Az ilyen jellegű rakományok esetében kiemelten fontos a teljes szállítási lánc szigorú ellenőrzése, hiszen a legkisebb figyelmetlenség vagy egy későn észlelt hiba is katasztrófához vezethet. A WebEye Magyarország tapasztalatai szerint a megfelelő riasztó berendezések alkalmazásával azonban a tragédia sok esetben megelőzhető.

Szigorú uniós szabályok

A veszélyes áruk közúti szállítását az ADR nevű uniós egyezmény szabályozza, amely ezek szállításra és a szállítóeszközökre vonatkozó részletes előírásokat is tartalmazza. A hazánkban is érvényes szabályozás kétévente frissül annak érdekében, hogy a mérgező anyagok  szállítása mindig a legkorszerűbb eljárás szerint történjen. Az ADR kilenc különböző veszélyes áru osztályt különböztet meg, és ezek mindegyike speciális szállítási feltételeket igényel. Ennek megfelelően más-más tartályra van szükség a gázok, folyadékok, a gyúlékony és fertőző anyagok szállításához. Minden esetben alapkövetelmény, hogy nem kerülhetnek ki a környezetbe.

Környezeti feltételek

Veszélyes áru fuvarozása esetén fokozottan kell ügyelni a szállítás környezeti feltételeire is. Arra érzékeny anyagoknál problémát jelenthet a túlzott fény- és hőhatás, a páratartalom, és a gépjármű rezgése is. Gázok esetében folyamatosan figyelni kell a szelepek nyomását, de a folyékony halmazállapotú anyagoknál is nagyon fontos a szivárgás megakadályozása. ‘Ezért lényeges, hogy ezeket a paramétereket folyamatosan monitorozza a szállító, így egyből kiderüljön, ha eltérés mutatkozik az adatokban és baj esetén rögtön intézkedhessen a sofőr.’– hívta fel a figyelmet Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország szakértője.

Az uniós szabályozás kilenc különböző veszélyes áruosztályt különböztet meg és ezek mindegyike speciális szállítási feltételeket igényel

Az uniós szabályozás kilenc különböző veszélyes áruosztályt különböztet meg és ezek mindegyike speciális szállítási feltételeket igényel

Mindenható telematika?

A korszerű telematikai megoldások a járművek helyzetén és sebességén kívül ma már olyan érzékenységű problémákat is jelezni tudnak, amiket egy kamionsofőr csak későn venne észre. Míg egyéb fuvarok során egy figyelmetlenség a megbízó és megbízott számára okozhat főleg anyagi károkat, a veszélyes áru nem megfelelő kezelése akár súlyos természeti katasztrófához is vezethet. Lényegesen nagyobb felelősséggel jár tehát az ilyen rakományok fuvarozása, így nem véletlen, hogy a veszélyes árut szállító sofőröknek rendszeres oktatásokon és felkészítő tanfolyamokon kell részt venniük.