A ráfutásos ütközések a közúti balesetek igen jelentős százalékát teszik ki. Ezen balesettípusra összpontosítva a Volvo Trucks vészfékrendszerrel ellátott ütközés-figyelmeztetést fejlesztett ki az új Volvo FH-hoz, melynek megrendelésével a járművezető hathatós támogatást kap a vészhelyzetek megfelelő kezeléséhez, miáltal a ráfutásos balesetek többsége elkerülhető vagy mérsékelhető.

“Kezdésként megfogalmaztuk, mi is a probléma valójában. Ez pedig a figyelmetlenség. Ha a teljes vezetési idő alatt aktívan figyelnénk az előttünk haladó forgalmat, nem lenne szükség ilyen rendszerekre” – mondta Carl Johan Almqvist, a Volvo Trucks közlekedés- és termékbiztonsági igazgatója.

A rendszer működési elve: 1: vörös fényjelzés a szélvédőn, ha a jelenlegi sebességet tartva várható az ütközés; 2: ha nincs reakció, a fény hangjelzés kíséretében villogni kezd; 3: tovább közeledve először finoman, majd vészfékezve próbálja megállítani a kamiont a rendszer.

A rendszer működési elve: 1: vörös fényjelzés a szélvédőn, ha a jelenlegi sebességet tartva várható az ütközés; 2: ha nincs reakció, a fény hangjelzés kíséretében villogni kezd; 3: tovább közeledve először finoman, majd vészfékezve próbálja megállítani a kamiont a rendszer.

Az új rendszer egy radarral és egy kamerával rendelkezik, melyek közösen figyelik és azonosítják a kamion előtt haladó járműveket. A rendszert úgy tervezték, hogy az álló és a mozgó járművekkel is elboldoguljon, így akár 70 km/h-s sebességkülönbség esetén is képes megakadályozni az ütközést egy másik, azonos irányba haladó járművel. Ha a rendszer olyan tárgyat észlel a kamion előtt, melynek az lassítás nélkül nekiütközne, a figyelmeztető rendszer egy feltűnő, vörös fényjelzést vetít a szélvédőre, hogy ezzel visszatérítse a járművezető figyelmét az útra.

“Nem akarjuk átvenni a járművezetőtől az irányítást, mivel hiszünk abban, hogy ők vannak a legjobb helyzetben a reagálásra, miáltal képesek lehetnek biztonságosan kikerülni az akadályokat” – tette hozzá Almqvist úr.

Ha azonban a rendszer a figyelmeztetés után sem érzékel reakciót, például kormányzást vagy fékezést, akkor a következő fázisba lép és a vörös jelzés villogni kezd, miközben hangjelzés is megpróbálja visszacsalogatni a sofőrt a vezetéshez. Ha továbbra sem történik semmi változás, akkor lassan működésbe lépnek a fékek, majd ha mindez még mindig nem elég, végül bekapcsol a vészfékrendszer, ami minden lehetséges módon igyekszik megállítani a teherautót az akadály előtt.

“Az esetek túlnyomó többségében a kezdeti jelzések elegendőek a járművezető figyelmének felkeltésére. Azokban a ritka esetekben pedig, amikor ez mégsem elégséges, a vészfékrendszer aktiválásával még mindig elkerülhetőek a súlyos balesetek” – mondta Carl Johan Almqvist.

Európában a vészfékrendszerek használatának törvénybe foglalt kötelező előírása az új teherautók számára 2015 novemberétől várható.

A Volvo Trucks készített egy a rendszer működését bemutató rövid animációt is: