1960. november 2-án indult el az első magyar csuklós busz próbaüzeme, az ötvenéves évfordulóra autóbuszmodellekkel, makettekkel, rajzokkal és fényképekkel emlékezik meg a Csuklósítás ’50 című kiállítás a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban.

Az első magyar csuklós busz két jármű, egy Ikarus IK 60 és egy Mávag Tr 5 típusú autóbusz összeépítésével Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla mérnökök tervei alapján készült el.

Domonkos Csaba, a múzeum szóvivője elmondta, a tervezők a rajzasztalok skicceit szénnel a Fővárosi Autóbusz Üzem (FAÜ) falára rajzolták – az ezekről készült fotókat is bemutatják a február 16-ig látható kiállításon. A látogatók mobiltelefonjukra letöltve azokat az eredeti felvételeket is meghallgathatják, amelyeken az egykori “mérnök-triumvirátus” emlékezik vissza a hazai csuklós busz születésére.

Az 1950-es éveket megelőzően csupán Németországban kísérleteztek a konstrukcióval, amelynek célja a járatok rendkívüli zsúfoltságának csökkentése volt. Eleinte pótkocsis buszokkal kísérleteztek, majd Európában másodikként Magyarországon kifejlesztették ezt az új közlekedési eszközt.

Az első budapesti csuklós busz, amely akár 130 utas szállítására is alkalmas volt, 1960. november 5-én állt forgalomba a mára már megszűnt 1-es viszonylaton.