak, mint mondjuk egy teljesen leharcolt teherautót.

A kis futásteljesítmény talán annak köszönhető, hogy a habszállítókat általában olyan helyeken vetik be, ahol vízzel oltás nem célravezető megoldás, így például nagy kiterjedésű éghető folyadékok meggyulladása esetén. Szerencsére ilyen nem gyakran fordul elő, így a 34 éves járműbe valóban kevés kilométer került az elmúlt évtizedekben.

A speciális, magyar gyártmányú habszállító Rába-MAN U 26.230. DF 02 alvázra épült éppen olyanra, mint a Rába-Simon Snorkel emelőkosaras tűzoltójármű is. Hajtásáról 10.694 cm³ lökettérfogatú, 230 lóerős, közvetlen befecskendezéses dízelmotor gondoskodik. Ennek nem kevés össztömeget, összesen 22,5 tonnát kell megmozgatnia, végsebessége ugyanakkor nem haladja meg a 62 km/órát.

Dacára a magyar gyártmányú főegységeknek, szivattyúrendszere az osztrák Rosenbauer-től ered. A jármű 6000 literes habképző anyag tartállyal rendelkezik, örvényszivattyúja pedig 4500/liter percenkénti folyadékszállításra alkalmas. A Rába Tü-4-es habszállítót jelenleg másfél millió forintért árulják. Remélhetőleg legalább egy példány megmenekülhet az utókor számára ebből a típusból.

A fenti kép illusztráció. A fotó készítője az Üllői Önkéntes Tűzoltó Egyesület. 

Forrás: Aranyi Péter