A 19 hazai vállalatot tömörítő Magyar Autóbuszgyártó Klaszter megvizsgálja annak a lehetőségét, hogyan tudnának a tagvállalatok csatlakozni a Volvo és a Rába együttműködésében megvalósuló buszgyártáshoz. Ugyan a szerződés részleteit még nem ismerik, de a klaszter tagvállalatainál megvan az a szaktudás, amelynek révén be tudnának kapcsolódni a két nagyvállalat együttműködésébe.

A szervezet elnöke, Fórián István nem tartja feltétlenül rossznak a Rába és a Volvo együttműködését, ha az ténylegesen piacbővülést eredményez az autóbuszgyártásban tevékenykedő magyar vállalatok számára.
 
Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke viszont tiltakozik Volvo-Rába megállapodás ellen. A magyar autóbuszgyártók kapacitásuk kiépítésére az elmúlt években 5 milliárd forint feletti beruházást hajtottak végre.

Jelenleg legalább 30 darab magyar tervezésű típus van, amelynek 75-80 százaléka hazai hozzáadott értéket tartalmaz, jóval többet, mint amennyit a Rába-Volvo együttműködés előirányoz. A hazai gyártású buszok lényegében felölelik a szükséges hazai igények teljes palettáját.

A szövetség elnöke szerint felesleges újabb gyártókapacitást kiépíteni a Rábánál több milliárdos befektetéssel, mikor ez a magyar cégeknél rendelkezésre áll. A patrióta gazdaságpolitika keretében pedig a hazai vállalkozásokat és nem a multikat kellene támogatni.

Lenne mit lecserélni

A Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) adatai szerint a hazai cégek kapacitása eléri az évi 1200 darab autóbuszt. A magyar közlekedési vállalatoknál jelenleg is számos Ikarus, Kravtex, NABI, RÁBA busz van forgalomban, igen kedvező üzemeltetési tapasztalatokkal. A hazai buszgyártók átlagosan 350-400 hazai beszállítóval állnak kapcsolatban, amelyek a járművekbe kerülő 2-2500 darab alkatrészből 1200-1500 darab beszállítását végzik.

A magyarországi közösségi közlekedésben részt vevő 9000 autóbusz megérett a fiatalításra, adataik szerint a Volán-társaságok mintegy 7000 járművének átlagéletkora 12-13 év, és az önkormányzati közlekedési cégeknél lévő autóbuszok is korosak.

A hazai autóbuszgyártók évi 1200 busznyi gyártási kapacitással rendelkeznek

A hazai autóbuszgyártók évi 1200 busznyi gyártási kapacitással rendelkeznek

A BKV járműveinek átlagéletkora 20 évre tehető, míg a fővárosban közlekedő Ikarusok átlagos életkora 22-26 év körül van, a teljes hazai állományé pedig több mint 16 év. Magyarországon mintegy 1640 belföldi autóbusz-közlekedéssel foglalkozó vállalkozás van, ezek 88 százaléka ötnél kevesebb autóbuszt üzemeltet.

A hazai háttéripar – a motor kivételével – minden fődarabot, illetve alkatrészt képes előállítani, sebességváltók, első és hátsó hidak, műanyag és fém karosszériaelemek, üveg- és lámpatestek, mind készülhetnek magyarországi gyárakban.

Forrás: MTI nyomán