Önjáró teherszállító eszközök? Jól hangzik, de van ennél egyszerűbb, foglalkoztatásbarátabb, ám legalább ugyanannyira futurisztikus megoldás is.
A svéd Einride fejlesztette ki azt a T-Pod teherjárművet, amelynek nincs ugyan pilótafülkéje, sőt, bizonyos manőverezési funkciókat képes önállóan végrehajtani, ám útja java részében hús-vér sofőr vezeti – a távolból. Az elképzelés nem új keletű, katonai felhasználásban régóta léteznek olyan kémrepülőgépek, amelyek pilótái a frontvonaltól távol, viszonylagos biztonságban ülnek, és távirányítással működtetik a repülőt.
A T-Pod esetében ugyanez volna a helyzet – nagy előnye a megoldásnak, hogy a kamionsofőr minden este hazamehet, saját ágyában alhat, majd reggel folytathatja útját a világ (na jó, az ország) másik végében.
A jármű napokban leleplezett prototípusa 7 méter hosszú, 15 szabványos raklap fér el rajta, maximális össztömege 20 tonna, és egy feltöltéssel (ja, persze, elektromos) 200 kilométert képes megtenni.
Ez utóbbi lehet a technika Achilles-sarka; ekkora távolságokon nem érvényesülnek feltétlenül a sofőrnélküliség előnyei. Ugyanakkor valahol el kell kezdeni – a svédek itt kezdik, és elvileg még az év vége előtt közútra viszik a prototípust, hogy valós környezetben teszteljék azt tovább.
A tervek szerint 2020-ra akár 200 T-Pod is róhatja Svédország útjait.