Sok-sok évig rend volt az európai haszonjármű kiállítások háza táján. Ezen rendezvények adtak helyet és alkalmat az aktuális Ezmegaz of the Year díjak kiosztására is. Páratlan évek őszén Amszterdamba utaztunk, hogy a RAI-n szemügyre vegyük az adott év buszos és kamionos fejlesztéseit, páros években pedig a hannoveri IAA-n találkozhattunk az újdonságokkal. Így minden évben sor került a legelőkelőbb Truck of The Year díj átadására, valamint a Van of the Year cím is itt talált gazdára. Az autóbuszok díjazása ennél kicsit rafináltabb volt, ugyanis ezeket kategóriánként váltogatták: Hannoverben a Coach of the Year díjat a legjobbnak ítélt turistabusznak adták, míg Amszterdamban egy városi-elővárosi típus kaphatta a Bus of the Year címet.

Aztán megérkezett a válság. A 2009-es RAI-t néhány hónappal a nyitás előtt lefújták. A zsűritagok bajban is voltak: hol adhatnák át díjaikat, hogy kellően széleskörű és ünnepélyes lehessen az esemény. A turistabuszos kitüntetéssel nem volt nagy baj, mert páratlan években a belgiumi Kortrijkben rendezik a buszos BusWorld szakkiállítást, így a Mercedes-Benz Travego itt kaphatta meg a Coach of The Year 2010 címet. A Scania R-sorozatának azonban csak néhány sajtóközleménnyel kísért, szűkebb körű rendezvény jutott a Truck of the Year 2010 díj mellé.

2010-ben aztán jött Hannover, ahol busz és kamion ismét együtt sorakozott. Majd 2011-ben újra BusWorld, de a RAI sehol. Egészen 2012-ig. Idén kaptam ugyanis egy igen meglepő hírt: a DAF, mint RAI-ban különösen érdekelt helyi gyártó sajtóközleményt adott ki arról, hogy mely járműveit és milyen újdonságokat mutat majd be az áprilisban megrendezendő kiállításon. Páros évben, de legalább nem ősszel, az IAA-val egy időben tartják.

A RAI vásárterület főépülete Amsterdamban.
A RAI vásárterület főépülete Amsterdamban.

Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban

A RAI vásárterület főépülete Amsterdamban.
Iveco EcoStralis, a Stralis kedvező üzemanyag-fogyasztásra optimalizált változata. Fuvarfeladat-specifikus végáttételek, alacsony gördülési ellenállású gumik, csökkenthető végsebesség és telematikai rendszer is része a projektnek.
Iveco Starlis LNG - Liquefied Natural Gas - cseppfolyósított földgáz. 330 lóerő, 1300 Nm.
Hűtve és sűrítve, a földgáz csak így maradhat cseppfolyós.
Bal oldalon CNG tartályok, jobb oldalon az LNG erősen izolált tankja.
A CNG tartályok gáztöltési alternatívát kínálnak mindaddig, míg az LNG kicsit jobban el nem terjed.
A tartályban -145 és -125 Celsius fok között, 3-6 bar nyomáson lötyög az LNG.
Ha használaton kívül, a melegedés miatt nőni kezd a nyomás az LNG tankban, a felesleget egy reduktoron keresztül átvezetik a CNG tartályokba.
Az LNG fajlagos energiatartalma háromszorosa a CNG-nek.
Iveco Trakker, a robusztus.
Iveco Eurocargo CNG-vel.
12 tonna, 200 lóerő, sűrített földgáz.
Tartályok mindenhol. A gyári hatótávolság 400-600 km.
Iveco Strator, az olasz csőrös.
Több mint egy méter plusz, a csőr miatt.
Négy hatalmas üzemanyag- és egy miniatűr AdBlue tartály.
A nagy Ivecók színe a fehér, a kicsiké a kék volt.
Itt mindenki Superman.
Superman is gázzal repül.
CNG tartályok a váz minden pontján.
A kis Daily nyergesvontató lakópótkocsik vontatására ideális.
9,6 tonnáig bírja a terhelést.
Elektromosan is üzemelhet a Daily.
A csőrös ott volt a Dakaron, Dél-Amerikában.
A buldogfülkés változat is járt az amerikai sivatagban.
Van tehetsége az akadályok leküzdéséhez.
Az MAN szellős standján négy kamion sorakozott. Balra egy TGL.
Középen egy TGM. Mindkét kisebb testvér EEV normát teljesítő motorokkal.
Jobbra két TGS. Egy üzemanyag-takarékos EfficientLine országúti kivitelben, valamint egy építőiparra szakosodott 32 tonnás.
Az MAN közös-nyomócsöves, EEV normát teljesítő motorjának metszete.
Az MAN TGS alapokra épült demokamion 1100 lóerő fölött teljesít.
0-100 km/h-ra 5 másodperc alatt gyorsul.
Végsebessége 210 km/h.
Az Actros Fuel Duel neve megtévesztő lehet, mivel a Duel, azaz párbaj szó nagyon hasonlít a Dual-ra, azaz kettősre.
Pedig az Actros Fuel Duel csak beáll az ATe, az EfficientLine, az Optifuel és az EcoStralis-ok sorába.
Már Euro 6-os motorral is készül az új Mercedes-Benz Actros.
A GigaSpace fülke valóban hatalmas. Szabályosan tériszonya lesz benne az embernek.
A StreamSpace fülke sem nevezhető konzervatívnak.
Minden Actros kapható BlueTec 6-tal is.
Hogy a szédülősök is alaposan megnézhessék, kényelmes lépcső visz a bemutatófülkébe.
Épp csak el nem indul. Amúgy minden műszer működik rajta.
A huncut mercedeses lányok egy okos iPad alkalmazással Actrost fotóztak minden konkurens mellé.
A terepes Actros még a hagyományos külsővel. Kár lenne az újat összesarazni.
Egy jó hibrid a Mercedes-től sem hiányozhat.
A 2010-es IAA-n bemutatott járműből tízet vett a német posta.
A 218 lóerős, 4,8 literes dízelmotor és a 44 kW-os villanymotor párhuzamos rendszerben dolgozik.
A lítium-ion akkumulátorok segítségével 10-15 %-os üzemanyag-megtakarítás érhető el.
OM 471, az Actros új Euro 6-os motorja. 12,8 literes és 420-tól 510 lóerőig teljesít, 2100-2500 Nm leadása mellett.
A DAF XF105 fülkéje zárva volt.
De egy fülkemodell nyitva állt mindenki számára.
A megszokott DAF XF belső fölött kicsit már elrepült az idő.
Pedig igen keresett modell hazánkban is az XF105.
DAF XF105 ATe - Advenced Transport efficiency, a DAF takarékos programjának legnagyobb tagja.
DAF CF ATe nyergesvontató, tetején az XF105 dizájnelemeivel.
DAF CF ATe alváz. Kicsi, erős, sporolós.
DAF LF ATe. A legkisebb is számít.
A 12 tonnás DAF LF Hybrid gyártása 2010. év végén indult be. A 4,5 literes, 160 lóerős dízelmotor egy 44 kW-os villanymotorral kapcsolódik, párhuzamos rendszerben.
A Paccar új Euro 6-os motorja 12,9 literes, 410 és 510 lóerő között teljesít.
Renault Magnum. Van aki nem ismeri?
A legutóbbi változtatás a kötényrészt érintette.
Premium Route, a nyerges vontató kisebb és fiatalabb alternatívája a Renault-tól.
Renault Midlum, a legkisebb a nagyok közül.
A Renault Premium két változata. Elöl az elosztófuvarokra szánt Distribution, hátul pedig a távolsági Route.
Hostess-ekből meglepően kevés sürgölődött a standokon. A Renault Trucks-é voltak a legszebbek.
Futólag vele is találkoztunk.
A Renault Trucks honlapjáról a kamion elején hivatkozott oldalt törölték.
Helyesen: truckracing.renault-trucks.com
Innen már kiderül, hogy itt bizony 1140 lóerő dolgozik, 5500 Nm kíséretében.
A 12,8 literes motort a hagyományosnál nagyobb turbó tölti.
G sorozat, az R kistestvére.
Euro 6-os R 440, már új nappali menetfénnyel.
Közúton is láttuk. Nagyon erős.
Három tengely, nyolc henger.
A Scania ígérete szerint hamarosan itt a V8 Euro 6.
King of the Road. A médiatámogató.
P 310 LNG-vel, azaz cseppfolyósított földgázzal.
Az LNG színe a kék.
Itt csak egy tartály található, mégpedig a hűtött gáznak.
A melegedés következtében létrejövő gázt, CNG tartály hiányában a szabadba engedi.
A Scania P fülkés, építőipari alternatívája.
A 750 lóerős Volvo FH16 jelenleg a legerősebb sorozatgyártású nyergesvontató Európában.
A Volvo FM MethanDiesel kamion motorja 25 % gázolajhoz, 75 % földgázt adagol, amivel még létrejön az öngyulladás, ám 30-40 %-os energiamegtakarítás is várható.
Az Volvo FMX nehéz feladatokra létrehozott teherautó könnyen felismerhető projektoros lámpáiról.
Mitsubishi Fuso a Daimlertől. Nem tipikusan európai jármű.
De a duplakuplungos váltó igen vonzóvá teszi.
A 4x4-es Canter itt tartotta európai premierjét.
A 6,5 tonnás változat 46700 euróba kerül Hollandiában.
Az újdonság: osztómű reflektorfényben.
Sokkerekes Ginaf, DAF alapokon. Csak az első három tengely fordul.
Ginaf. Három tengely, amiből a két szélső kormányzott.
65 éves a Volkswagen Transporter. Különkiadás.
Fiókos Caddy a gyártól.
CNG-vel is rendelhető a Caddy.
A Volkswagen is ott volt a Dakaron. Többek között a 4x4-es Crafterrel.
Crafter variációk.
Hú, de hosszú Mercedes-Benz Vito.
Sprinter hétfokozatú automatikus váltóval.
Hollandiában nagy divat az üléses műanyagdobozzal kibővített raktér.
Elektromos Vito. A villanymotor 60 kW-ot és 280 Nm-t teljesít.
Bekábelezett Vito.
Nagycsaládos nagymenőknek.
Nem feltűnésmentes.
A Renault Trucks kishaszonjárműves felhozatala: Maxity és Master.
Renault Trucks variációk Masterre.
A piros Renult Mastere billent.
A személyautó-forgalmazó sárga Renault Masterei ugyanott készülnek.
A sárgáé is billenthető.
Személyszállító áruszállítóval ötvözve.
A szokásos műanyag bővítés.
Master a sláger.
Még autószállító változatban is kapható.
Ritka vendég a haszonjármű-kiállításokon a Renault Megane.
Renault Trafic műanyag raktérelválasztóval.
Elektromos Kangoo.
Fiat Doblo..., akarom mondani, Opel Combo.
A WVT MAN TGS alapokra készít speciális járműveket.
10x4-es, 12 tonnás alváz, 49 tonnás terhelhetőséggel.
Az ötödik tengely WVT fejlesztés.
Nagy szabadságfokú hidak.
Pimp my truck. Actros.
Pimp my Truck: TGX.
Fehér TGX belső.
Van akinek tetszik a fényes fehér műanyag.
A kormánykerék kellően extrém.
Barna Scania R barna belseje.
Pimp my truck. R.
Pimp my truck. Stralis.
Pimp my truck. Magnum.
Hátulról is látszik, hogy megőrült a tulaj.
Ginaf TF 10 6x6, 1975-ből.
46500 darab készült belőle.
Mindenki kedvence, az Iveco TurboStar, 1987-ből.
470 lóerős Volvo F16, 1987-ből.
Scania L56, 1964-ből.
146 lóerővel büszkélkedett.
115 lóerős MAN 626H, 1966-ból.
DAF 2600 DP, 1962-ből.
Összetéveszthetetlen.
Renault Juvaquatre Fourgonnette. Gyártásban 1939-től, készült 1952-ben.
Volswagen Transporter T1. 1967.
Az Opel Blitz gyártása 1930-ban indult. Ez a példány 1956-ban készült.
Van Eck Chevrolet Bus. A Chevrolet alvázat 1923-ban gyártották.
A Van Eck felépítmény 1930-ban készült.
CNG-s Avia premier.
Öröm ismét találkozni az Avia termékeivel.
Hibrid-technológia: gázolaj, AdBlue, CNG.
A Prins VSI rendszere dolgozik a cseh csodában.
Innentől a kisebb cégek standjai következtek. Beszéljenek magukért a képek!
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 352
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 353
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 354
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 355
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 356
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 357
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 358
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 359
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 360
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 361
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 362
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 363
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 364
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 365
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 366
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 367
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 368
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 369
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 370
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 371
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 372
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 373
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 374
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 375
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 376
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 377
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 378
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 379
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 380
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 381
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 382
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 383
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 384
Otthonra TV-zni is elfogadnám.
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 386
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 387
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 388
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 389
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 390
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 391
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 392
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 393
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 394
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 395
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 396
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 397
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 398
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 399
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 400
Műanyag raktérbővítő minden mennyiségben.
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 402
Játék is volt, de csak komoly felnőttek játszhattak.
Haszonjármű-kiállítás Amszterdamban 404
Fotó megosztása:

De egy fülkemodell nyitva állt mindenki számára.

De egy fülkemodell nyitva állt mindenki számára.

Miért van erre szükség? Felvettem hát a kapcsolatot a holland szervezőkkel, hogy bármi is legyen ott náluk, én meglátogatnám őket. Rögtön a regisztráció után felhívták a figyelmemet, hogy nem lesz sajtónap, tehát az újságírók a közönséggel együtt juthatnak csak a járművek közelébe, valamint az előadások is kizárólag holland nyelven hangoznak majd el. Ekkor kezdtem gyanakodni.

Gyanúm pedig beigazolódott, a Bedrijfsauto RAI nevű rendezvény nemzetközileg elismert és látogatott szimpóziumból nemzeti járműbemutatóvá csökevényesedett. De ekkor már elhatároztam magam, hogy ha másért nem, hát a régi RAI haszonjármű-kiállítások emléke miatt ott leszek és megnézem, mi is történt Hollandiában, és hogy a járműgyártók mennyire veszik komolyan a kiállítást.

115 lóerős MAN 626H, 1966-ból.

115 lóerős MAN 626H, 1966-ból.

Komolyság pedig igencsak volt. A korábbi rendezvényekkel természetesen össze sem vethető a felhasznált terület nagysága, valamint autóbuszokat sem találhattunk a kiállított járművek közt, a gyártók holland képviselői mégis kitettek magukért. Ott volt többek között a DAF a teljes ATe flottával, a hibrid LF-fel és az új Paccar Euro 6-os motorral, az Iveco a csökkentett fogyasztású EcoStralis-szal, valamint a folyékony földgáz üzemű Stralis LNG-vel, az MAN az EfficientLine sorozattal, a Mercedes az Euro 6-os motorral készült új Actros-szal, valamint a hibrid Ategóval, a Scania az Euro 6-os, új nappali fénnyel feltűnősködő R-rel, valamint egy LNG-s P-vel, a Volvo a metán-dízel FM-mel és a Renault a Premium Distribution Hybris Tech-kel. Ezen kívül a kis és közepes kategória képviselői sem hiányozhattak: a Volkswagen, a piros és sárga Renault (piros a Renault Trucks kamiongyártó, sárga a Renault személyautó), valamint a Mercedes képviselte magát ebben a kategóriában. Mindemellett néhány oldtimer, rengetek jármű-átalakító, segédeszköz-, kiegészítő-készítő, valamint pótkocsi- és felépítménygyártó is felsorakozott.
Sokkerekes Ginaf, DAF alapokon. Csak az első három tengely fordul.

Sokkerekes Ginaf, DAF alapokon. Csak az első három tengely fordul.

De egy ilyen kiállításon mégis  a járművek alapos szemrevételezése a legfontosabb elfoglaltság, így ajánlom, nézegessenek önök is a 2012-es Bedrijfsauto RAI-n készült képeket! 200 fénykép, magyarázó képaláírásokkal a galériában.