Több szempontból is érdekes volt a Scania péntek délutáni sajtórendezvénye. Egyrészt bemutatták a világ legerősebb sorozatban gyártott közúti kamionját. Másrészt mindezt az interneten tették, egy webes sajtókonferencia keretében. Mindkettőnek megvan a magyarázata – az egyiknek a válság ellenére, a másiknak pont amiatt.

A megújult Scania V8-as család

A megújult Scania V8-as család

A megújult Scania V8-as család


Az R730 egy meglepő módon 730 lóerős, 3500 Nm csúcsnyomatékú, 16,4 liter lökettérfogatú motorral felszerelt kamiontraktor. A Scania V8-as, moduláris (azaz egy blokkra, azonos alkatrészekre épülő) új motorsorozatának legerősebb tagja, zászlóshajó, vezérhím, ahogy tetszik.

A 90 fokos V8-as közös nyomócsöves üzemanyag-rendszere 2400 bar csúcsnyomással üzemel, a motor ereje 12 (plusz két kúszó-) fokozatú robotizált váltón át jut a hátsó kerekekhez. A Scania különösen büszke rá, hogy a teljes tervezés-fejlesztés házon belül valósult meg.

Az R730-as Magyarországon és Európa területének úgy 90%-án tök fölösleges, mégis volt értelme elkészíteni. Állítólag nem puszta erőfitogtatásból nyomták le az eddigi csúcstartót, a Volvo FH 16-ot (amely csak 700 lóerős), hanem kifejezett ügyféligényeknek tettek eleget.

A válság hatása a kamionpiacra
Skandináv országokban és ipari termelőüzemekben lesz keletje elsősorban

Skandináv országokban és ipari termelőüzemekben lesz keletje elsősorban

Skandináv országokban és ipari termelőüzemekben lesz keletje elsősorban


A sajttáj előtt váltottunk pár szót a Scania kereskedelmi vezetőjével a piacról. Ő meglepve hallotta tőlem, hogy a személyautó-értékesítés 2008-hoz képest már tavaly a felére, a 2004-es csúcshoz képest idén várhatóan negyedére esett vissza – a kamionok kábé 20%-on állnak 2008-hoz képest. És – épp ahogy a személyautók világában – az elhúzódó autócserék még a szervizszolgáltatásokban sem hoznak emelkedést. Nemcsak nem cserélik le öreg autóikat a fuvarozók, hanem még a karbantartást is megpróbálják elmismásolni, ahogy lehet. Nagy lutri lesz egy-két év múlva használt kamiont vásárolni Magyarországon.

48 liter motorolaj megy bele

48 liter motorolaj megy bele

48 liter motorolaj megy bele


Egyrészt északon sok helyen még lehet 60 tonnás szerelvényeket futtatni (nálunk 40 a plafon), ekkora tömeghez pedig már jól jön ez a teljesítmény.

Másrészt állítólag még Magyarországon is van olyan fuvarozó cég, aki a Kárpátokon keresztüli szállításra specializálódott, és direkt a túlfogyasztó, ám hegymenetben sem lassuló bivalyerős kocsikat veszi, mert így sokszor megspórolhat egy-egy nyolcórás pihenőidőt.

És a speditőrszakmában igaz csak igazán, hogy az idő pénz.

Büszke rá: övé a legerősebb

Büszke rá: övé a legerősebb

Büszke rá: övé a legerősebb


Még olyan érdekes szempontok is szerepet játszottak a brutális traktor lefejlesztésének elhatározásában, hogy ha egy fuvarozó cég flottájában van V8-as, pláne egy ilyen V8-as kamion, akkor a tulaj jobb eséllyel tudja magához édesgetni a legprofibb sofőröket. Mert állítólag, ahogy a nagykörúti bárokban, a sztrádák melletti kamionpihenőkben sem mindegy, hogy milyen kulcsot pörget az ujján a sofőr.

Márpedig a Scania R730-nak nagyon szép kulcsa van, króm V8-logóval, hogy mindenki lássa, ez a pilóta nem akármivel szabályoz le 90-nél automatikusan. És a hangja – a hangja még interneten keresztül, tömörített hangsávú videón is óriási.

Ki ne akarna kamionsofőr lenni egy ilyen film után?

Gázolajat éget, kerozint spórol
Nem rossz dolog ez a webes bemutató; azt se bánnánk, ha meghonosodna a személyautó-iparban is, például az úgynevezett statikus bemutatók kiváltására. A 730-as Scaniát még körbetapogatni is csak egy hét múlva, a Bauma nemzetközi vásáron lehet majd, tesztvezetni pedig még később engedik majd a kamionokra is érvényes jogsival rendelkező szerencsés újságírókat.
Régi szép Scaniák

Régi szép Scaniák

Régi szép Scaniák


Addig meg minek röpdösődni tucatszám az újdondászoknak Európa-szerte? Persze nehéz dolog szakítani a szokásokkal, kockáztatni, hogy a konkurenciáról többet ír a sajtó az óceánparton elköltött lazacos szendvicsek után, de a válság ennyivel talán hozzájárul a marketing- és PR-folyamatok ésszerűsítéséhez.

Egy kis önreklám, ha megengedik: aki hozzám hasonlóan pályát tévesztett, és nem lett kamionsofőr, egy ilyen Scaniával azért még vigasztalódhat a Vezess webplázájából.