A német gyártó 2012-ben vágott neki a ComfortClass 500-as generáció piaci bevezetésének. Ezt követte a TopClass 500-as család, melynek gyártása három évvel kezdődött az ulmi üzemben. Persze azért a németek még a korábbi, négyszázas szériához tartozó S 431 DT-t sem hagyták érintetlenül, ugyanis 2015-ben sok fontos fejlesztést pakoltak bele. Az S 431-es DT-t leváltó utód azonban többet képvisel egy egyszerű ráncfelvarrásnál. Emellett mind formatervében, mind a belső terében szervesen illeszkedik az 500-as típuscsaládba.

A Setra nem ma kezdte az emeletes buszok gyártását, ugyanis ezen a téren majd’ 36 éves tapasztalattal rendelkezik. Az elsőt (S 228 DT) még 1981-ben mutatták be az IAA haszonjármű-kiállításon. Ebből 1104 darabot gyártottak le a következő generációs változat sorozatgyártásáig, mely 1993-ban indult el. A második generációs modell (S 328 DT) sikere visszafogottabb volt, mivel 2002-ig “csak” 780 darab kelt el belőle. A legnépszerűbb kiadás egyértelműen a most leváltott S 431 DT volt, hiszen ebből az elmúlt 15 évben legalább 2300 darabot adtak el. Ebből kifolyólag érthető, hogy a Setra nem siette el az utód bevezetését.

Az új Setra emeletes busz 0,35-ös légellenállási együtthatóval büszkélkedhet.

Az új S 531 DT karosszériájának paraméterei érdemben nem változtak az elődhöz képest, hiszen 14 méter hosszú, 4 méter magas és 2,55 méter széles. A 26 tonnás össztömeggel rendelkező jármű méretek terén elmegy a falig: maximálisan kihasználja a háromtengelyes emeletesek számára biztosított dimenziókat. Az első és második tengely között 6,7 méter, míg a B és C tengely között 1,35 méter távolság van. A túlnyúlás a kerekeknél minimális, hiszen elöl 2,7 méter, míg hátul 3,24 méter, így a jármű optimális stabilitással rendelkezik. Ezen paraméterekkel megközelítőleg 23 méteres fordulókörrel büszkélkedhet.

Komfort és elegancia 

Az új emeletes Setra utasterében maximum 83 utasülés helyezhető el. Ezek a már jól ismert Setra Voyage Ambassador típusú ülések, melyek széles fejtámasszal, vastag karfával és karakteres megjelenéssel rendelkeznek. Valamennyi ülést kétpontos biztonsági övvel szerelték, de az utaskísérő és a sofőr ülését hárompontos övekkel látták el. Az utastér stílusa és anyaghasználata a Setra buszokban megszokott eleganciát képviseli.

A jó szokásokhoz híven alul lounge-rész is van.

Az alsó traktusban szembefordított ülésekkel és széles asztalokkal növelték meg a komfortot. Az emeleten pedig a közlekedőfolyosó felett a Setra-hagyományoknak megfelelően üvegtetőket helyeztek el a bezártságérzet csökkentése érdekében. Az ülések felett található olvasólámpák LED-technológiával készülnek, ennek megfelelően hatékonyak és takarékosak is egyben. Emeletes buszok nem létezhetnek konyha és WC nélkül. Ezek az alsó szinten, a második ajtónál kaptak helyet. A konyharészen ráadásul két darab, negyvencsészés kávégépet is elhelyeztek.

A járművön emellett több 19 colos LCD-monitort is beépítettek, melyek egy központi szórakoztatórendszerrel vannak összekötve. Természetesen az utasok saját elektronikus eszközeiket is használhatják, hiszen üléspáronként egy 230 voltos dugalj áll rendelkezésre.  A csomagok tárolására pedig 8,4 köbméteres raktér szolgál, mely a második ajtótól érhető el.

Az utastér világos, ami a jó anyaghasználatnak és a napfénytetőknek is köszönhető.

Biztonság a fókuszban

Az S 531 DT az első busz a világon, melyet a negyedik generációs aktív vészfékrendszerrel (ABA 4) szerelnek. Ez már a gyalogosvédelemre is képes, azaz a busz előtt váratlanul felbukkanó gyalogos esetén automatikusan fékezni kezdi a járművet. Ez az asszisztens a radarjelek segítségével a busz orra előtt 250 méterre található távolságban képes felismerni a váratlan akadályokat 0 és 100 kilométer/óra közötti sebességtartományokban. A hirtelen felbukkanó gyalogosokat pedig 80 méterről érzékeli 50 kilométer/órás sebességig.

A biciklisek és a gyalogosok védelmében a Setra a világon elsőként oldalvédelmi asszisztenssel is ellátta a járművet, mely segíti a buszsofőr tájékozódását a jármű környezetében felbukkanó kerékpárosok, gyalogosok, vagy más egyéb objektumok tekintetében. Ez  a fejlesztés egyébként már egy éve elérhető a Mercedes-Benz teherautóknál.

Az újdonságok mellett természetesen megmaradtak a már jól bevált biztonsági asszisztensek is. Így az elektronikus menetstabilizálón (ESP)  kívül lejtmeneti fékezést szabályozó (CBL), valamint sávtartó asszisztenssel is rendelkezik, de nem szabad megfeledkezni a Setra buszokban alkalmazott elülső ütközésvédelmi rendszerről sem. 2015 óta ráadásul már a nappali és távolsági LED-világítás is az alapfelszereltség részét képezi, nincs ez másképp az új generációs változatnál sem.

A jövendőbeli üzemeltetők kétféle műszerfal közül választhatnak.

Erős Merci-blokk

Az autóbusz hajtásáról OM 471-es, hathengeres erőforrás gondoskodik, amely már a Mercedes buszokban és teherautókban is bizonyított. A 12,8 literes, 510 lóerős (375 kW) dízel blokk 2500 newtonméteres nyomaték leadására képes 1100 percenkénti fordulatszám mellett. Az Euro VI-os károsanyag-kibocsátási normákat teljesítő erőforráshoz nyolcsebességes GO-250 PowerShift váltó csatlakozik.

A gyártó tájékoztatása szerint ezzel az erőforrással az üzemeltetők akár 3000 literes gázolaj-megtakarítást érthetnek el évi 100 ezer kilométeres futásteljesítmény esetén. Az új Setra emeletes busz nemcsak ezért, hanem attraktív megjelenésért és gazdag biztonsági felszereltségéért lehet a szolgáltatók kedvence.