Az előírások szerint a fuvarozónak gondoskodnia kell a rakomány megfelelő rögzítéséről, ez az építési törmelékszállítás kapcsán is érvényes, vagyis megfelelő módon kell lefedni a dömper, vagy a pótkocsi teknőjét. Sokszor lehet azonban látni olyan sittszállító teherautókat, ahol láthatólag nem gondoskodnak erről, így aztán meg lehet érteni azokat, akik aggódnak, hogy a kisebb nagyobb föld, beton, vagy más darabok elszabadulnak és kárt tesznek a közúton közlekedő autókban. Ha  megvan a baj, sokszor tanácstalanok vagyunk, mit is tehetnénk.

Betörik a hátsó ablak

Sajnos én is saját példámon keresztül ismertem fel mit a teendő ilyen helyzetben. Tavaly nyáron, egy napsütéses reggelen autónkkal éppen Gödöllő felé tartottunk feleségemmel az M3-as autópályán, amikor elhaladtunk egy sittszállító, billencses teherautó mellett. Egyszer csak hatalmas robbanást hallottunk, mintha kalapáccsal betörték volna az egyik ablakot. Hátra pillantottam és láttam, hogy jobb oldalt, a feleségem mögötti hátsó ajtó ablakán rögbilabda méretű lyuk keletkezett és süvített be a menetszél. Az ablak percek alatt megadta magát és szilánkok szétszóródtak az utastérben.

Mintha egy rögbilabdával törték volna be.

Azonnal lelassítottam, megpróbáltam félrehúzódni, hogy megálljak, de akkor még az M3-as azon szakaszán a középső betonfal építése miatt ideiglenesen megszüntették a leállósávot. Mivel az eset a pótkocsis dömper mellett történt, azonnal tudtam mi lehet a baj forrása, ezért ha nem is tudtam megállni, a megengedett legkisebb sebességgel haladtam a szélső sávban, reménykedve, hogy legalább a rendszámát le tudom olvasni. Ez sajnos nem sikerült, mert a teherautó sofőrje hirtelen annyira lelassított, hogy nem tudtam bevárni. Holott még messze volt a munkaterülettől, annak bejárata még kilométerekkel arrébb volt.

„Jelentkezzen a munkaterületen”

Végül gázt adtam, majd az első kihajtónál elhagytam az autópályát, ami egyébként is indokolt lett volna, mert az az eredeti úti célunkhoz vezető út volt. Úgy gondoltam, hogy ez nem maradhat annyiban, hiszen az ablak mégsem magától törött be és egy sima kőfelverődéstől nem hasad ki egy vastag vízszintes sáv az ablakból. Emellett átvillant az agyamon, hogyha ez kicsivel hamarabb történik, akkor elképzelhető, hogy a feleségemet egyenesen a kórházba kellett volna vinni.

Leparkoltam a Gödöllői Autópálya Mérnökségnél, ahol próbáltam tájékozódni arról, hogy mi ilyenkor a teendő. A Magyar Közút portásablakánál ülő úr kérdésemre a betört ablak kapcsán azt tanácsolta, hogy menjek ki az építkezésre és keressem meg a felelőst. Magyarul hajtsak be egy építési területre személyautóval és ott kóringásszak így civilbe.

Így kellene letakarni a billencs teknőjét, hogy ne éljen külön életet a sitt.

Maradt a rendőrség

Mivel a Magyar Közútnál nem mutatkoztak túlságosan segítőkésznek, gondoltam, hogy akkor a rendőrséghez fordulok, bízva abban, hogy az autópálya kamerái láttak ebből az egészből valamit. A telephely mellett közvetlenül található a PMRFK-RI Közlekedésrendészeti Osztály Autópálya Alosztályának gödöllői kirendeltsége, ahol elmondtam mi történt és megmutattam a járművet is. Ezt követően felvették a jegyzőkönyvet, majd lefotózták a sérült ablakot. Ezután nekiláttak a munkának.

Háromnegyed óra elteltével hívtak, hogy megtalálták a vétkest, aki hajlandó aláírni a kék-sárga papírt. Visszamentem a telephelyre, majd a törzszászlós kivitt a helyszínre és személyesen is találkozhattam azzal, aki azt a teherautót vezette, melyről sikerült pontos leírást adnom. Mint kiderült a törmeléket szállító félpóton nem volt rendesen rögzítve a rakomány, ezért egy leeső nagyobb kő betörte az ablakot. Szerencsére elismerte a felelősségét, így már bízhattam abban, hogy az alvállalkozó cascójának terhére elintézik a biztosítást.

Szerencsés végkifejlet

Ezt követően bejelentést tettem az üzemben tartó biztosítójánál, ahonnan ki is jött három munkanapon belül a kárszakértő. A kárszakértő megérkezéséig nem szabad kitakarítani az autót és házilag se próbáljuk meg kijavítani a sérülést, mivel a szakember dolga, hogy a keletkezett kárt dokumentálja. A kárszakértő az autó megtekintése után közölte, hogy végezzem el a javítást saját szerviznél, majd kérjek róla számlát. A Porsche Buda egy nap alatt cserélni tudta a hátsó üveget, melynek teljes költsége közel 30 ezer forintba került. Egy hónappal később a biztosító elutalta az összeget a bankszámlára.

Jól látható tehát, hogy esetünkben a gyors rendőri intézkedés segített, hiszen más szereplők nem voltak érdekeltek a probléma megoldásában.